Мађарски Ми-24 у лету. | |
Ми-24 | |
---|---|
Главне карактеристике | |
Максимална брзина | |
Маса | празан 8500 kg пун 12000 kg |
Дужина | 17.5 m |
Пречник ротора | 17.3 m |
Врхунац лета | |
Посада | 3 (пилот, официр за наоружање и техничар) |
Наоружање | фиксирани топ 12.7мм Јакушев-Брозов Јак-Б; покретан топ Гш-23Л/Гш-30К; 1500кг на 6 носача убојних средстава |
Земља порекла | Совјетски Савез |
Мил Ми-24 (НАТО кодни назив "Хинд") је велики хеликоптер топовњача и транспортер трупа малог капацитета који је производи Московска фабрика хеликоптера Мил још од 1976 и корицтило га је примарно Совјетско Ратно Ваздухопловство, то јест њени наследници и још преко 30 држава.
У НАТО круговима извозне верзије, Ми-25 и Ми-35 су једноставно названи "Хинд-Д" и "Хинд-Е". Совјетски пилоти су овај хеликоптер назвали "летећи тенк". Други надимак који је овај хеликоптер добио је "Крокодил" — због облика трупа, и камуфлажне шаре на хеликоптеру.
Борбена историја [уреди]
Огаденски рат (1977-1978) [уреди]
Прва борбена употреба хеликоптера Ми-24 била је од стране Етиопских оружаних снага против Сомалијанаца за време Огаденсог рата. Хеликоптери Ми-24А били су део масивне помоћи војном опремом од стране СССР ,све док Совјети нису променили страну 1977. Хеликоптери су коришћени у масовним комбинованим нападима из ваздуха и са земље од стране Етиопљана против Сомалијаца почетком 1978.
Камбоџанско-Вијетнамски рат (1978) [уреди]
Ми-24А је примиењен у употреби Ратног Ваздухопловства Вијетнама за време Камбоџанско-Вијетнамског рата. Топовњаче су уништавале многа упоришта и базе Црвених Кмера све до 1986 када су Црвени Кмери пребегли пшреко границе у Тајланд.
Совјетска окупација Афганистана (1979-1989) [уреди]
Ми-24 је најинтезивније коришћен за време Совјетске окупација Афганистана, углавнмом нападајући Муџахедине. Када је ЦИА почела да снабдева Муџахедине ракетама Стнигер, хеликоптери Ми-8 и Ми-24 су постали њихове омиљене мете.
Топовњаче Ми-24 сигурно чине велики део од 333 оборених хеликоптера за време сукоба и борби у Афганистану. Кокпит који је био веома добро оклопљен могао је да издржи и поготке пројектила и до 12.7 мм, али је зато реп Ми-24 био веома осетљив чак и на поготке чак и лаког наоружања због слабог оклопа.
Ракете Стингер које су Муџахедини користили погађале су Ми-24 директно испод главног ротора због топлотног навођења ракете. Одговор Совјета на то били су мамци уграђени на све хеликоптере Ми-4, Ми-8, Ми-17 и Ми-24 које су давале пилоту шансу да избегне погодак ракете или да безбедно приземи погођену летелицу.
За време сукаоба ми-24 је стекао поштовање како код Совјетских авијатичара, тако код Муџахедина, који су се палшили када би хеликоптер избацио мамац. Муџахедини су Ми-24 назвали "Шејтан арба" што значи "Ђаволи контролор".
Иранско-Ирачки рат (1980-1988), Заливски рат (1991) и Окупација ирака (2003-данашњица) [уреди]
Ми-24 је примећен у Ирачкој Војсци за време борби у рату против суседног Ирана. Веома наоружан задавао је огромне губитке Иранским копененим снагама У овом рату примећена је једина ваздушна борба између хеликоптера када је Ирачки Ми-25 оборио Ирански борбени хеликоптер америчке производње АХ-1Ј Кобру.
Ми-24 је поново масовно коришћен од стране Ирачана за време инвазије на Кувајт. Пар примерака је касније послато преко границе у Иран са многим Ирачким ваздухопловима у нади да не буду уништени на Ирачкм аеродромима у ваздушним нападима. Као и све Ирачке ваздухоплове, Иран је задржао и хеликоптере Ми-24 и користио их у својем Ратном Ваздухопловству.
Пољски контигент у Ираку је користио 6 хеликоптера Ми-24Д од Децембра 2004. Један од њих се срушио 18 Јула 2006. године у авио бази Ал Диванијах . Након завршетка пољске мисије у Ираку, Пољска ће вероватно поклонити хеликоптере Ирачанима.
Грађански рат у Никарагви (1980-1988) [уреди]
Војска Никарагве је користила хеликоптере Ми-24 за време грађанског рата.
Грађански рат у Шри Ланци (1987-данашњица) [уреди]
Индијски (1987-1990) у Шри Ланци користили су хеликоптере Ми-24 до када је Индијско Ратно Ваздухопловство помогло оружаним снагама Шри Ланке у борби против Тамилских Тигрова. Индуси нису изгубили ни један Ми-24 јер Тамилски Тигрови тада нису имали оружијек оје би се супротставило Крокодилу.
Од 14 Новембра 1995 до данас Ратно Ваздухопловство Шри Ланке користи своје хеликоптере Ми-24 у рату против Темилских Тигрова. Тренутно Ратно Ваздухопловство Шри Ланке користи мешано хеликоптере Ми-24/35П и Ми-24В/35. Неки су модернизовани са нови Израелским системима. Одкад Тамилски Тигрови поседују ПВО ракете, најмање 29 хеликоптера Ми-24 је изгубљено.
Рат у Хрватско (1991-1995), Рат на Косову 1998-1999) и Конфликт у Македонији (2001) [уреди]
Од 1993 једна ескадрила хеликоптера Ми-24В лети у Хрватском Ратном Зракопловству. Ови хеликоптери су коришћени у неким акцијама против Крајишких Срба и за време Операције Олуја нападајући Српске копнене снаге. Претпоставља се да је један хеликоптер лакше оштећен у току борби.
За време борби против терориста ОВК на Космету 1998, хеликоптери Ми-24В ЈСО су били коришћени у акцији код села Доњи Преказ. У ноћи првог марта 1998, један Ми-24 морао је принудно слетети јер је био погођен метком из лаког наоружања, али су зато оперативци ЈСО који су се налазили у хеликоптеру неутралисали терористе ОВК. У току лета 1998, хеликоптери Ми-24В коришћени су у пар борених задатака. 27. јуна, користећи четири хеликоптера, ЈСО је спасла око 100 Српских милиционера и цивила блокираних од стране НАТО-а у селу Кијево. Два хеликоптера Ми-24В и још два хеликоптера Ми-17В транспортовала су муницију и храну и евакуисала рањенике. За време НАТО агресије, хеликоптери су били добро скривени, те су преживели ваздушне нападе.
Македонска Армија је 2001 из Украјине набавила око 12 хеликоптера Ми-24 у верзијама Ми-24В и Ми-24К за бробу против албанских терориста. Главно подручије дејства ових хеликоптера било је око Тетова, Радуше и Аракинова. Хеликоптери су коришћени учестало и веома ефективно, што потврђују огромни губици терориста код села Аракиново који броје по претпоставкама и преко 100 мртвих.
Први и други рат у Чеченији (1994-2001) [уреди]
За време првог и другог рата у Чеченији 1994 и 1999, Ми-24 је био коришћен од стране Руске Војске. Као и у Афганистану, хеликоптери Ми-24 су били веома рањиви на герилске тактике. Многи су погођени или оборени за време борбених операција.
Грађански рат у Судану (1995-данашњица) [уреди]
Ратно Ваздухопловство Судана набавило је 6 хеликоптера Ми-24 1995 који су коришћени у Јужном Судану против Суданске Народно Ослободилачке Војске. Најмање дав су изгубљена прве ратне године, али су такође замењени. Још 12 их је купљено 2001 и масовно су коришћени код нафтних поља у Јужном Судану. Хеликоптери Ми-24 су такође коришћени у Дарфуру 2004-2005.
Грађански рат у Сијера Леоне (1991-2002) [уреди]
Један и касније три хеликоптера Ми-24В на којима су летели Јужноафрички плаћеници су коришћени против Револуцијонарног Уједињеног Фронта. 1995, помогли у избацивању РУФ-а из главног града, Фритауна.
Први и други рат у Конгу (1996-2003) [уреди]
Три хеликоптера Ми-24В користило је ново Ратно Ваздухопловство Конга. Такође, Зимбабвеови Ми-24 су коришћени у интересу војске Конгоа. Ти хеликоптери били су испоручени Заиру 1997 и на њима су летели Српски плаћеници.
Снаге УН-а користе хеликоптере Ми-24/35 које је изнајмила од Индијског Ратног Ваздухопловства за подршку мисије. Индијско РВ је у мисији од 2003.
Грађански рат у Обали Слоноваче (2002-2004) [уреди]
Пет хеликоптера Ми-24 којима су пилотирали плаћеници коришћени су као подршка владиним снагама. Касније их је уништила Француска војска због напада на Француску војну базу у којем је погинуло 9 војника.
Рат у Сомалији (2006–present) [уреди]
Етиопско Ратно Ваздухопловство има око 3 хеликоптера Ми-35 и десет хеликоптера Ми-24Д у Сомалији. Један је оборен 30 марта.
Варијанте [уреди]
- В-24 (Хинд)
- Први прототип овог хеликоптера, само 12 примерака направљено за развој. Један прототип је модификован 1975 и познат је као А-10 због успешног рекорда у брзини (достигнуто 368 километара по часу) са уклоњеим крилима.
- Ми-24 (Хинд-А)
- Друга рана верзија била је наоружани десантни хеликоптер који је могао д транспортује 8 војника и три члана посаде. Такође је могао да понесе четири носача НРЗ од 57мм, четири противоклопне ракете АТ-2 испод две шине, невођене бомбе плус један 12.7мм топ фиксиран у носу. Ми-24 (Хинд-А) био је први произвођени модел.
- Ми-24А (Хинд-Б)
- Хинд-А је праћен другим произвођеним моделом. Оба Ми-24 и Ми-24А ушли су у употребу у Совјетском Ратном Ваздухопловству 1973 или 1974. Са угаоним-стакленим кокпитом уместо два округла. Недосттак је четвороцевни топ 12.7мм испод носа.
- Ми-24У (Хинд-Ц)
- Тренажан верзија без наоружања.
- Ми-24Д (Хинд-Д)
- Најуобичајнија верзија, у целини топовњача у односу на раније верзије, први са електроником за противоклопне ракете АТ-2. Ми-24Д је редизајнираног предњег трупа, са два одвојена кокпита за пилота и нишанџију. Наоружан је једним четвороцевним топом 12.7мм испод носа. Може да носи четири носача НРЗ 57мм, четири АТ-2 противоклопне ракете плус бомбе и друго наоружање.
- Ми-24ДУ
- Мали број тренажних хеликоптера Ми-24Д је направљен са дуплираним контролама.
- Ми-24В (Хинд-Е)
- Даљи развој водио је ка Ми-24В који је први пут виђен раних '80тих. Наоружан је новим противоклопним ракетама AT-6 са тубастим лансерима. Од осам тих ракета четири је монтирано на носаче на крају крила.
- Ми-24П (Хинд-Ф)
- Борбена верзија, на којој је топ 12.7мм замењен за фиксирани топ 30мм.
- Ми-24РКР (Хинд-Г1)
- АБХО извиђачки модел, који је дизајниран да купи радиоактивност, отрове и биолошка средства. Први пут је коришћен у Чернобилу 1986. Такође је познат као и Ми-24Р, Ми-24РР и Ми-24РК (РЧ).
- Ми-24К (Хинд-Г2)
- Војни извиђачки хеликоптер, летећа артиљеријска осматрачница.
- Ми-24ВМ
- Унапређени Ми-24В са унапређеном авиоником са опремом за ноћне операције, новом комуникацијском опремом, краћим и лакшим крилима и унапређеним системом за наоуржање са подршком за Атака, Штурм и Игла-В ракете и главним топом 23 мм. Остале унутрашње промене су унапредиле животни век хеликоптера и одржавање. Очекује се да ће Ми-24ВП летети до 2015.
- Ми-24ПМ
- унапређен Ми-24П са технологијом хеликоптера Ми-24ВМ.
- Ми-24ПН
- Руска војска је одабрала унапређен Ми-24 да буде примарни борбени хеликоптер. Верзија ПН има ТВ и ФЛИР камеру лоцирану у куполу предњег дела хеликоптера. Остале модификације чине ротор и крила са хеликоптера Ми-28 и фиксирани донекле увлачљиви стајни трап. Русија је увела у употребу 14 Ми-24ПН-а 2004 и план за евентуалну надоградњу и унапређење свих њених Ми-24.
- Ми-24ПС
- Верзија намењена за цивилну полицију или парамилитарну употребу.
- Ми-24Е
- Верзија за истраживање околине.
- Mи-25
- Извозна верзија хеликоптера Ми-24Д.
- Mи-35
- Извозна верзија хеликоптера Ми-24В.
- Ми-24W
- Пољска верзија хеликоптера Ми-24В.
- Ми-35П
- Извозна верзија хеликоптера Ми-24П.
- Ми-35У
- Ненаоружана верзија Ми-35 намењена за обуку.
- Ми-24 Супер Хинд Мк II
- Модерна Јужноафричка верзија са западном електроником.
- Ми-24 Супер Хинд Мк III/IV
- Скупа модернизација целокупног хеликоптера Ми-24, укључујући авионику, електронику и наоружање.
- Ми-24 Афганистанска модификација
Корисници [уреди]
До 1978 око 2000 хеликоптера Ми-24 је направљено, од коих је око 600 извезено.
- Авганистан
- 115 хеликоптера Ми-24 је испоручено Афганистанском Ратном Ваздухопловству од 1979, данас само 5 у употреби.
- Алжир
- Ангола
- Азербејџан
- тренутно 15 ми-24Д у употреби, у плану за набавку још око 25 хеликоптера.
- Белорусија
- Бугарска
- 12 хеликоптера Ми-24Д и 6 Ми-24В у употреби.
- Венецуела
- Ми-35М2 у плану за набавку.
- Вијетнам
- Грузија
- Грузијски Ратно Ваздухопловство користи 8 хеликоптера Ми-24.
- Гвинеја
- Екваторијална Гвинеја
- Еритреја
- Етиопија
- Зимбабве
- Индија
- Индонезија
- 7 Ми-35П користи Корпус Војске, до краја 2007 очекују се још 3 комада.
- Ирак
- Ирачко Ратно Ваздухопловство је имало велики број хеликоптера Ми-24 и Ми-25 све до инвазије САД на Ирак. Претпоставља се да је Пољско Ратно Ваздухопловство поклонило неколико хеликоптера Ми-24 Ирачанима.
- Јемен
- Јерменија
- Јерменско Ратно Ваздухопловство поседује 12 хеликоптера Ми-24.
- Казахстан
- Кипар
- 12 хеликоптера Ми-35П испоручено Кипру 2001-2002.
- Киргистан
- Либија
- Куба
- Мађарска
- Македонија
- 12 хеликоптера у верзијама Ми-24К и Ми-24В лети у Македонској Армији од 2001.
- Монголија
- Момзабик
- Намбија
- Никарагва
- Нигерија
- Северна Кореја
- Перу
- Пољска
- Русија
- 260 хеликоптера у у потреби плус огроман број у резерви.
- Руанда
- Србија
- у наоружању В и ПВО Војске Србије налазе се два хеликоптера Ми-24В.
- Сијера Леоне
- Словачка
- Сирија
- Судан
- Таџикистан
- Украјина
- Узбекистан
- Хрватска (избачени из употребе)
- Чешка Република
Наоружање [уреди]
Armament [уреди]
- Топови
-
- поктретни топ 12.7мм Јакушев-Брозов Јак-Б у више верзија
- фиксирани топ Гш-30К на верзијама Ми-24П/ВП
- фиксирани топ Гш-23Л на верзији Ми-24ВП
- митраљез ПКТ монтиран на врата
- Носачи бојевих средстава
-
- Највећа укупна маса наоружања које може да стане носаче је 1500 кг
- Унутражњи носачи могу да понесу до 500 кг
- Спољашњи носачи могу да понесу 250 кг
- Носачи на краевима крила могу да понесу противоклопну ракету АТ-2 на верзијама Ми-24А-Д и противоклопну ракету 9K114 Штурм на верзијама Ми-24В-Ф0.
- Бомбе
-
- бомбе ЗАБ, ФАБ, РБК, ОДАБ итд.
- МДБ-4 вишеструки носач са четири бомбе ФАБ-100
- КГМУ2В распршивач мина
- Прва генерација убојних средстава (стандардно за верзију Ми-24Д)
-
- ГУВ-8700 носач топа (са топом 12.7 мм Јак-Б + 2 пута 7.62 мм митраљезом ГшГ-7.62 у комбинацији или са једним АГС-17)
- УБ-16 и УБ-32 Носачи Ракетних Зран (НРЗ) ракете С-5
- НРЗ 240мм С-24
- Р-60 (два носача на шинама)
- 9M17 Фаланга
- Друга генерација убојних средстава (верзија Ми-24В и касније верзије)
-
- УПК-23-250 носач топа са топом Гш-23Л
- НРЗ 350мм С-25
- Б-8В20 a лаки носач НРЗ С-80
- УБ-13 носач НРЗ С-13
- ракете 9M39 Игла у 2-4 лансирне цеви
- ракете 9K114 Штурм у пару на носачима на крају крила
- АТЕ унапређењее (Супер Хинд MкIII Б)
-
- 30мм покретни топ
- 8 противоклопних ракета Ингве
- Бомбе
- Остало
-
- Модерни прототипи могу да носе ласерско ноавођене ракете 9K121 Викхр (Украјински прототипи), 9M120 Атака-В (Мил прототипи), Р-73 и различита НРЗ.
- Раније варијанте су имале пушкарнице на вратима у одељку за транспорт те су путници могли да отварају ватру из личног наоружа
留言列表