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地球環境や新素材開発が話題になっている昨今、これからの表面改質熱処理技術はどのように進歩を遂げるのであろうか。
材 料自体の特性を向上させることも重要であるが、これらの材料開発は厳しいニーズに対して、表面改質技術を避けては通れないところまで来ていると思われ る。以下に、これからの表面改質技術の方向性について示し、それぞれの課題について対応しなければならない項目の一例を挙げた。

[従来プロセス]



[ニーズ]



[新プロセス]
固体・気体・液体で用い、温度-時間で制御したプロセス
・操業性(自動化・高精度な制御・大量生産)
・環境調和性
・表面改善およびコーティングの高品質・高機能化
・低価格(省エネルギー、後処理の省略など)
真空(減圧)雰囲気・プラズマエネルギを利用したプロセス

これからの表面改質技術の方向性は、高品質化、いわゆる高性能化と低コスト化がさらに厳しく要求され、しかも環境調和性について満足されなければならない。
このニーズにこたえるために、既存材料の高性能化・高機能化を図るため、種種の表面改質方の開発に拍車がかかってきた。
従来の表面改質法は固体・液体・気体などを利用した処理法が一般的であったが、自動化が容易に可能で、しかも精度のよい制御が出来る真空・プラズマエネルギを利用した表面改質熱処理法は、開発の進む表面改質法の中でも次世代に大きな飛躍が期待される。
本文ではこの表面改質処理技術の中でも、将来性が特に期待され、注目されている蒸着法、いわゆるPVD(物理的蒸着法)とCVD(化学的蒸着法)の原理・特性および工業的応用について述べる。

●各種蒸着法の原理・特徴

適用材料を生かしたPVD・CVD処理を行い、それぞれの目的とする効果を得るためには、種々ファクターを総合的に判断して表面改質の使用を決定することが大切である。
下図にはそれぞれに検討しなければならない項目について示した。

[ 応用対象名 ]
[ 処理法 ]
[ 要求特性 ]
・切削工具
・刃物
・金型
・機械部品
・機能部品
など
・CVD
熱CVD
プラズマCVD
・PVD
イオンプレーティング
スパッター
・耐摩耗性
・耐焼付性
・耐食性
・離型性
・耐熱性
など

[ 処理被膜 ]
[ 基盤材料 ]
[ 運用効果 ]
・膜種
(例えばTiC、TiN、
TiCN、TiAlN、CrN、
Al_2O_3など)
・厚膜化
・多層化
・複合的処理
など
・鋼
(例えばSKH、SKD、
SUS、SCMなど)
・超硬合金
・非鉄金属材料
(例えばAl合金、
Ti合金など)
・セラミック、サーメット
など
・耐久性寿命の向上
・生産性向上
・工程およびメンテ
ナンス時間の短縮
・高寸法精度の維持
・品質の向上
・設計変更
など

基材と表面機能の組み合わせは多種多様で、それぞれの蒸着法の特徴を十分に把握し、用途・目的などを考慮して適正な選択をしなければ満足する性能は得られない。
次表に、工具・金型および機械部品などを対象とした場合の各種蒸着法の比較を示し、さらに各種蒸着法に適用できる基材を示した。CVD、プラズマCVD、PVDにはそれぞれ損失がありその目的にあった使い分けが必要である。

[ 各種蒸着法の比較 ]
処理法
CVD
プラズマCVD
PVD
原理
成分元素を分子状にガス化し、化学反応によって被膜を形成させる
ガス状元素をプラズマにより分解・イオン化し被膜を形成させる
成分物質を蒸発・イオン化し、被膜を形成させる
被膜物質
TiN、TiC、TiCN、Al_2O_3、SiC(炭素ケイ素)などの単層、または複層多重
TiN、TiC、TiCN、ダイヤモンド、DLC(ダイヤモンド状炭素)、cBN(立方晶窒化ホウ素)
TiN、TiCN、CrN、TiAlN、ZrN、HfN
処理温度
700 ~ 1200[℃]
~ 600[℃]
200 ~ 600[℃]
成膜速度
1 ~ 3[μm/h]
1 ~ 10[μm/h]
1 ~ 10[μm/h]
膜厚
2 ~ 20[μm]
1 ~ 10[μm]
1 ~ 10[μm]
前処理
簡単
注意要
注意要
部分処理
(マスキング)
困難
可能
可能
密着性
○または◎
膜密度
表面粗さ
つきまわり性
寸法精度・変形
○または◎
適用材の範囲


[ 各種蒸着法に適応可能な基材 ]
処理法
適用材料
CVD
超硬合金(WC-Co)
鋼(SKH、SKD、SUS)
セラミック(SiC、Si_3N_4、Al_2O_3など)
カーボン
P-CVD
PVD
鋼の全ての材質
(SKH、SKD、SUS、プレハードン鋼、プラスチック金型用鋼、
SCM、SNCM、SUJ、SKS、SK、SCなど)
超硬合金(WC-Co)
サーメット

各種鋼材の焼入れおよび焼戻し条件とCVD・PVDを行う処理温度範囲をみると、それぞれの鋼種の焼入れ・焼戻し条件によって、CVD・PVD処理温度を 選定する必要がある。この図よりPVDの処理温度は、その鋼種の焼戻し温度以下で処理することが大切で、コーティングの際基材の変態が伴わない方が望まし い。

■PVD処理
最も多く工業的に応用されている代表的なイオンプレーティング装置には、アークプラズマ方式とHCD方式がある。
アー クプラズマ方式の特徴は、金属を蒸着させる機構にある。蒸発させようとする金属を水冷し、その裏面に磁石を装着し、真空容器を正に、またターゲット材 を負に電圧を印加する。円筒状のターゲット材の表面でアーク放電をさせ金属を固体から気体状にし、イオン化させる方法で、比較的低温度の200~600℃ で処理可能である。また、コーティング表面粗度の改良開発に実績が認められるようになってきた。
一方、HCD方式の構造は、円筒状のコーティング処理室の中央下部に成膜用金属を溶かすためのるつぼが設置され、さらにるつぼの上方の上蓋にプラズマ電子銃が取り付けられている。
電 子銃から放出された電子は、処理室内の電位を持ったるつぼに飛び込み、成膜用金属を溶解・蒸発させ、さらに蒸発した金属蒸気とガス入口から導入された反 応ガスは、上から降り注ぐ電子との衝突で最外軌道の電子がはじき飛ばされ、プラスにイオン化する。ここで、るつぼと電子銃の間の空間は、ガス電子とイオン に解離したプラズマ状態が生じる。
プラズマの近くにワークをマイナスに帯電した状態で配置する。その電位差によって高いエネルギーで金属イオンと反応ガスイオンがワーク表面に衝突・反応し堆積成膜する。
HCD法は通常400~600℃で処理するのが一般的で、コーティング膜のスムース性が極めて良好であるのが特徴である。
以下にPVD方式による使い分けについて示す。

方式
蒸着法
コーティング
膜種
処理
温度
(℃)


表面
粗度
多層
(複合)
処理可能
寸法および
重量
被処理材料
アーク
プラズマ
アーク
放電
TiN、TiCN、CrN
ZrN、TiAlN
各種金属
200

600

または

Max2500L
1000kg
超硬合金、SKH系、SKD系
SUS系、SC、SCM、SNCM
プレハードン鋼、Al合金
Ti合金、Cu系、サーメット
HCD
電子銃
TiN、TiCN、CrN
400

600
○または△
Max600L
100kg
超硬合金、SKH系、SKD61
SKD11(高温焼戻材)
SUS(オーステナイト系)
サーメット

方式の選定にあたっては、コーティング膜種・処理温度・被処理材料および処理可能寸法など総合的な判断が必要である。 さらに、PVD法で工業的に可能なコーティング被膜の特性および用途を示す。

膜種
色調
硬度
(Hv)
摩擦係数











用途
TiN
金色
2000~2400
0.45
切削工具、金型、装飾品
ZrN
ホワイトゴールド
2000~2200
0.45
装飾品
CrN
銀白色
2000~2200
0.30
機械部品、金型
TiC
銀白色
3200~3800
0.10
切削工具
TiCN
バイオレット~灰
3000~3500
0.15
切削工具、金型
TiAlN
バイオレット~黒
2300~2500
0.45
切削工具、金型、装飾品
Al_2O_3
透明~灰色
2200~2400
0.15
絶縁膜、機能膜
DLC
灰色~黒色
3000~5000
0.10
切削工具、機能膜、金型

それぞれの皮膜の特徴を知り、用途・目的によってコーティング膜の選定をしなければならない。表中のDLC(ダイヤモンドライクカーボン)膜は摩擦係数が極めて低く、用途の拡大が期待されている。

■CVD処理
母材の表面で化学反応を起こさせて、蒸着物質を合成・成膜させるのがCVDである。低温で気化した揮発性の金属化合物塩と、高温に加熱された母材との接触による反応が基礎となって、目的とする金属化合物を母材表面に析出させ、被覆面を得る。
次に熱CVDの代表的な化学反応例とCVD処理で蒸着可能な単層膜及び多層膜の代表的な例を示す。

[ CVD処理の代表的な化学反応例 ]
膜種
化学反応
TiC
TiCl_4(g) + CH_4(g)
H_2
→→→→
950~1050℃
TiC(s) + 4HCl(g)
TiN
TiCl_4(g) + 1/2N_4(g)
H_2
→→→→
850~1000℃
TiN(s) + 4HCl(g)
Al_2O_3
2AlCl_3(g) + 3CO_2(g)
H_2
→→→→
950~1050℃
Al_2O_3(s) + 3CO_2(g) + 6HCl(g)


[ CVD処理で蒸着可能な皮膜の代表的な例 ]
単層膜
TiC、TiN、TiCN、TiCNO
多層膜
TiC/TiN、TiC/Al_2O_3、TiC/TiCNO、TiC/TiCN/TiN
TiC/TiCNO/TiN、TiC/TiCN/Al_2O_3、TiC/Al_2O_3/TiN


最近の傾向として、切削工具はもとより金型においても単層膜から多層膜に移行しつつあり、種々の特性を兼ね備えたコーティング膜が注目されている。
特に金型へのCVDコーティングは、従来ではTiC単層が一般的であったが、耐熱やその他種々の特性に優れている。
TiC/TiCN/TiNの3層コーティングが主流を占めるようになってきた。

■複合処理
蒸着処理を含む複合処理は、種々の過酷な使用条件に耐えうることが次第に認められ関心が持たれるようになってきた。
この複合表面改質処理を目的別に分類すると、次の3種類に分けることが出来る。

1) 基材の機械的特性を向上させ、皮膜との相乗効果を担ったプロセス
2) 基材と皮膜の密着力を向上または安定化させたプロセス
3) 皮膜自体の物理的特性をさらに向上させたプロセス

これらの複合表面改質処理は、いろいろな金型や機械部品に対して、ユーザーの厳しいニーズに対応できる極めて有効な手段と思われる。
次表は目的別分類とプロセスの例である。

複合処理の分類
プロセス例
[1]基材の特性を向上させ、皮膜との
相乗効果をねらったプロセス
1) 窒化 + PVD
2) 浸炭窒化 + PVD
3) 浸炭 + PVD
[2]基材と皮膜との密着力を向上、
または安定化させたプロセス
1) イオン注入 + PVD : 例(N TiN、Ti TiN)
2) ショットピーニング + PVD
3) 化学研磨、または物理研磨 + PVD
[3]皮膜自体の物理的特性を
さらに向上させたプロセス
1) PVD + スパッタリング : 例(TiN MoS_2)
2) PVD + プラズマCVD : 例(TiN TiCN DLC)
3) CVD + PVD : 例(TiC-Al_2O_3 TiN)
4) 湿式メッキ + PVD : 例(Ni-P TiN)
5) CVD + ショットピーニング


今、注目され話題となっている切削工具・金型および部品などに潤滑剤を用いず、ドライで使用する場合に本処理法は効果を発揮する物と思われる。

●工業的応用

蒸着法の工業的応用については、主として耐摩耗性や耐焼付性を必要とする切削工具・金型および機械部品に適用され、それぞれの適用目的は異なるものの、結果的には省資源・省エネルギに寄与してきた。



以上、PVDとCVDの材料を生かす処理方法と特性について述べた。今後、表面改質法によって種々の特性を向上させる要求は、ますます多様化するだろう。 オールマイティの処理プロセスはなく、その用途目的によって、適正な処理法の選択をしなくてはならない時代に入ったと言える。
処理法の選択を誤ったため、結果的には改善や開発が大幅に遅れ、その商品が競争に負けてしまったことをよく聞く。今こそ、これらの表面改質処理の将来動向を見極め、それぞれの仕様にあった材料-熱処理-表面改質法の選択が重要であると痛感する。

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Se entiende por aviación el desplazamiento controlado, a través del aire, de aparatos que usan para desarrollar su vuelo la fuerza sustentadora de superficies fijas o móviles, impulsados por sus propios motores, como aviones y helicópteros, o sin motor, como los planeadores.


Los dirigibles y los globos aerostáticos no se incluyen en este concepto, por tratarse de ingenios cuya capacidad de vuelo se basa en el Principio de Arquímedes. Siendo anteriores en el tiempo a los aerodinos, cuyo sistema de vuelo se fundamenta en el uso de superficies sustentantes, a estos últimos se les conoció en un principio como los más pesados que el aire.

Por otra parte, se entiende por aviación también las infraestructuras, industria, personal y las organizaciones cuya actividad principal es la aviación, propiamente.

En este sentido en que se engloba la actividad y sus medios materiales o personales, puede efectuarse una primera diferenciación entre aviación civil y aviación militar, en función de que el carácter de sus objetivos sea precisamente civil o militar.

Aviación civil [editar]

En base al uso de los aviones y helicópteros, la aviación civil se divide habitualmente en dos grandes grupos:

Pueden realizarse otras múltiples clasificaciones de la aviación, pero las más frecuentes consiten en diferenciar la aviación general en función de los usos o fines que pretende, como aviación privada, la que agrupa a los aviones cuyo principal usuario es su propietario; aviación deportiva, la que tiene como finalidad la práctica de alguno de los deportes aeronáuticos; aviación utilitaria, la que se destina a usos prácticos de carácter social, como evacuaciones, rescates, extinción de incendios o servicios policiales; aviación de estado, aquella que, no siendo estrictamente militar, utiliza el estado para el transporte de sus personalidades o el servicio de sus organismos.

La aviación comercial consiste en las compañías aéreas, ya sean éstas grandes o pequeñas, dedicadas al transporte aéreo de mercancías, así como en las empresas de aero-taxi.


Aviación militar [editar]

Las Fuerzas Armadas son los usuarios de la aviación militar, bien a través de organizaciones independientes especializadas, como la fuerza aérea, o bien mediante servicios integrados en otras ramas no estrictamente aeronáuticas, como la aviación naval o la aviación agregada a las fuerzas terrestres.

En el ámbito militar suele diferenciarse entre la aviación de combate y la aviación de apoyo. La primera comprende las aeronaves que intervienen directamente en la batalla, y la segunda aquella que realiza otras tareas de interés militar, como el reconocimiento aéreo, la guerra electrónica, el transporte, salvamento o patrulla marítima.

No debe confundirse la aviación con la aeronáutica, término éste más general, que comprende cualquier elemento dedicado a la navegación aérea.

Temas relacionados [editar]

A continuación se relacionan los conceptos principales que guardan relación con la aviación, y que son tratados en artículos específicos:

Aviones y helicópteros

Profesionales

Instalaciones

Procedimientos de vuelo

Entorno

Reglamentación

Empresas

Historia

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Aviado (kiel agado) aŭ aviadiko (kiel scienco, aŭ fako) inkludas kaj flugadon per flug-aparatoj kaj ĉiujn rilatajn aktivadojn.

Hodiaŭ, kiam plimulto de flug-aparatoj estas pli pezaj ol aero (=avioj), temas pri flugado de aeroplanoj kaj de helikopteroj (angle oni nomas tiun ĉi fakon Aviation). En la internacia lingvo oni uzas la teminon Aviado, malgraŭ pli preciza termino (en pli larĝa senco kiel scienco kaj teĥnologio) devus esti Aviadiko.

Komemce de flugado fare de homoj, kiam post la unua ekflugo de varmaera balono de fratoj Montgolfieroj en Francio, estis konataj nur flug-aparatoj malpli pezaj ol aero (=aerostatoj), t.e. balonoj kaj aerŝipoj, oni uzis por la homa flugado la terminon Aeronaŭtiko. Nuntempe, kiam kadre de la Ŝikaga Interkonsento pri la Internacia Civila Aviada Transportado kaj post fondiĝo de la interŝtata organizo ICAO oni uzas nun la terminojn jene:

La pli ĝenerala termino aeronaŭtiko tuŝas ankaŭ la fakon en:Aerospace = aerokosmonaŭtiko, kiu inkludas "aeronaŭtikon kaj kosmonaŭtikon", do ekzeple kosmopramon (aŭ raketoplano), kiu parte flugas kiel aeroplano en la tera atmosfero kaj parte kiel kosmoŝipo en la kosma spaco.

[redaktu] Flugaparatoj

Flugmaŝino - Zepelino - Helikoptero

[redaktu] Aviadistoj

Ernest Archdeacon - Amelia Earhart - Henry Farman - Emilio Herrera - Otto Lilienthal - Charles Lindbergh - Umberto Nobile - Paul Painlevé - Wilhelmine Reichard - Antoine de Saint-Exupéry - Ferdinand von Zeppelin

[redaktu] Flughavenoj

Flughaveno O'Hare - Flughaveno London Gatwick

[redaktu] Fluglinioj

Golden Rule Airlines - Ryanair

[redaktu] Aviado kaj Esperanto

EdE-A > Aviado

Aviado. Henry Farman, la mondfama aviadisto, Paul Painlevé, la ĵus mortinta franca politikisto, jam antaŭ longe estis amikoj de Ernest Archdeacon, pioniro de aerflugado, unu el la gvidantoj de la franca Esperanto-movado. Sed preskaŭ ĉiuj aviadistoj spertas la necesecon de komuna helplingvo. Kiel H. Farman diris, per aeroplano oni atingas dum kelkaj horoj aliajn landojn, sed kaŭzas multajn malagrablojn kaj tempoperdon la fakto, ke la aviadisto ne povas komprenigi sin kun la loĝantaro, kvankam ties servon oni ofte bezonus. La sekvaj detaloj signas la iniciatojn sur tiu ĉi grava tereno. En 1909 en Internacia Aviadista Ekspozicio en Frankfurt estis aranĝita speciala Esperanto informejo. Sam-jare la gazeto "L' Aéro" en Parizo presis lecionojn de Esperanto kaj en 1911 ĝi ĉiusemajne enpresis artikolojn en Esperanto; la Esperanto-parton redaktis Rienzi. En 1911 Gaston Guillaume, prezidanto de Esperanto Sporta Unio, lernis aviadarton en la lernejo de Pauthan, por propagandi Esperanton inter aviadistoj. En Vladivostok oni enkondukis Esperanton en Societo de amatoroj por korespondado eksterlanda. La 1913 la "Sachsonia", aerŝipo de Ferdinand von Zeppelin plenumis aerflugojn kun Esperanto-flago. En septembro de 1925 ISAE prezentis al la III-a Internacia Kongreso de Aera Navigado en Bruselo, deziresprimon, subskribitan de la Aero-Kluboj de Francio kaj Hispanio. "La kongreso, konsiderinte la gravajn servojn, kiujn farus al la aeronaŭtiko la uzado de la helpa lingvo Esperanto en la internaciaj rilatoj, decidis starigi Internacian Komisionon komisiitan por defendi kaj proponi mezurojn ebligantajn la enkondukon kaj disvolvon de la uzado de Esperanto, kiel teknika lingvo de la aera navigado, kaj petis s-rojn Leonardo Torres Quevedo, Paul Renard, Emilio Herrera, Henry Kapferer, E. Archdeacon kaj M. Rollet de l'Isle starigi ĝin, aligante kompetentulojn, kiujn ili juĝos utilaj." En 1927 la gazeto "Les Ailes" presis regule informojn pri Esperanto. Samjare profesoro Théophile Cart gvidis Esperanto-kurson por anoj de Internacia Ligo de Aviadistoj en Parizo, kies prezidanto Clitford B. Harmon esprimis favoron al Esperanto en La Movado. En turista konkurso por aeroplanoj, starigita en 1929 de "Aéro Club de France" kaj akceptita de la federacioj de aera turismo de la ĉefaj eŭropaj ŝtatoj, Esperanto estis akceptita kune kun la germana kaj itala lingvoj. En 1930 dum la Aŭstria Esperanto-Kongreso en Linz la aviadisto Vess Wannek ĉirkaŭflugis la urbon per aeroplano, sur kiu estis pentrita konvena propaganda teksto. Gilbert Ledon interesiĝis pri aviado, kaj publikigis aviadan terminaron en 2002.

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Aviation encompasses all the activities relating to airborne devices created by human ingenuity, generally known as aircraft. These activities include the organizations and regulatory bodies as well as the personnel related with the operation of aircraft and the industries involved in airplane manufacture, development, and design. [1]

[edit] History

Main article: Aviation history

Many cultures have built devices that travel through the air, from the earliest projectiles such as stones and spears, to more sophisticated buoyant or aerodynamic devices such as the mechanical pigeon of Archytas in ancient Greece[2] [3], the boomerang in Australia, the hot air Kongming lantern, and kites. There are early legends of human flight such as the story of Icarus, and later, more credible claims of short-distance human flights including a kite flight by Yuan Huangtou in China, and the parachute flight and controlled glider flight of Abbas Ibn Firnas (Armen Firman).

First flight by the Wright Brothers, December 17, 1903

First flight by the Wright Brothers, December 17, 1903

The modern age of aviation began with the first untethered human lighter-than-air flight on November 21, 1783, in a hot air balloon designed by the Montgolfier brothers.

The practicality of balloons was limited because they could only travel downwind. It was immediately recognized that a steerable, or dirigible, balloon was required. Jean-Pierre Blanchard flew the first human-powered dirigible in 1784 and crossed the English Channel in one in 1785. Subsequent early dirigible developments included machine-powered propulsion (Henri Giffard, 1852), rigid frames (David Schwarz, 1896), and improved speed and maneuverability (Alberto Santos-Dumont, 1901).

While there are many competing claims for the earliest powered, heavier-than-air flight, the most widely-accepted date is December 17, 1903 by the Wright brothers, though their aircraft was impractical to fly for more than a short distance because of control problems. The widespread adoption of ailerons made aircraft much easier to manage, and only a decade later, at the start of World War I, heavier-than-air powered aircraft had become practical for reconnaissance, artillery spotting, and even attacks against ground positions.

Aircraft began to transport people and cargo as designs grew larger and more reliable. In contrast to small non-rigid blimps, giant rigid airships became the first aircraft to transport passengers and cargo over great distances. The best known aircraft of this type were manufactured by the German Zeppelin company.

The most successful Zeppelin was the Graf Zeppelin. It flew over one million miles, including an around-the-world flight in August of 1929. However, the dominance of the Zeppelins over the airplanes of the that period, which had a range of only a few hundred miles, was diminishing as airplane design advanced. The "Golden Age" of the airships ended on June 6, 1937 when the Hindenburg caught fire killing 36 people. Although there have been periodic initiatives to revive their use, airships have seen only niche application since that time.

Great progress was made in the field of aviation during the 1920s and 1930s, such as Charles Lindbergh's transatlantic flight in 1927. One of the most successful designs of this period was the Douglas DC-3 which became the first airliner that was profitable carrying passengers exclusively, starting the modern era of passenger airline service. By the beginning of World War II, many towns and cities had built airports, and there were numerous qualified pilots available. The war brought many innovations to aviation, including the first jet aircraft and the first liquid-fueled rockets.

NASA's Helios researches solar powered flight.

NASA's Helios researches solar powered flight.

After WWII, especially in North America, there was a boom in general aviation, both private and commercial, as thousands of pilots were released from military service and many inexpensive war-surplus transport and training aircraft became available. Manufacturers such as Cessna, Piper, and Beechcraft expanded production to provide light aircraft for the new middle class market.

By the 1950s, the development of civil jets grew, beginning with the de Havilland Comet, though the first widely-used passenger jet was the Boeing 707, because it was much more economical than other planes at the time. At the same time, turboprop propulsion began to appear for smaller commuter planes, making it possible to serve small-volume routes in a much wider range of weather conditions.

Yuri Gagarin was the first human to travel to space on April 12, 1961, while Neil Armstrong was the first to set foot on the moon on July 21, 1969.

Since the 1960s, composite airframes and quieter, more efficient engines have become available, but the most important innovations have taken place in instrumentation and control. The arrival of solid-state electronics, the Global Positioning System, satellite communications, and increasingly small and powerful computers and LED displays, have dramatically changed the cockpits of airliners and, increasingly, of smaller aircraft as well. Pilots can navigate much more accurately and view terrain, obstructions, and other nearby aircraft on a map or through synthetic vision, even at night or in low visibility.

On June 21, 2004, SpaceShipOne became the first privately funded aircraft to make a spaceflight, opening the possibility of an aviation market outside the earth's atmosphere. Meanwhile, flying prototypes of aircraft powered by alternative fuels, such as ethanol, electricity, and even solar energy, are becoming more common and may soon enter the mainstream, at least for light aircraft.

[edit] Civil aviation

Main article: Civil aviation

Civil aviation includes all non-military flying, both general aviation and scheduled air transport.

[edit] Air transport

Main article: Airline

There are five major manufacturers of civil transport aircraft:

Boeing, Airbus, and Tupolev concentrate on wide-body and narrow-body jet airliners, while Bombardier and Embraer concentrate on regional airliners. Large networks of specialized parts suppliers from around the world support these manufacturers, who sometimes provide only the initial design and final assembly in their own plants. The Chinese ACAC consortium will also soon enter the civil transport market with its ACAC ARJ21 regional jet.[4]

Until the 1970s, most major airlines were flag carriers, sponsored by their governments and heavily protected from competition. Since then, open skies agreements have resulted in increased competition and choice for consumers, coupled with falling prices for airlines. The combination of high fuel prices, low fares, high salaries, and crises such as the September 11, 2001 attacks and the SARS epidemic have driven many older airlines to government-bailouts, bankruptcy or mergers. At the same time, low-cost carriers such as Ryanair and Southwest have flourished.

[edit] General aviation

Main article: General aviation
1947 Cessna 120
A weight-shift ultralight aircraft, the Air Creation Tanarg

A weight-shift ultralight aircraft, the Air Creation Tanarg

General aviation includes all non-scheduled civil flying, both private and commercial. General aviation may include business flights, air charter, private aviation, flight training, ballooning, parachuting, gliding, hang gliding, aerial photography, foot-launched powered hang gliders, air ambulance, crop dusting, charter flights, traffic reporting, police air patrols and forest fire fighting.

Each country regulates aviation differently, but general aviation usually falls under different regulations depending on whether it is private or commercial and on the type of equipment involved.

Many small aircraft manufacturers, including Cessna, Piper, Diamond, Mooney, Cirrus Design, Raytheon, and others serve the general aviation market, with a focus on private aviation and flight training.

The most important recent developments for small aircraft (which form the bulk of the GA fleet) have been the introduction of advanced avionics (including GPS) that were formerly found only in large airliners, and the introduction of composite materials to make small aircraft lighter and faster. Ultralight and homebuilt aircraft have also become increasingly popular for recreational use, since in most countries that allow private aviation, they are much less expensive and less heavily regulated than certified aircraft.

[edit] Military aviation

Main article: Aerial warfare

Simple balloons were used as surveillance aircraft as early as the 18th century. Over the years, military aircraft have been built to meet ever increasing capability requirements. Manufacturers of military aircraft compete for contracts to supply their government's arsenal. Aircraft are selected based on factors like cost, performance, and the speed of production.

The Lockheed SR-71 remains unsurpassed in many areas of performance.

The Lockheed SR-71 remains unsurpassed in many areas of performance.

[edit] Types of military aircraft

[edit] Air Traffic Control (ATC)

Main article: Air traffic control

Air traffic control (ATC) involves communication with aircraft to help maintain separation — that is, they ensure that aircraft are sufficiently far enough apart horizontally or vertically for no risk of collision. Controllers may co-ordinate position reports provided by pilots, or in high traffic areas (such as the United States) they may use RADAR to see aircraft positions.

There are generally four different types of ATC:

  • control towers (including tower, ground control, clearance delivery, and other services), which control aircraft within a small distance (typically 10-15 km horizontal, and 1,000 m vertical) of an airport.
  • terminal controllers, who control aircraft in a wider area (typically 50-80 km) around busy airports
  • centre controllers, who control aircraft enroute between airports
  • oceanic controllers, who control aircraft over international waters between continents, generally without radar service

ATC is especially important for aircraft flying under Instrument flight rules (IFR), where they may be in weather conditions that do not allow the pilots to see other aircraft. However, in very high-traffic areas, especially near major airports, aircraft flying under Visual flight rules (VFR) are also required to follow instructions from ATC.

In addition to separation from other aircraft, ATC may provide weather advisories, terrain separation, navigation assistance, and other services to pilots, depending on their workload.

ATC does not control all flights. The majority of VFR flights in North America are not required to talk to ATC (unless they are passing through a busy terminal area or using a major airport), and in many areas, such as northern Canada, ATC services are not available even for IFR flights at lower altitudes.

[edit] Environmental impact

Like all activities involving combustion, operating powered aircraft (from airliners to hot air balloons) releases greenhouse gases such as carbon dioxide (CO2), soot, and other pollutants into the atmosphere. In addition, there are environmental impacts specific to aviation:

Water vapour contrails left by high-altitude jet airliners. These may contribute to cirrus cloud formation.

Water vapour contrails left by high-altitude jet airliners. These may contribute to cirrus cloud formation.
  • Aircraft operating at high altitudes near the tropopause (mainly large jet airliners) emit aerosols and leave contrails, both of which can increase cirrus cloud formation — cloud cover may have increased by up to 0.2% since the birth of aviation.[5]
  • Aircraft operating at high altitudes near the tropopause can also release chemicals that interact with greenhouse gases at those altitudes, particularly nitrogen compounds, which interact with ozone, increasing ozone concentrations.[6][7]
  • Most light piston aircraft burn avgas, which contains tetra-ethyl lead (TEL), a highly-toxic substance that can cause soil contamination at airports. Some lower-compression piston engines can operate on unleaded mogas, and turbine engines and diesel engines — neither of which requires lead — are appearing on some newer light aircraft.

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Als Luftfahrt (auch Aviatik, von lat. avis = Vogel) bezeichnet man Reisen und Gütertransport durch die Erdatmosphäre. Der Begriff umfasst heute allgemein alle Personen, Unternehmen, Tätigkeiten und Teilgebiete (auch auf dem Boden), die den Betrieb von Fluggeräten betreffen.

Unterscheidungen nach Einsatz [Bearbeiten]

Es wird grundsätzlich unterschieden zwischen:

Unterscheidung nach Prinzip [Bearbeiten]

Alle Luftfahrzeuge werden nach der Art der Erzeugung des Auftriebs in zwei Arten eingeteilt:

Begriff [Bearbeiten]

Ob Fliegen oder Fahren als Begriff für die Fortbewegung verwendet wird, hängt von der oben genannten Art und Weise der Auftriebserzeugung ab. Ballone und Luftschiffe „schwimmen“ durch ihren statischen Auftrieb in der Luft ähnlich einem Schiff im Wasser. Ihre Fortbewegung wird daher als Fahren bezeichnet. Da Ballone und Luftschiffe die Begründer des Luftverkehrs waren, etablierte sich der Begriff Luftfahrt.

Flugzeuge und Hubschrauber erzeugen ihren dynamischen Auftrieb durch Bewegungen durch die Luft (Fortbewegunggeschwindigkeit bzw. Rotationsgeschwindigkeit) Ihre Fortbewegungsart nennt man Fliegen. Die Funktionsweisen werden im Kapitel Luftfahrzeuge näher erläutert.

Raketen und Geschosse bewegen sich auf ballistischen Flugbahnen und können auch ohne gasförmiges Medium fliegen.

Internationale Luftfahrt [Bearbeiten]

Zur Koordination in der internationalen Luftfahrt sind zahlreiche Übereinkommen geschlossen worden. (z. B. das Chicagoer Abkommen). Als einheitliches Alphabet wurde für die Luftfahrt das ICAO-Alphabet festgelegt. Uhrzeiten werden grundsätzlich in UTC angegeben.


Sonstiges [Bearbeiten]

  • In letzter Zeit gewinnt vor allem im Militärwesen die unbemannte Luftfahrt an Bedeutung.
  • Der Anteil des Flugverkehrs an den weltweiten CO2-Emissionen betrug lt. IPCC im Jahre 1999 etwa 12%. Der Anteil der Luftfahrt am weltweiten Treibhauseffekt beträgt gemäß einer IPCC-Studie 3,5 % ("IPCC special report on Aviation and the Global Atmosphere", ISBN 92-9169-111-9; www.ipcc.ch).

Literatur [Bearbeiten]

  • Herbert Groß: Luftfahrt-Wissen - Von den Grundlagen bis zur Pilotenlizenz, 2. Auflage, Sept. 2005, ISBN 3-613-02378-4 Inhaltsangabe
  • Helmuth Trischler, Kai-Uwe Schrogl (Hrsg.): Ein Jahrhundert im Flug - Luft- und Raumfahrtforschung in Deutschland 1907-2007, Frankfurt/New York, campus 2007, ISBN 978-3-593-38330-9

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流行了一陣子的病毒

簡稱熊貓病毒,

最常發生在隨身碟上!

發生的狀況就是進入「我的電腦」要開啟硬碟時無法直接開啟,

會叫你選擇開啟的程式,

只能用下圖的方式開啟硬碟,








版大找到了一個很好用的軟體「kavo_killer」,

1.可以殺掉 kavo,熊貓燒香,sxs.exe 病毒

2.殺掉 硬碟 或 隨身碟 根目錄 裡的
autorun.inf , ntdelect.com , setup.exe ,sxs.exe
(如果剛好有同檔名的檔案,記得移動,不然會誤刪)
病毒檔案,所以中了其他隨身碟型的病毒,可能也可以刪除

3.恢復 不能顯示隱藏檔,有的病毒會讓系統無法顯示隱藏檔,
用我的軟體可以改回來

4.也許可以解決這次Yahoo即時通無法登入的問題
這次的kavo病毒會利用,隨身碟,記憶卡,手機傳輸,MP3感染
所以記得把 這些東西接到電腦以後,用我的程式來掃毒喔

使用方式,按下[開始清除]的按鈕即可!

歡迎進入Beeway的憶想世界以記憶體為基調 結合創新科技、設計美學、健康概念、工業藝術、與時尚流行等元素, 賦予隨身碟更豐富多元的面貌.

Beeway專門設計製造USB隨身碟飾品,最新產品為高品質的鈦鍺USB隨身碟項鍊組

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隨身碟,U盤, 禮物鈦鍺項鍊Alc'hwez USBUSB stickUSB flash paměťUSB-nøgleUSB-MassenspeicherUSB flash driveUSB-poŝmemoriloMemoria USBMälupulkUSB-muistiClé USBMemoria USBהחסן ניידUSB-tykačUSB ֆլեշ քարտClave de memoria USBUSB flash driveChiave USBUSBメモリUSB 플래시 드라이브Pemacu kilat USBUSB-stickMinnepinneMinnepinnePamięć USBUSB FlashdiskUSB flash driveUSB flash driveJednotka USB flashUSB-ključ USB-minneแฟลชไดรฟ์Ổ USB

隨身碟的歷史www.beeway.com.tw

Beeway www.beeway.com.tw Reference source from the internet.

隨身碟目前已在世界各國流行已久,
是相當劃時代以及便利的世紀傑作,
它擁有相當有趣的歷史,
版大在此和大家分享^^

自1998年至2000年,有很多公司聲稱自己是第一個發明了USB隨身碟。還有一些不同的公司聲稱是他們第一個設想了或詳細解釋了、或製造了、或申請了專利;甚至有的公司聲稱是自己第一個在市場上銷售這種隨身碟。

Trek是已知的第一個在市場上銷售這種以快閃記憶體為介質的USB資料存儲器的公司。但是他們所申請的專利並沒有詳細說明這種全新意義的USB快閃記憶體儲存器,而只是普遍意義上的資料存儲器材。

來 自以色列的M-Systems公司(即現在的 SanDisk)自1998年起就開始著手研發這種器材。他們於1999年的10月份註冊了diskonkey.com 的域名,並明確地指出這種全新意義的USB快閃記憶體器材正在被研發。2000年,丹·哈克比加盟M-System團隊並領導DiskOnKey的開發。 由Ziba完成工業設計的產品贏得了2001年的IDEA大獎。M-System在專利描述中嚴格地為這種新器材做了全面的敘述。

IBM的發明檔案RPS8-1999-0201(1999年9月)是目前已知最早精確並完整地描述了USB-FD的檔案,但也僅止於USB-FD。M-Systems幫IBM貼牌生產了DiskOnKey,而IBM最早於2000年晚期在北美銷售這項產品。[來源請求]

Trek 宣稱他們是第一個構思並製造拇指碟(ThumbDrive)的公司。該公司的執行長亨因·丹曾說:「當我們在2000年上半年首次推出拇指碟這項產品時, 我們相信這小小的裝置能夠改變全世界顧客儲存及交換資料的方式。」、「它的潛力讓 Trek 願意投入投資並且保護關於它的智慧財產權。」目前Trek在日本、台灣、南韓、英國、紐西蘭以及新加坡擁有拇指碟的專利權。[2]

雖然如 此,隨身碟的專利擁有權仍然有廣大的爭議。據海峽時報報導,在當時已有許多其它公司開始銷售相似的裝置。M-Systems(在那斯達克上市的一家公司) 稱它們的產品為DiskOnKey以及Diskey。Electec是 M-System的進口商,而FE Global是它在新加坡的經銷商。Trek 控告四家廠商侵犯它的專利,而這四家廠商提出反擊,要求廢除該無效的專利。[2]

同時Lexar也宣稱了自己首創了隨身碟產品——2000年時他們推出了一款內建USB功能的CompactFlash卡。Lexer 也提供一組讀卡機及USB連接線,使得使用者不需準備另外的USB集線器。

最 後新加坡法庭確認了Trek在拇指碟專利的有效性,在海峽時報所刊出的判決文中,認為它是「新奇且有創造性的」。新加坡的最高法庭同時也駁回了四家公司 ——以色列公司M-Systems、Electec、FE Global Electronics與新加坡公司Ritronics Components——的請求,並且禁止它們繼續銷售類似的裝置。這項判決預期會影響Trek集團目前正在英國、日本與台灣進行的法律訴訟。

現 在的隨身碟都支援USB2.0標準;然而,因為NAND快閃記憶體技術上的限制,它們的讀寫速度目前還無法達到標準所支援的最高傳輸速度 480Mbit/s。目前最快的隨身碟已使用了雙通道的控制器,但是比起目前世代的硬碟,或是USB 2.0能提供的最大傳輸速率來說,仍然差上一截。

目前最高的傳輸速率大約為10-25MB/s,而一般的檔案傳輸速度大約為3MB/s。較舊型的「full speed」12Mbit/s裝置傳輸速率最大約只有1MB/s。

隨身碟已經成為某種「流行印象」,有點類似i-pod的白色耳塞式耳機。

其中業界的表表者有香港公司[Greater China Electronics Ltd],生產MP3播放器及U盤(又稱手指)。

歡迎來到Beeway的USB部落格
Beeway目前以記憶體為主軸基調,致力於結合各項重點
以創新科技的理念創造出使人類更加便利的產品
以設計美學的技術設計出富含美學外觀的產品
以健康養生的理念將對人類好的物品注入產品
以工業藝術的美感使創造出有更藝術性的產品
以時尚流行的元素賦予產品更豐富多元的面貌以及內涵
結合上述的想法,這就是碧威的理念,,
目前研發的產品為
「心型鋁合金隨身碟墜鍊」


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自1998年至2000年,有很多公司聲稱自己是第一個發明了USB隨身碟。還有一些不同的公司聲稱是他們第一個設想了或詳細解釋了、或製造了、或申請了專利;甚至有的公司聲稱是自己第一個在市場上銷售這種隨身碟。

Trek是已知的第一個在市場上銷售這種以快閃記憶體為介質的USB資料存儲器的公司。但是他們所申請的專利並沒有詳細說明這種全新意義的USB快閃記憶體儲存器,而只是普遍意義上的資料存儲器材。

來 自以色列的M-Systems公司(即現在的 SanDisk)自1998年起就開始著手研發這種器材。他們於1999年的10月份註冊了diskonkey.com 的域名,並明確地指出這種全新意義的USB快閃記憶體器材正在被研發。2000年,丹·哈克比加盟M-System團隊並領導DiskOnKey的開發。 由Ziba完成工業設計的產品贏得了2001年的IDEA大獎。M-System在專利描述中嚴格地為這種新器材做了全面的敘述。

IBM的發明檔案RPS8-1999-0201(1999年9月)是目前已知最早精確並完整地描述了USB-FD的檔案,但也僅止於USB-FD。M-Systems幫IBM貼牌生產了DiskOnKey,而IBM最早於2000年晚期在北美銷售這項產品。[來源請求]

Trek 宣稱他們是第一個構思並製造拇指碟(ThumbDrive)的公司。該公司的執行長亨因·丹曾說:「當我們在2000年上半年首次推出拇指碟這項產品時, 我們相信這小小的裝置能夠改變全世界顧客儲存及交換資料的方式。」、「它的潛力讓 Trek 願意投入投資並且保護關於它的智慧財產權。」目前Trek在日本、台灣、南韓、英國、紐西蘭以及新加坡擁有拇指碟的專利權。[2]

雖然如 此,隨身碟的專利擁有權仍然有廣大的爭議。據海峽時報報導,在當時已有許多其它公司開始銷售相似的裝置。M-Systems(在那斯達克上市的一家公司) 稱它們的產品為DiskOnKey以及Diskey。Electec是 M-System的進口商,而FE Global是它在新加坡的經銷商。Trek 控告四家廠商侵犯它的專利,而這四家廠商提出反擊,要求廢除該無效的專利。[2]

同時Lexar也宣稱了自己首創了隨身碟產品——2000年時他們推出了一款內建USB功能的CompactFlash卡。Lexer 也提供一組讀卡機及USB連接線,使得使用者不需準備另外的USB集線器。

最 後新加坡法庭確認了Trek在拇指碟專利的有效性,在海峽時報所刊出的判決文中,認為它是「新奇且有創造性的」。新加坡的最高法庭同時也駁回了四家公司 ——以色列公司M-Systems、Electec、FE Global Electronics與新加坡公司Ritronics Components——的請求,並且禁止它們繼續銷售類似的裝置。這項判決預期會影響Trek集團目前正在英國、日本與台灣進行的法律訴訟。

現 在的隨身碟都支援USB2.0標準;然而,因為NAND快閃記憶體技術上的限制,它們的讀寫速度目前還無法達到標準所支援的最高傳輸速度 480Mbit/s。目前最快的隨身碟已使用了雙通道的控制器,但是比起目前世代的硬碟,或是USB 2.0能提供的最大傳輸速率來說,仍然差上一截。

目前最高的傳輸速率大約為10-25MB/s,而一般的檔案傳輸速度大約為3MB/s。較舊型的「full speed」12Mbit/s裝置傳輸速率最大約只有1MB/s。

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以設計美學的技術設計出富含美學外觀的產品
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