Typ | Aktiebolag |
Grundat | 1916 |
Huvudkontor | München, Tyskland |
Nyckelpersoner | Norbert Reithofer, styrelseordförande, Familjen Quandt |
Bransch | bil- och motorcykeltillverkning |
Omsättning | 44,335 miljarder euro |
Antal anställda | 105 972 |
Webbplats | www.bmwgroup.com www.bmw.com (personbilar) |
Fotnoter | Siffror från 2004 |
BMW, Bayerische Motoren Werke AG, tysk bil- och motorcykeltillverkare med huvudkontor i München. Företaget äger även Rolls-Royce och Mini. BMW är involverade i flera motorsporter, bland annat Formel 1 där de sedan 2005 äger majoriteten i BMW Sauber F1.
BMW:s huvudkonkurrenter är bland andra Mercedes-Benz, Audi, Lexus, Alfa Romeo, Volvo, Infiniti, Acura och Jaguar.
BMW:s historia [redigera]
1910-talet | 1920-talet | 1930-talet | 1940-talet | 1950-talet | 1960-talet | 1970-talet | 1980-talet | 1990-talet | 2000-talet |


7 mars 1916 grundades företaget Bayerischen Flugzeug-Werke (BFW). Detta datum ser BMW idag som företagets grundande men detta var då inte BMW. BMW har nämligen till en början delad historia mellan BFW och Rapp-Motorenwerk. 1917 bytte Rapp-Motorenwerke namn till Bayerischen Motoren-Werke - BMW. BMW kunde under krigsåren etablera sig som flygmotortillverkare under Första världskriget som präglade den tyska industrin. Fram till 1918 lade den tyska krigsmakten in stora beställningar på flygmotorer. Logotypen symboliserar just en roterande flygplanspropeller. Man byggde en stor fabrik vid Münchens flygplats Oberwiesenfeld. Tysklands nederlag i kriget för med sig att BMW tvingas under restriktioner från och med 1919. Man får inte längre tillverka flygplansmotorer då detta ses som en del i en tyska upprustning. Under 1920-talet startar en diversifiering för att hålla företaget vid liv. Läs mer under BMW:s historik under 1910-talet och BMW:s historik under 1920-talet.
Under 1920-talet börjar BMW med motorcykeltillverkning (1923) och biltillverkning (1928). Dessa grenar samsas nu med den 1924 återupptagna flygmotortillverkningen. Motorcyklarna och bilarna tävlar framgångsrikt och BMW:s förare tillhör de mest framgångsrika. Under 1930-talet börjar BMW:s ingenjörer att utveckla motorer och nya vackra fordon tar vid. Element som ska komma att bli typiska för BMW lanseras bland dem dubbelnjurgrillen som lanseras 1933. Läs mer under BMW:s historik under 1930-talet.
Andra världskriget ändrar företagets inriktning. Under 1930-talet har BMW tillsammans med staten satsat alltmer på flygmotortillverkning som blir dominerade under kriget. BMW:s krigsproduktion för med sig att företagets fabriker bombas med huvudfabriken i München i centrum. Efter kriget måste BMW börja om på nytt. Läs mer under BMW:s historik under 1940-talet.
Under 1950-talet lanserar BMW nya modeller men får inget genombrott och hamnar i ekonomiska svårigheter som kulminerar 1958-1959 då man står på ruinens brant och är på väg att säljas ut till konkurrenten Daimler-Benz. Företagsledaren Herbert Quandt går in i företaget och tar över ruljangsen vilket är början till vändningen för BMW. Läs mer under BMW:s historik under 1950-talet.
Under 1960-talet lanserar BMW nya modeller där BMW 1500 får ses som en milstolpe. En ny modern sedan tar BMW tillbaka till de fina salongerna och framgångarna fortsätter. Utifrån 1500 kommer BMW 1600 som i sin tur utvecklas till BMW 1600-2. BMW tar marknadsandelar och kan i slutet av 60-talet lansera nya stora modeller i BMW 2500 och BMW 2800. Läs mer under BMW:s historik under 1960-talet. Ägarfamiljen var också inblandad i projektet Amphicar.
1970-talet innebär nya framgångar där BMW kan positionera sig än mer med ett nytt modellprogram som man fortfarande har. 1972 lanseras 5-serien och senare 3-serien, 6-serien och slutligen 7-serien. BMW manifesterar sina framgångar genom invigningen av det nya huvudkontoret tillika landmärket "fyrcylindern" 1972. En internationalisering tar vid där BMW satsar på nya exportmarknader och befäster sina position. Läs mer under BMW:s historik under 1970-talet.
Under 1980-talet fortsätter BMW sin positiva utveckling med att lansera nya modeller där de nya Touring-vagnarna i 3- respektive 5-serien tillhör de stora nyheterna. BMW kommer även med nya dieselmotorer och fyrhjulsdrift. 1980-talet är decenniet då BMW kan börja satsa stora resurser på utveckling när man skapar två nya utvecklingscentra. BMW ökar stadigt sin produktion. Läs mer under BMW:s historik under 1980-talet.
Den internationalisering som startade på 1970-talet får sin naturliga fortsättning under 1990-talet då BMW satsar med blandade resultat. Nya fabriker startas i bland annat USA och Eisenach men satsningen på brittiska Rover-koncernen visar sig vara en katastrof. "Den engelske patienten" kostar BMW miljarder och 2000 avyttrar man allt utom Mini. 1994 tillverkar man för första gången fler bilar än rivalen Mercedes-Benz. 1998 köper man rättigheterna till Rolls-Royce. Läs mer under BMW:s historik under 1990-talet.
I dag har bilmärket BMW hög status, kvalitet och pris och konkurrerar därmed på samma prestigemarknad som Mercedes och Audi. 2004 såldes för första gången över en miljon bilar av märket BMW. BMW tillverkar även motorer för Formel 1-teamet WilliamsF1. Inför säsongen 2006 planerar BMW att driva ett eget Formel 1- stall och för detta ändamål har Sauberstallet köpts upp. BMW-koncernen växer och man har de senaste åren kunnat öka sin produktion stadigt. Man har kommit igen efter åren då stora resurser gick till MG Rover. Internationaliseringen fortsätter: BMW har numera produktion för och i de nya stora marknaderna i Ryssland och Kina. Läs mer under BMW:s historik under 2000-talet.
Huvudkontor och BMW Museum [redigera]
Huvudkontoret BMW Vierzylinder i München byggdes i början av 70-talet och är en futuristisk skapelse som föreställer fyra cylindrar. Huvudkontoret ligger vid den vid samma tid uppförda Olympiaparken. Vid huvudkontoret ligger fabriken och BMW Museum.
BMW i Sverige [redigera]
BMW var under lång tid en ovanlig bil i Sverige. Under efterkrigstiden lyckades BMW till en början inte etablera sig utan sålde få bilar i Sverige genom generalagenten Förenade Bil i Malmö. Under 1970-talet blev de allt mer förekommande på de svenska vägarna och idag är de vanliga trots sin exklusivitet. BMW Group Sverige säljer både BMW:s personbilar och motorcyklar (tidigare åtskilda). Det finns flera olika BMW-klubbar i Sverige som samlas under det gemensamma taket BMW Club Schweden.
Tidslinje [redigera]
- 1916 - BMW grundas som Bayerischen Flugzeug-Werke (BFW).
- 1917 - Företaget byter namn till Bayerische Motoren Werke GmbH.
- 1919 - Versailles-freden förbjuder tillverkning av krigsmateriel i Tyskland - flygmotortillverkningen upphör.
- 1922 - Dagens BMW skapas.
- 1923 - BMW tillverkar sin första motorcykel - BMW R32.
- 1924 - Flygmotortillverkningen återupptas.
- 1928 - BMW köper bilfabriken Dixi-Werke i Eisenach och blir biltillverkare.
- 1944 - Fabriken i München bombas under Andra världskriget
- 1945 - BMW förlorar fabriken i Eisenach - se EMW och Wartburg
- 1948 - BMW lanserar sin första motorcykel efter kriget.
- 1951 - Biltillverkningen återupptas.
- 1955 - Småbilen BMW Isetta lanseras.
- 1959 - Daimler-Benz försöker ta över BMW. Detta hindras under en stor bolagsstämma.
- 1962 - Den första moderna, stora, BMW:n lanseras - BMW 1500
- 1966 - De första bilarna i 02-serien (föregångare till dagens 3-serie) kommer i produktion.
- 1967 - BMW övertar Glas.
- 1969 - Berlin-fabriken får ensamt ansvar för motorcykeltillverkningen.
- 1972 - BMW:s nya huvudkontor - "fyrcylindern" - invigs.
- 1972 - BMW startar dotterbolaget Motorsport GmbH
- 1972 - BMW startar sin första fabrik utanför Tyskland: Rosslyn, Sydafrika
- 1973 - Fabriken i Landshut invigs.
- 1978 - BMW:s första bilmodell med beteckningen "M", M1 visas upp på Paris Motor Show
- 1979 - Motorfabriken i Steyr invigs.
- 1986 - BMW startar tillverkning av 3-serien i Regensburg.
- 1990 - BMW beslutar att åter ha en fabrik i Eisenach.
- 1994 - BMW börjar tillverkning i Spartanburg, USA.
- 1994 - BMW tar över brittiska Rover-koncernen.
- 1995 - BMW marknadsför BMW Z3 via James Bond-filmen GoldenEye.
- 2000 - BMW säljer Rover - men behåller varumärket Mini.
- 2003 - Rolls-Royce biltillverkning blir en del av BMW.
- 2005 - Ny fabrik i Leipzig
Företagsledningen [redigera]
Den dominerade ägargrenen de senaste decennierna har varit familjen Quandt. Familjen Quandt äger 46,6 % av aktierna fördelade på Herbert Quandts änka Johanna Quandt och barnen Susanne Klatten (född Quandt) och Stefan Quandt. Försäkringsjätten Allianz äger 6,52 % medan resterande aktier är utspridda.
Eberhard von Kuenheim ledde under 23 år BMW under företagets stora expansion och internationalisering. Under Bernd Pischetsrieder skedde köpet av Rover vilket ledde till Bernd Pischetsrieders avgång 1999. 2006 blev Norbert Reithofer ny BMW-chef. BMW rekryterar i regel internt vad gäller chefsposten.
BMW-chefer [redigera]
- Norbert Reithofer (2006-)
- Helmut Panke (2002-2006)
- Joachim Milberg (1999-2002)
- Bernd Pischetsrieder (1993-1999)
- Eberhard von Kuenheim (1970-1993)
BMW:s personbilar [redigera]


BMW:s modellnamn [redigera]
BMW har de senaste 30 åren skapat ett modellsystem baserat på serier (ty. Reihen): 3-serien, 5-serien och 7-serien men under perioder även 6-serien och 8-serien. I dessa serier har man sedan haft ytterligare indelningar. Exempel: 316, 320, 325 eller 520, 525, 540. (uttalsexempel: "tre-sexton"). Ibland frångår BMW detta med modeller som Z3, Z4 och numera även SUV-modellerna X3 och X5. Värt att notera är att BMW särskiljer olika generationer av respektive modell genom internbeteckningar med E följt av siffror. Exempel: E12 är den första generationen av 5-serien - E60 den senaste.
BMW-modeller i historien är till exempel 1950-talets vackert formgiva 507, 1960-talets eleganta coupé 3,0, den lilla sportiga 2002 (3-seriens föregångare) och supersportbilen M1. Under 2004 lanserade man 1-serien som är en BMW:s första modell i den så kallade Golf-klassen.
Karaktäristiska drag [redigera]
- Den så kallade njurgrillen, med två bredvid varandra separata luftintag. Första gången "njurarna" kom på en BMW var på BMW 303 1933.
- På vardera sida om grillen har en BMW två separata runda strålkastare.
- Bakänden av de bakre sidofönstren brukar ha en "knick", den så kallade Hofmeister-knicken, kanten går uppåt-bakåt en bit längst ner innan de följer bakfönstrets lutning uppåt-framåt. "Knicken" har skapats av Wilhelm Hofmeister, tidigare chefs-designer på BMW.
Modellprogram [redigera]
Se vidare Lista över BMW:s bilmodeller
Aktuellt modellprogram 2006 [redigera]
BMW:s motorcyklar [redigera]
Se vidare Lista över BMW:s motorcykelmodeller
Inom motorcyklar tillhör BMW de ledande och har bland annat varit vanliga hos den svenska motorcykelpolisen. Man tillverkar såväl glidare som terrängmotorcyklar, deltar bland annat i Paris-Dakar-rallyt. Motorcyklarna tillverkades tidigare i både München och Berlin men sedan 1969 är Berlin ensam tillverkningsort.
Den första BMW-motorcykeln tillverkades 1923 och MC-delen var från början ett substitut för den förbjudna flygmotortillverkningen. De stora framgångarna man fick med den första modellen BMW R32 föranledde en fortsättning. BMW fick snart framgångar på racingbanorna med sina motorcyklar. BMW hade redan på sin första modell det som märket blivit känt för - kardandriften.
1991 tillverkades den miljonte motorcykeln från BMW.
Modellprogram [redigera]
Motorcyklarna är, likt personbilarna, indelade i serier:
- F-serie
- G-serie
- K-serie
- R-serie
BMW Motorsport [redigera]
BMW M [redigera]
BMW gör även specialversioner av sina modeller genom dotterbolaget Motorsport GmbH, som startades den 24 maj 1972. Numera heter företaget M GmbH, eller BMW M. Några av BMW M:s mest kända versioner är 3.0 CSL, M1, M3 och M5. M-emblemet på BMW:s bilar förkunnar att BMW M gjort specialversionen och man har varit en starkt bidragande orsak till BMW:s uppgång till prestigemärke. M GmbH har även en avdelning som heter BMW Individual. Individual har hand som eventuella specialönskemål som kunderna kan tänkas ha, exempelvis speciella lacknyanser, interiörer eller annan utrustning som inte finns i ordinarie utrustningslistor.
Formel 1 [redigera]
BMW levererade, till och med säsongen 2005, motorerna till Williams i formel 1-VM. Från och med säsongen 2006 driver BMW ett eget stall, baserat på det av BMW uppköpta Sauber-stallet.
WTCC [redigera]
BMW deltager framgångsrikt i World Touring Car Championship (WTCC), som vilket namnet antyder är världsmästerskapet för Touring Car-bilar.
Nürburgring 24h [redigera]
Det berömda 24-timmarsloppet på tyska Nürburgring och dess nordslinga har en speciell roll i BMW:s racinghistoria. Loppet klassas som ett av världens tuffaste. Flertalet gånger har man segrat, men den kanske mest imponerande bedriften är att man både 2004 och 2005 vunnit loppet och kommit tvåa, med den V8-motoriserade BMW M3 GTR.
Specialmodeller [redigera]
Det finns flera företag som gör specialversioner av olika BMW-modeller.
- Alpina. Alpinas versioner köps och servas via BMW
- AC Schnitzer
- Hartge
- Hamann
- Racing Dynamics
- Dinan, är baserat i USA
- Rieger
Tillverkningsorter och produktionssiffror [redigera]
2002 | 2003 | 2004 | Förändring | |
BMW | 930 221 | 944 072 | 1 059 978 | +12,3 % |
Mini | 160 037 | 174 366 | 189 492 | +8,7 % |
Rolls-Royce | - | 502 | 875 | +74,3 % |
Motorcyklar | 93 010 | 89 745 | 93 836 | +4,6 % |
I motorcykeltillverkningen är ej BMW C1 medräknad.
Källa: BMW Group
Fabriker i Tyskland [redigera]
Berlin (1939-)
Tillverkar BMW:s motorcyklar. Fabriken i Berlin började med att tillverka flygplansmotorer men gick över till motorcyklar efter andra världskriget. 1979 tillkom tillverkning av bilkomponenter. 2600 anställda. BMW Berlin
Dingolfing (1967-)
Tillkom BMW-koncernen genom köpet av Glas 1967. BMW byggde om hela anläggningen och ställde om den till BMW-produktion. Anläggningen är idag BMW:s största med 23 000 anställda och tillverkning av 3-, 5- och 7-serierna. Dessutom BMW:s central för reservdelar. BMW Dingolfing
Eisenach (1992-)
BMW Fahrzeugtechnik GmbH med 250 anställda tillverkar produktionsverktyg. Eisenach har dessutom en viktig roll historiskt då man under förkrigstiden hade sin biltillverkning här. Efter kriget konfiskerades fabriken av DDR och tillverkning av EMW startades. Efter murens fall var BMW snabbt tillbaka i Eisenach. BMW Eisenach
München (1922-)
Fabriken ligger i direkt anslutning till huvudkontoret och har inte minst en viktig roll historiskt. 1923 tog man här steget till att börja tillverka motorcyklar och sedan började även biltillverkning. Fram till Andra världskriget utvecklade man här bilar medan tillverkingen skedde i Eisenach. Konsekvenserna av kriget gjorde att Eisenach-fabriken förlorades och München-fabriken blev platsen för rekonstruktionen av företaget. Idag har fabriken 11 000 anställda som tillverkar 3-serien, motorer samt komponenter till andra sammansättningsfabriker.
Regensburg (1982-)
Tillverkar 3-seriens olika versioner och M3 samt den nya 1-serien. 10 000 anställda. BMW Regensburg
Landshut (1967-)
Tillverkar komponenter till BMW:s sammansättningsfabriker (personbilar, motorcyklar, formel 1). BMW Landshut
Leipzig
Öppnade 2005.
BMW Leipzig
Wackersdorf (1999-)
Tillverkar komponenter. 2700 anställda.
Fabriker i Europa utanför Tyskland [redigera]
Graz, Österrike (ej egen fabrik)
Magna Steyr tillverkar på uppdrag av BMW X3-modellen.
Hams Hall, Storbritannien (2000-)
Öppnade 2000. BMW Hams Hall
Kaliningrad, Ryssland
Tillverkar 2500 fordon årligen för den ryska marknaden. BMW Kaliningrad
Oxford, Storbritannien
Tillverkar Mini. 4500 anställda.
Steyr, Österrike (1979-)
BMW:s största motorfabrik. 2600 anställda. BMW Steyr
Fabriker utanför Europa [redigera]
Rosslyn, Sydafrika (1972-)
BMW:s första fabrik utanför Tyskland.
Shenyang, Kina (2003-) Brilliance China Automotive Holdings Limited (Joint venture)
Tillverkar 3- och 5-serien för den kinesiska marknaden.
Spartanburg, USA (1994-)
Tillverkar BMW X5 och BMW Z4 Roadster främst för den amerikanska marknaden. 4700 anställda. BMW Zentrum/Spartanburg
Rullbräda [redigera]
BMW har tillverkat en rullbräda som dom kallar Street Carver.
Litteratur/källor [redigera]
- BMW, Schlegelmilch Rainer W., Lehbrink Hartmut, von Osterroth Jochen, Könemann 1999, ISBN 3-8331-1059-7
- BMW - Eine deutsche Geschichte, Horst Mönnich, ISBN 3-492-04618-5
- BMW - Meilensteine der Motorradgeschichte, Jürgen Gassebener, Alan Cathart, ISBN 3-613-02064-5
- BMW Isetta und Ihre Konkurrenten, Helwart Schrader
- Geschichte des Motors - Motor der Geschichte, Karlheinz Lange, ISBN 3-932169-04-2
- BMW Roadster, Cabrios und Sportwagen seit 1936, Halwart Schrader
- BMW, Jürgen Lewandowski
- Historien om BMW, Andrew Noakes, ISBN 1-4054-6343-0
歡迎來到Bewise Inc.的世界,首先恭喜您來到這接受新的資訊讓產業更有競爭力,我們是提供專業刀具製造商,應對客戶高品質的刀具需求,我們可以協助客戶滿足您對產業的不同要求,我們有能力達到非常卓越的客戶需求品質,這是現有相關技術無法比擬的,我們成功的滿足了各行各業的要求,包括:精密HSS DIN切削刀具、