Bewise Inc. www.tool-tool.com Reference source from the internet.
אופנוע הוא כלי רכב דו-גלגלי המונע במנוע בעירה פנימית (מנוע בנזין) והמיועד לשאת נוסע אחד או שניים. האופנוע נבדל מן הקטנוע במספר מאפיינים:
- תמסורת: בעוד שהאופנוע הינו בעל תמסורת הילוכים בדרך כלל, הקטנוע הינו בעל תמסורת אוטומטית בדרך כלל.
- מיקום המנוע: בקטנוע המנוע ממוקם בחלקו האחורי של כלי הרכב, בניגוד לאופנוע, שמנועו ממוקם בחלק הקידמי. זאת על מנת לפשט את העברת הכוח מהמנוע לגלגל האחורי, אשר באופנוע נעשית באמצעות שרשרת בדרך כלל. הבדל זה משפיע גם על הצורה החיצונית של כלי הרכב ויוצר את ההבדל הוויזואלי המשמעותי בין שני סוגי כלי הרכב.
- גודל המנוע: מנוע האופנוע לרוב חזק יותר ממנוע הקטנוע ומאפשר להגיע למהירויות גבוהות, עד יותר מ־300 קמ"ש באופנועים החזקים ביותר.
האופנוע נחשב כלי רכב מסוכן יחסית, משום שהנוסע חשוף ואינו מוגן במרכב כמו במכונית. מסיבה זו במרבית המדינות מחויבים רוכבי אופנועים להשתמש בקסדה להגנת הראש במקרה תאונה. בישראל חלה חובת חבישת קסדה ולפי דיונים בכנסת, ייתכן שבהמשך תחול חובת שימוש במיגון נוסף.
[עריכה] היסטוריה
כלי הרכב הדו גלגלי הראשון בעל מנוע בעירה פנימית הוצג בגרמניה ב-1885 על ידי גוטליב דיימלר ווילהלם מייבאך. למעשה היו אלו אופניים שהוצמד להם מנוע עזר קטן. כלי זה יכול להיחשב כאופנוע הראשון, כל עוד לא מחשיבים רכב דו גלגלי שהוצג בתערוכה בארצות הברית ב-1867 והתבסס על מנוע קיטור. האופנוע הראשון שהוצע למכירה היה אופנוע גרמני בשם הילדברנד-וולפמילר ב-1894.
עד שנת 1920 היה אינדיאן יצרן האופנועים הגדול ביותר. בשנים אלו החליף אותו יצרן האופנועים הוותיק ביותר הפעיל כיום, הרלי דייווידסון האמריקאי, שהחל את פעילותו ב־1903. בשנת 1928 הפך DKW הגרמני ליצרן הגדול ביותר והחזיק בתואר עד לאחר מלחמת העולם השנייה, עת התואר עבר לחברת BSA הבריטית. משנת 1955 ועד ל-1970 חזרה חברה גרמנית, NSU, לשאת בתואר. בשנה זו הפכה חברת הונדה ליפנית הראשונה שנשאה בתואר יצרן האופנועים הגדול ביותר ומאז לא איבדה אותו.
כיום מיוצרים אופנועים במפעלים רבים ביפן, ארצות הברית, אירופה, המזרח הרחוק ודרום אמריקה.
[עריכה] סוגי אופנועים
[עריכה] כביש
אופנועי כביש מבוססים לעתים קרובות על אופנועי מירוצי מסלול, ודומים להם חיצונית. אופנועים אלה מצוידים לרוב במנועים רבי עוצמה, בנפח 500 סמ"ק ומעלה, המאפשרים להם להתקרב ואף לעבור את ה־300 קמ"ש. גוף האופנוע מכוסה בכיסויי פלסטיק כדי לשפר את האווירודינמיות של האופנוע ולהקטין את התנגדות האוויר. צמיגיהם של אופנועים אלה חלקים למדי, למעט חריצים מועטים מדי מספר סנטימטרים, וזאת כדי לשפר את אחיזת הכביש. הם מאופיינים לרוב בצמיג אחורי רחב הרבה יותר מן הצמיג הקדמי. תנוחת הרכיבה באופנועים אלה היא תנוחה רכונה, המיועדת להקטין את תרומתו של הרוכב להתנגדות האוויר בזמן הרכיבה.
תנופת הפיתוח של אופנועי הכביש החלה בשנות ה-70 של המאה ה-20, כשהיצרנים היפנים הגדולים, הונדה, קוואסקי, סוזוקי וימאהה זיהו את אופנוע הכביש ככלי להוכחת עליונותם הטכנולוגית ויוקרתם. הספקי המנועים עלו תוך זמן קצר למאה כוח סוס ואף יותר מכך.
בשנות ה-80 גברה התחרות כשהדגמים החדשים היו בעצם רפליקות של אופנועי המירוצים המקצועניים. ההתפתחות הטכנולוגית בתחום השלדות לא הדביקה את התפתחות המנועים, וכך הפכו אופנועי הכביש לכלים קשים לשליטה הדורשים מיומנות רבה, ובמקביל פרץ גל תאונות, ולאחריו מחאה עולמית נגד יצרני האופנועים, ודרישה לתעריפי ביטוח, אכיפה מוגברת, הגבלות גיל וכדומה. יצרני האופנועים הקטינו את ההספקים של המנועים והתמקדו במנועים בנפח עד 600 סמ"ק. גם השלדות הפכו שקולות יותר, ותנוחת הרכיבה קיצונית פחות.
בשנות ה- 90 המגמה השתנתה שוב. יצרני האופנועים לא רצו לאבד את התועלת הנובעת מהפופולריות הרבה של מירוצי הגרנד-פרי, ובעקבותיהם העניין באופנועים כבדים יותר וחזקים יותר הדומים יותר לאופנועי המירוצים. ההתפתחות ביכולת העיבוד של חומרים אקזוטיים הביאה ליצור של שלדות ברמה גבוהה התואמות את דרישות המנועים החזקים. שדה התחרות היה עתה אופנועי ה-1,000 סמ"ק, אופנועים סדרתיים חזקים מאוד עם מושב כפול, ארבעה צילינדרים ויחסי הספק שמתתקרבים לכוח סוס אחד לכל קילוגרם משקל, וכמובן אבזור בטיחות ופינוק רב. את המגמה הוביל הימאהה R1 ששקל 180 ק"ג והגיע להספק של 150 כוח סוס, וביצועים זריזים של אופנוע 600 סמ"ק. כיום כבר נשבר מחסום ה 1:1. לסוזוקי GSX-R1000 יש 175 כוח סוס, ומשקלו 166 ק"ג בלבד. לימאהה YZF-R1 משקל 172 קילו והספקו 172 כוח סוס. בשני האופנועים הללו, כמו באופנועים אחרים בשנים האחרונות מותקנת מערכת מגח-אוויר (Ram-Air) המעלה את הספק המנוע עוד יותר. זוהי מערכת הדוחסת אוויר קר ודחוס ועשיר בחמצן היישר למערכת היניקה של המנוע, ובכך מגבירה את הבעירה ואת ההספק. המערכת נכנסת לפעולה רק במהירויות גבוהות מאוד, ופעולתה אופטימלית ב-240 קמ"ש.
בסוכנויות היצרנים הגדולים מצויים גם אופנועי 1,200 ו- 1,300 סמ"ק, המשמשים יותר לטורינג, ונסיעות ארוכות. אלו אופנועים מאובזרים ומפנקים, מצוידים בבלמי ABS, מושבים נוחים, תנוחת ישיבה גבוהה יותר ומהירות גבוהה הנושקת ל-300 קמ"ש.
אופנועי העל כיום מצוידים במערכות פליטה מטיטניום, ראשי צילינדר עשויים תרכובת קרמיקה וסיליקון, וחלקי מרכב מקוולאר.
[עריכה] שטח
אופנועי שטח בנויים כך שיוכלו לנסוע בתנאי שטח, כאשר הדרך לא סלולה או לא קיימת כלל. הם קלי משקל, ואינם כוללים רכיבים ואביזרים מיותרים, שאינם נדרשים להפעלת האופנוע. ניתן למצוא אופנועי שטח בנפח החל מ־50 סמ"ק, ועד נפחים גדולים יחסית, של 800 סמ"ק. עם זאת, מקובל לחשוב שאופנועי שטח בנפח גדול מ־600 סמ"ק הם כבדים ומסורבלים מדי לשליטה בתנאי הרכיבה הקשים.
צמיגיהם של אופנועי שטח מאופיינים בחריצים עמוקים וסמוכים, המאפשרים להם להיאחז בקרקע בקלות רבה יותר. צורת הקוביות מאפיינת את צמיגי השטח במיוחד. המתלים של אופנועים אלה ארוכי מהלך, וזאת כדי לאפשר להם להתגבר על מהמורות קשות מבלי להגיע אל סוף מהלך המתלה. האופנועים מאופיינים בצורת חרגול - מושב וגחון האופנוע גבוהים מאוד (כדי להגדיל את יכולת העבירות של האופנוע) וגזרה צרה (בניגוד לאופנועי הכביש הנמוכים והרחבים).
תת משפחה של אופנועי השטח הם אופנועי פאן-דורו, שהתפתחו במסלולי הראלי הארוכים דוגמת ראלי דקר (ידועים גם כאופנועים דו שימושיים). אופנועים אלה הם בעלי צמיגים מעט יותר חלקים, וכנף קדמית הצמודה לגלגל. הם גם בעלי נפח מנוע הקרוב לקצה העליון המקובל בסוג זה.
[עריכה] סופרמוטו
אופנועי סופרמוטו תוכננו על בסיס אופנועי שטח, כדי לנצל את יתרונות אופנועי השטח (משקל נמוך, מרכז כובד גבוה, תנוחת רכיבה זקופה וכו'), לצורך שימוש עירוני או מסלול, וזאת על ידי שימוש במכלולים שנלקחו מאופנועי כביש.
התחום עצמו נולד בשנות ה-70 בארצות הברית תחת השם "סופרבייקרס", במסגרת ליגה שהוקמה בחסות רשת הטלוויזה ABC-TV. סדרת המירוצים הזו ניסתה לקבוע מי הם ה"סופר-רוכבים" - אותם אלו שיכולים להתמודד בהצלחה, עם אופנוע אחד, הן בטכניקת רכיבה המיועדת לכביש, והן בטכניקה המיועדת למסלול עפר. במירוצים דאז, כמו היום, השתתפו רוכבים ממגוון רחב של דיספלינות ספורט מוטורי דו גלגלי. במהלך 1985, דעכה הסדרה בהיעדר מממנים לסיקור הטלוויזיוני, והתחום כמעט ונעלם.
לקראת סוף שנות ה-80 של המאה ה-20, התעורר התחום מחדש בצרפת, שם זכו האופנועים המוסבים לשם סופרמוטו ("סופר אופנוע" בצרפתית) והרוכבים על אותם כלים נקראו "סופר מוטארד" ("סופר רוכבים"). התחום התפשט במהירות ברחבי אירופה וסדרות מירוצים לאומיות החלו להתארגן במסגרות מקומיות. החל משנת 2001 מתקיימת גם "אליפות העולם בסופרמוטו" במסגרת ה-FIM. משנה זו ואילך, בעקבות ההתעניינות הגוברת והולכת בתחום, הצטרפו היצרניות היפניות לאירופאיות (שעוסקות בייצור אופנועי סופרמוטו סדרתיים מאמצע שנות ה-90), ומציעות גם הן דגמים שירדו מפס הייצור כשהם בתצורת סופרמוטו.
בעוד הבסיס הוא במקורו מהשטח, הרי שהגלגלים (והצמיגים), וכן מערכת הבלימה, מגיעים מאופנועי הכביש. אופנועי הסופרמוטו בנויים כך שיוכלו לנוע הן בדרכי אספלט והן בשבילים מהודקים, כאשר הדרך לא סלולה או לא קיימת כלל. ניתן למצוא אופנועי סופרמוטו בנפח החל מ-50 סמ"ק, ועד נפחים גדולים יחסית, של 660 סמ"ק.
צמיגיהם של אופנועי הסופרמוטו מאופיינים בתרכובת גומי רכה המיועדת לאופנועי כביש ספורטיביים, על מנת להשיג אחיזה רבה ככל האפשר מהתוואי בו נע האופנוע. המתלים של אופנועים אלה ארוכי מהלך, וזאת כדי לאפשר להם להתגבר על מהמורות קשות מבלי להגיע אל סוף מהלך המתלה - זו הסיבה שמלבד תחום המירוצים, נחשבים אופנועים אלו ליעילים ביותר לשימוש עירוני. האופנועים, בשל היותם נצר למשפחת אופנועי השטח, מאופיינים בצורת חרגול - מושב וגחון האופנוע גבוהים מאוד (כדי להגדיל את יכולת העבירות של האופנוע) וגזרה צרה (בניגוד לאופנועי הכביש הנמוכים והרחבים).
אופנועי הסופרמוטו מתאפיינים בכנף קדמית גבוהה, אך מקוצרת ביחס לאלו הקיימות אצל אופנועי השטח.
בישראל מתקיימים מירוצי סופרמוטו מחתרתיים מאז שנת 2003, כשהמסלולים, בדומה למקובל בעולם בתחום זה, מורכבים משילוב בין מסלול אספלט לעפר. המסלולים הינם איטיים יחסית למקובל בתחום אופנועי הכביש, ומחייבים שליטה גבוהה בטכניקת הרכיבה, מאשר הספקי מנוע גבוהים כדי לנצח. באוגוסט 2004 החלה לפעול בארץ "עמותת הסופרמוטו הישראלית" (מס' עמותה 580431039), המייצגת את הרוכבים והמתחרים בתחום, גם בהתאחדות הספורט המוטורי הישראלית.
[עריכה] טורינג
אופנועים בעלי מבנה פשוט, המיועדים לנסיעה יומיומית בכביש. גוף אופנועים אלה חשוף, צמיגיהם חלקים בדומה לאלה של אופנועי הכביש, אך הם צרים יותר, משום שאינם מיועדים להגיע למהירויות גבוהות כל כך. אופנועים אלה מצוידים לרוב במנועים בינוניים, בנפח 250-500 סמ"ק.
אופנועי ה"ספורט-טורינג" הם תת קבוצה של אופנועי הטורינג. אלה אופנועי טורינג בנפחים גדולים (מעל 500 סמ"ק), המיועדים לטיולים ונסיעות ארוכות, ומאופיינים באביזרי נוחות רבים על מנת לשפר את חווית הרכיבה.
[עריכה] קאסטום
כפי ששמם מרמז, את האופנועים האלה ניתן להתאים אישית בעת ההזמנה, כך שאין שני אופנועים הדומים זה לזה. ניתן להזמין צבע, צורת כידון, אורך מתלים, אביזרים שונים ועוד. היצרן הבולט ביותר של אופנועים אלה הוא הארלי דייווידסון, אך בשנים האחרונות גם יצרנים יפניים ניסו להשיג דריסת רגל בשוק זה. עם זאת, בכנס השנתי של בעלי הארלי דייווידסון בארצות הברית, נוהגים המתכנסים להשליך אופנועי קאסטום יפניים מראש מנוף גבוה, כדי להביע את דעתם על אופנועים אלה. אופנועי קאסטום בולטים בשפע הקישוטים המוכספים בניקל הנמצאים בכל פינה, במיטב המסורת האמריקאית.
[עריכה] מבנה האופנוע
האופנוע מורכב ממספר חלקים עיקרים -
- המנוע וסביבתו - המנוע מתחלק ל2 חלקים עיקרים - מנוע עליון (בוכנה, טבעות וכו׳) ומנוע תחתון (ארכובה, טלטל וכו׳). כמו כן יש מאייד(הקרבורטור) שאחראי על עירוב ביחס תקין של דלק ואוויר למנוע, מקרן (רדיאטור) שאחראי על העברת נוזל קירור לחלקי המנוע על מנת לשמור אותו בטמפ' הרצויה, למניעת נזק למנוע (ישנם אופנועים בעלי קירור אוויר, בלי מקרן). המקרן פועל על ידי קירור נוזל הקירור בעזרת האוויר שעובר דרכו בזמן הנסיעה. הנוזל נשמר בתוכו או במיכל לידו. נוזל הקירור מוזרם למנוע בעזרת משאבה. מסנן (פילטר) אוויר) - אחראי על סינון הלכלוך מן האוויר כדי שלא יכנס למנוע. המצת (פלאג) אחראי על הצתת התערובת של אוויר ודלק.
- ישנם שני סוגי מנועים עיקרים באופנועים. מנועי 2 פעימות ו-4 פעימות. מנועי שתי פעימות עושים את 4 הפעולות (יניקה, דחיסה, בעירה ופליטה) בשני מחזורים, לעומת מנוע הארבע פעימות, שעושה מחזור לכל פעולה. מנועי שתי פעימות בדרך כלל נמצאים באופנועים קטנים (50-250 סמ״ק), כמו כן באופנועי שטח (מוטוקרוס), וזאת בגלל הכוח הרב שיש להם ומשקלם הנמוך, אך הם פחות אמינים ממנועי ארבע פעימות.
- מערכת ההינע - באופנוע ישנה תיבת הילוכים אשר אחראית על העברת הכוח (בקטנוע קיים מנגנון בשם וריאטור שעובד עם משקולות ומאפשר העברה אוטומטית). על מנת להעביר הילוך יש להפריד בין תיבת ההילוכים למנוע בעזרת המצמד (קלאץ׳) אשר בלחיצה מפריד ומאפשר העברת הילוכים נכונה. ישנם אופנועים עם מערכת מצמד אוטומטי בה הם לא לוחצים עליו בהעברת הילוך. מצמד זה נקרא חצי אוטומטי. ההילוכים באופנוע מועברים בעזרת רגלית הילוכים הנמצאת בצידו השמאלי של האופנוע. המצמד נלחץ עם ידית הנמצאת גם כן בצידו השמאלי של האופנוע. ברוב דגמי האופנועים העברת הכוח מן המנוע לגלגל האחורי מתבצע בעזרת גלגלשים (גלגלי שיניים) ושרשרת. גלגל השיניים הקדמי קטן בקוטרו מן האחורי. על ידי שינוי מספר השיניים ניתן לקבל יותר כוח (מומנט) או יותר מהירות.
- תמסורת - כאמור, לרוב מועבר הכוח מן המנוע אל הגלגל האחורי בעזרת שרשרת חזקה, אך במהלך ההיסטוריה יוצרו גם אופנועים שהשתמשו בשיטות אחרות. חברת ב. מ. וו. הגרמנית ייצרה כמה דגמים בהם הועבר הכוח באמצעות גל הנעה, בדומה למכוניות בעלות הנעה אחורית ומנוע קידמי. ניתן גם למצוא אופנועים בהם מועבר הכוח בעזרת רצועת גומי משוננת. יתרונה של הרצועה הוא שאין צורך לשמן אותה, והיא אינה מתיזה שמן על חלקי האופנוע. מצד שני, גמישותה גורמת לאובדן מסוים של כוח.
- מערכת החשמל - מערכת החשמל באופנוע עובדת על עיקרון דינמו. בנסיעה האופנוע יוצר תנועה סיבובית שמתורגמת לאות סינוס (AC) ועל ידי מיישר זרם (דיודה + קבל) וווסת טעינה (מייצב) אנו מקבלים מתח ישר (DC) יציב. רוב האופנועים מצוידים במצבר. אלו שאינם עושים שימוש במצבר, מתבססים באופן ישיר על עבודת המנוע. כמו כן קיימת מערכת CDI שאחראית על שליחת הזרם ברגע ההצתה.
- בלמים - באופנועים החדשים הבלמים הם מסוג בלמי דיסק, באופנועים הישנים הבלמים היו בלמי תוף. רגלית בצד הימני של האופנוע אחראית על הבלם האחורי וידית בצדו הימני של האופנוע אחראית על הבלם הקדמי.
- שלדה ובולמים - השלדה באופנועי שטח (קרוס) למיניהם עשויה בדרך כלל מחומר קל ומחוזק ביותר כדי שיחזיק מעמד בקפיצות וטלטלות. הבולמים באופנוע שטח חייבים להיות איכותיים, במקרה של קפיצה על הבולם להתכווץ כדי למנוע פגיעה בשלדה ולאחר מכן לחזור לגודלו המקורי.
- מערכת קירור - באופנועים מסוימים, מקובל להשתמש בצלעות קירור צפופות לצידי בית הבוכנה כדי לקרר את המנוע. במנועים בעלי הספק גדול יותר המיועדים לעבודה מאומצת לאורך זמן (למשל אופנועי ספורט) משתמשים בשיטות אחרות, כגון קירור שמן וקירור מים המאפשרות ויסות חום המנוע. בשיטת קירור המים, בדומה למכונית, מועברים המים בצינורות לאורך המנוע, סופגים ממנו את החום, ומאבדים אותו במקרן (רדיאטור).
歡迎來到Bewise Inc.的世界,首先恭喜您來到這接受新的資訊讓產業更有競爭力,我們是提供專業刀具製造商,應對客戶高品質的刀具需求,我們可以協助客戶滿足您對產業的不同要求,我們有能力達到非常卓越的客戶需求品質,這是現有相關技術無法比擬的,我們成功的滿足了各行各業的要求,包括:精密HSS DIN切削刀具、協助客戶設計刀具流程、DIN or JIS 鎢鋼切削刀具設計、NAS986 NAS965 NAS897 NAS937orNAS907 航太切削刀具,NAS航太刀具設計、超高硬度的切削刀具、醫療配件刀具設計、汽車業刀具設計、電子產業鑽石刀具、木工產業鑽石刀具等等。我們的產品涵蓋了從民生刀具到工業級的刀具設計;從微細刀具到大型刀具;從小型生產到大型量產;全自動整合;我們的技術可提供您連續生產的效能,我們整體的服務及卓越的技術,恭迎您親自體驗!!
BW Bewise Inc. Willy Chen willy@tool-tool.com bw@tool-tool.com www.tool-tool.com skype:willy_chen_bw mobile:0937-618-190 Head &Administration Office No.13,Shiang Shang 2nd St., West Chiu Taichung,Taiwan 40356 http://www.tool-tool..com / FAX:+886 4 2471 4839 N.Branch 5F,No.460,Fu Shin North Rd.,Taipei,Taiwan S.Branch No.24,Sec.1,Chia Pu East Rd.,Taipao City,Chiayi Hsien,Taiwan
Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, its our pleasure to serve for you. BW product including: cutting tool、aerospace tool .HSS DIN Cutting tool、Carbide end mills、Carbide cutting tool、NAS Cutting tool、NAS986 NAS965 NAS897 NAS937orNAS907 Cutting Tools,Carbide end mill、disc milling cutter,Aerospace cutting tool、hss drill’Фрезеры’Carbide drill、High speed steel、Milling cutter、CVDD(Chemical Vapor Deposition Diamond )’PCBN (Polycrystalline Cubic Boron Nitride) ’Core drill、Tapered end mills、CVD Diamond Tools Inserts’PCD Edge-Beveling Cutter(Golden Finger’PCD V-Cutter’PCD Wood tools’PCD Cutting tools’PCD Circular Saw Blade’PVDD End Mills’diamond tool ‘Single Crystal Diamond ‘Metric end mills、Miniature end mills、Специальные режущие инструменты ‘Пустотелое сверло ‘Pilot reamer、Fraises’Fresas con mango’ PCD (Polycrystalline diamond) ‘Frese’Electronics cutter、Step drill、Metal cutting saw、Double margin drill、Gun barrel、Angle milling cutter、Carbide burrs、Carbide tipped cutter、Chamfering tool、IC card engraving cutter、Side cutter、NAS tool、DIN or JIS tool、Special tool、Metal slitting saws、Shell end mills、Side and face milling cutters、Side chip clearance saws、Long end mills、Stub roughing end mills、Dovetail milling cutters、Carbide slot drills、Carbide torus cutters、Angel carbide end mills、Carbide torus cutters、Carbide ball-nosed slot drills、Mould cutter、Tool manufacturer.
ようこそBewise Inc.の世界へお越し下さいませ、先ず御目出度たいのは新たな
情報を受け取って頂き、もっと各産業に競争力プラス展開。
留言列表