Bewise Inc. www.tool-tool.com Reference source from the internet.

Hur en CVT fungerar.

Hur en CVT fungerar.

Variomatic, steglös automatisk växellåda utvecklad av DAF1950-talet.

Allmänt [redigera]

Variomatic (DAF:s varumärke på det som idag kallas CVT, Continuously Variable Transmission) möjliggjorde att även småbilar kunde göras automatväxlade. Växlingen var i princip helt steglös, och möjliggjordes av två kilformade remmar av textilarmerat gummi som löpte mellan två par remhjul. Remhjulen var delade i två koniska halvor, och genom att variera avståndet mellan halvorna tvingades remmen upp och ned mellan dessa. Detta innebar att remhjulens effektiva diameter varierade.

Genom att använda motorns vakuum, fjädrar, och centrifugalvikter styrdes transmissionen att i varje ögonblick ge lämplig utväxling för en given kombination av belastning, hastighet, och gaspådrag.

Hela remtransmissionen monterades bak i bilen direkt kopplad till bakaxeln, och förbands med motorn via en kardanaxel och en centrifugalkoppling.

I Sverige var lådan även känd under smeknamnen Remjohan och Hängsle-Johan. Det fanns även ett öknamn: Rembränt.

Den gjorde aldrig någon större succé här då den var ganska tungdriven och känslig. I Volvo 340 fanns endast Variomatic som tillval till de mindre motorerna då kopplingen och remmarna inte klarade särskilt höga vridmoment. Dessutom krävde remmarna regelbunden justering för att inte slitas ojämnt, och var de slitna ojämnt behövde båda remmarna bytas, vilket inte var en särskilt kostsam historia.

Körde man med ojämnt slitna, eller ojämnt/felaktigt justerade remmar uppstod ökad bränsleförbrukning. Det uppstod även otrevliga ryckningar och missljud vid gaspådrag och inbromsningar. Fortsatte man att köra tillräckligt länge med feljusterade remmar kunde de gå av. Allt detta solkade förståss ner ryktet ordentligt på Volvo-bilarna som hade Variomatic.

När den sista 1991-års Volvo 340 rullade av bandet togs den remdrivna Variomatic ur produktion för gott hos bilbranchen. Den finns kvar i liknande utföranden hos 4-hjulingar, EU-mopeder, snöskotrar, osv.

Idag lever bilbranchens motsvarighet till Variomatic vidare i form av elektroniskt styrda variatortransmissioner med endast ett par remhjul och en stålrem, till exempel Dodge Caliber och Audi A6. Se: VDT.

Variomatic är uppdelad i två delar, primärvariator och sekundärvariator.

Historia [redigera]

1950-talet fanns ett behov av små lättkörda bilar i Europa. Holländaren Van Doorne (grundaren av DAF) hade en Buick Dynaflow med automatlåda som han var väldigt förtjust i. Han började att jobba på en folkbil som skulle vara liten och enkel, men samtidigt mycket lättkörd och smidig. En konventionell automatlåda vid samma tidpunkt var för stor, energikrävande och tung för att monteras i en liten bil. Med inspiration av de remdrivna redskapen i fabriken tog man fram Variomatic, som endast bestod av två primär- och sekundärvariatorer som drev varsitt bakhjul med remmar, samt vakuumslangar till motorn som styrde variatorerna. Växellådan styrdes av vakuumet i motorns insugsrör och när motorn arbetade med högre varvtal pressades primärvariatorerna inåt och ökade remmarnas effektiva diameter. Sekundärvariatorerna fungerade som "slavar" och pressades isär av remmarna. När man saktade in skedde motsvarande utväxling åt andra hållet. Växellådan monterades bak, under baksätet för bästa möjliga viktfördelning. Växelväljaren var enkel och lades i den riktningen man ville köra, alltså framåt eller bakåt. Om spaken ställdes i mitten var växellådan frikopplad, alltså i neutral-läge, detta läge användes endast vid bogsering eller reparationer. Inget parking-läge fanns, vilket gjorde att parkeringsbromsen vart mycket nödvändig. Bilarna startades med ett växelläge ilagt, till skillnad från en vanlig automat. Det var nödvändigt då de första modellerna krävde att man var tvungen att stänga av motorn innan man la i ett nytt läge, det gick inte att köra bilen genom att starta den på neutral och föra in spaken i ett körläge. Om man bytte växelläge utan att slå av motorn, vilket gick med lite våld, tillräckligt många gånger kunde splinesen i primärenheten skadas. Premiärmodellen fick namnet DAF 600 och lanserades 1958 som årsmodell 1959. Den uppgraderades till DAF 750, som senare blev DAF Daffodil osv. Modellerna var mycket lyckade och innovativa för sin tid.

Variomatic i olika sporter [redigera]

DAF hade stora framgångar i rally med sina remdrivna bilar. Hemligheten i det ligger i bilarnas förträffliga viktfördelning med motorn fram och växellådan bak. Ofta var även DAF-bilarna utrustade med en så kallad lamelldiff vilket även gjorde framkomligheten god på de flesta väglag.

En annan kul detalj hos de äldre DAF-bilarna var att omkopplaren för framåt och back var placerad framför transmissionen, vilket gör att bilen kan gå lika fort bakåt som framåt. Det var vanligt att Holländarna tävlade i så kallad "Crazy Racing" med äldre DAF:ar. Det gick ut på att man skulle backa så fort som möjligt så långt som möjligt på kortast tid. Det slutade oftast med att en eller flera körde av vägen och kvaddade bilen. Vid Volvos övertagande utav koncernen 1975 så slutade de flesta med Crazy Racing för att behålla minnet av Holländsk bilindustri.

Go Cart-bilar har alltid steglös kraftöverföring enligt samma princip, fast med endast en rem och två variatorer som driver bakhjulen via en differential.

VDT [redigera]

VDT - eller Van Doorne's Transmissie BV var från början ett annat namn på den Hollandstillverkade Variomatic-växellådan, idag är det ett Bosch-ägt företag som gör steglösa transmissioner med stålremmar och variatorer till andra bilmärken som t.ex Audi och Nissan.

Namnet började användas vid Volvos uppköp av DAF 1975, dock användes ordet Variomatic fortfarande i folkmun bra många år därefter och därmed är namnet inte speciellt känt idag.

Variomaticdrift hos snöskotrar [redigera]

Principen med två variatorer används uteslutande som automatväxel hos snöskotrar. Den är där som i bilen uppdelad i en primärvariator och en sekundärvariator men är dock inte vacuumstyrd. Gummiremmar används uteslutande i denna typ av automatväxel.

Primärvariatorn har till uppgift att bestämma varvtalet hos motorn. D.v.s. vid vilket inslagsvarv motorn skall börja driva fordonet och bestämma maximalt varvtal för motorn. Detta sköts via centripetallagen. Primärvariatorns beståndsdelar är i princip vikter och två fjäderbelastade remskivor.

Sekundärvariatorns huvuduppgift är att se till att rätt utväxling sker till drivaxeln. Sekundärvariatorn beståndsdelar är i princip två fjäderbelastade remskivor.

Hur det fungerar: När motorns varvtal ökar trycks de två koniska skivorna ihop på primärvariatorn. Detta innebär att remmen dras inåt i sekundärvariatorn och en utväxling sker.

歡迎來到Bewise Inc.的世界,首先恭喜您來到這接受新的資訊讓產業更有競爭力,我們是提供專業刀具製造商,應對客戶高品質的刀具需求,我們可以協助客戶滿足您對產業的不同要求,我們有能力達到非常卓越的客戶需求品質,這是現有相關技術無法比擬的,我們成功的滿足了各行各業的要求,包括:精密HSS DIN切削刀具協助客戶設計刀具流程DIN or JIS 鎢鋼切削刀具設計NAS986 NAS965 NAS897 NAS937orNAS907 航太切削刀具,NAS航太刀具設計超高硬度的切削刀具醫療配件刀具設計汽車業刀具設計電子產業鑽石刀具木工產業鑽石刀具等等。我們的產品涵蓋了從民生刀具到工業級的刀具設計;從微細刀具到大型刀具;從小型生產到大型量產;全自動整合;我們的技術可提供您連續生產的效能,我們整體的服務及卓越的技術,恭迎您親自體驗!!

BW Bewise Inc. Willy Chen willy@tool-tool.com bw@tool-tool.com www.tool-tool.com skype:willy_chen_bw mobile:0937-618-190 Head &Administration Office No.13,Shiang Shang 2nd St., West Chiu Taichung,Taiwan 40356 http://www.tool-tool..com / FAX:+886 4 2471 4839 N.Branch 5F,No.460,Fu Shin North Rd.,Taipei,Taiwan S.Branch No.24,Sec.1,Chia Pu East Rd.,Taipao City,Chiayi Hsien,Taiwan

Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, its our pleasure to serve for you. BW product including: cutting toolaerospace tool .HSS DIN Cutting toolCarbide end millsCarbide cutting toolNAS Cutting toolNAS986 NAS965 NAS897 NAS937orNAS907 Cutting Tools,Carbide end milldisc milling cutter,Aerospace cutting toolhss drillФрезерыCarbide drillHigh speed steelMilling cutterCVDD(Chemical Vapor Deposition Diamond )’PCBN (Polycrystalline Cubic Boron Nitride) Core drillTapered end millsCVD Diamond Tools Inserts’PCD Edge-Beveling Cutter(Golden FingerPCD V-CutterPCD Wood toolsPCD Cutting toolsPCD Circular Saw BladePVDD End Millsdiamond tool Single Crystal Diamond Metric end millsMiniature end millsСпециальные режущие инструментыПустотелое сверло Pilot reamerFraisesFresas con mango PCD (Polycrystalline diamond) ‘FreseElectronics cutterStep drillMetal cutting sawDouble margin drillGun barrelAngle milling cutterCarbide burrsCarbide tipped cutterChamfering toolIC card engraving cutterSide cutterNAS toolDIN or JIS toolSpecial toolMetal slitting sawsShell end millsSide and face milling cuttersSide chip clearance sawsLong end millsStub roughing end millsDovetail milling cuttersCarbide slot drillsCarbide torus cuttersAngel carbide end millsCarbide torus cuttersCarbide ball-nosed slot drillsMould cutterTool manufacturer.

Bewise Inc. www.tool-tool.com

ようこそBewise Inc.の世界へお越し下さいませ、先ず御目出度たいのは新たな

情報を受け取って頂き、もっと各産業に競争力プラス展開。

弊社は専門なエンドミルの製造メーカーで、客先に色んな分野のニーズ

豊富なパリエーションを満足させ、特にハイテク品質要求にサポート致します。

弊社は各領域に供給できる内容は:

(1)精密HSSエンドミルのR&D

(2)Carbide Cutting tools設計

(3)鎢鋼エンドミル設計

(4)航空エンドミル設計

(5)超高硬度エンドミル

(6)ダイヤモンドエンドミル

(7)医療用品エンドミル設計

(8)自動車部品&材料加工向けエンドミル設計

弊社の製品の供給調達機能は:

(1)生活産業~ハイテク工業までのエンドミル設計

(2)ミクロエンドミル~大型エンドミル供給

(3)小Lot生産~大量発注対応供給

(4)オートメーション整備調達

(5)スポット対応~流れ生産対応

弊社の全般供給体制及び技術自慢の総合専門製造メーカーに貴方のご体験を御待ちしております。

BW специализируется в научных исследованиях и разработках, и снабжаем самым высокотехнологичным карбидовым материалом для поставки режущих / фрезеровочных инструментов для почвы, воздушного пространства и электронной индустрии. В нашу основную продукцию входит твердый карбид / быстрорежущая сталь, а также двигатели, микроэлектрические дрели, IC картонорезальные машины, фрезы для гравирования, режущие пилы, фрезеры-расширители, фрезеры-расширители с резцом, дрели, резаки форм для шлицевого вала / звездочки роликовой цепи, и специальные нано инструменты. Пожалуйста, посетите сайт www.tool-tool.com для получения большей информации.

BW is specialized in R&D and sourcing the most advanced carbide material with high-tech coating to supply cutting / milling tool for mould & die, aero space and electronic industry. Our main products include solid carbide / HSS end mills, micro electronic drill, IC card cutter, engraving cutter, shell end mills, cutting saw, reamer, thread reamer, leading drill, involute gear cutter for spur wheel, rack and worm milling cutter, thread milling cutter, form cutters for spline shaft/roller chain sprocket, and special tool, with nano grade. Please visit our web www.tool-tool.com for more info.
arrow
arrow
    全站熱搜
    創作者介紹
    創作者 beeway 的頭像
    beeway

    BW Professional Cutter Expert www.tool-tool.com

    beeway 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()