Containerfartyg är en typ av fraktfartyg som lastar ISO-standardiserade containrar, dessa containrar kan direkt lastas och lossas till eller från fartyg, lastbil eller järnvägsvagnar.
Historia [redigera]
De första containerfartygen var ombyggda tankfartyg som efter andra världskriget fanns i överskott. Det första containerfartyget var Ideal-X, en ombyggd T2-tanker, under sin första resa i april 1956 mellan Newark, New Jersey och Houston, Texas så hade hon en last med sig bestående av 58 containrar om 35 fot vardera, detta var innan containrarna standardiserades vilket skedde först 1961. Numera byggs inte fartyg om till containerfartyg utan de byggs från grunden. Bortsett från vissa supertankers så är dagens containerfartyg några av de absolut största fartyg som seglar till havs.
Konstruktion [redigera]
Containerfartyg är konstruerade på sätt att så lite utrymme så möjligt går till spillo. Dess kapacitet mäts i TEU:s (Twenty-feet Equivalent Unit sv:Tjugofotsekvivalenter), detta är antalet 20-fots containrar fartyget kan lasta. Majoriteten av dagens containrar är dock 40-fots, så kallade FEU:s (Forty-feet Equivalent Unit sv:Fyrtiofotsekvivalenter).
När fartygen överskrider en viss storlek så har de vanligtvis inte egen utrustning för lastning och lossning utan använder hamnens kranar, mindre fartyg med en kapacitet upp till 2900 TEU:s, är dock ofta utrustade med egna kranar.
Idag transporterar containerfartyg majoriteten av världens samlade produktion av så kallad torrlast. Last i form av järnmalm, kol och spannmål transporteras vanligtvis av bulkfartyg.
Det finns flera olika typer av containerfartyg, dels stora som Emma Mærsk som trafikerar de stora rutterna, och dels mindre (under 1000 TEU:s) som går i matartrafik från mindre hamnar till större hamnar som till exempel Rotterdam.
Varv [redigera]
Stora containerfartyg (över 7000 TEU:s) har byggts av följande varv:
- Odense Steel Shipyard, Danmark
- Hyundai Heavy Industries, Sydkorea
- Samsung Heavy Industries, Sydkorea
- Daewoo Heavy Industries, Sydkorea
- Ishikawajima-Harima Heavy Industries, Kure, Japan
- Mitsubishi Heavy Industries, Nagasaki, Japan
Risker [redigera]
Med fartyg som Emma Mærsk har kapaciteten ökat till över 14000 TEU:s, det totala värdet av lasten per fartyg kan överstiga 2 miljarder kronor. Det ändlösa flödet av containrar är vid vilken tidpunkt som helst någonstans mellan 5 och 6 miljoner och detta innebär stora risker.
Några av riskerna är relaterade till lastningen och lossningen. Fartygen transporterar stora mängder med containers vilket kräver en stor och komplex organisation för att hålla reda på varje enskild container. Bortsett från containerns godsmanifest finns det ingen möjlighet att veta vad containern innehåller eller vart den ska.
Containrar lastas och lossas med en containerkran och det måste göras med så lite svängningar så möjligt för att det ska gå snabbt och effektivt, detta i sin tur kräver en välkvalificerad och erfaren kranförare.
Manövrar i hamn medför alltid risker, på öppet hav kan stormar orsaka lastförskjutning och på sätt skada containrar och i värsta fall förlust av hela containrar. Det stora värdet på lasten som transporteras gör dem till ett tacksamt byte för organiserad brottslighet i form av nutida pirater, detta är ett stort problem bland annat i farvattnen utanför Indonesien.
Framtid [redigera]
Trenden går mot större och större containerfartyg för att kunna kapa kostnaderna. En begränsning i storlek är Suezmax det vill säga största möjliga fartyg som kan passera Suezkanalen, ett fartyg i den klassen kan lasta ungefär 14000 TEU:s. Ett sådant fartyg har en dödvikt på cirka 137000 ton, är 400 meter långt och mer än 50 meter brett och har ett djupgående på nästan 15 meter och en motorstyrka på över 85 MW (över 115000 hästkrafter) för att uppnå 25,5 knop vilket motsvarar ett fartyg i klass med Emma Mærsk.
Ännu större fartyg är att vänta i form av Malaccamax, ett fartyg i den klassen skulle kunna lasta cirka 18000 TEU:s, uppnå 300000 tons dödvikt, vara 470 meter långt, 60 meter brett och ha ett djupgående på 20 meter, ha en motorstyrka på 100 MW (nästan 136000 hästkrafter), de skulle uppskattningsvis kunna uppnå en hastighet på 25,5 knop. Fartygsklassen har fått sitt namn för största möjliga fartyg som kan passera Malaccasundet.
Detta är troligtvis gränsen innan man måste ändra rutterna för världens allra största containerfartyg.[1] Det största hindret med ett fartyg av den här storleken var att hitta en passande motor, men det har löst sig med uppkomsten av MAN B&W K108ME-C samt Wartsila-Sulzer RTA96-C
Ett annat problem var att hitta en tillverkare som kunde producera den propeller som behövdes som är cirka 10 meter i diameter och väger upp emot 130 ton. En sådan har tillverkats, till Emma Mærsk. Andra faktorer som inverkar på begränsningen på storleken är tiden som fartygen spenderar i hamn för lastning och lossning, flexibilitet, de största fartygen kommer inte in till vilka hamnar som helst, detta är samma fenomen som uppstod och begränsade storleken på supertankers.
Största fartygen [redigera]
Byggd | Namn | Syskonfartyg | Längd | Bredd | Max antal TEU | GT | Ägare | Flagg |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | Emma Mærsk | 4 | 397,7 m | 56,4 m | 14500 | 151687 | Maersk Line | Danmark |
2005 | Gudrun Mærsk | 5 | 367,3 m | 42,8 m | 10150 | 97933 | Maersk Line | Danmark |
2006 | Xin Los Angeles | 6 | 336,7 m | 45,6 m | 9600 [2] | 107200 | CSCL | Hong Kong |
2006 | Cosco Guangzhou | 4 | 350 m | 42,8 m | 9450[3] | 99833 | Cosco | Grekland |
2006 | CMA CGM Medea | 3 | 350 m | 42,8 m | 9415[4] | 99500 | CMA CGM | Frankrike |
2003 | Axel Mærsk | 5 | 352,6 m | 42,8 m | 9310 | 93496 | Maersk Line | Danmark |
2006 | NYK Vega | 2 | 338,2 m | 45,6 m | 9200 | 97825 | Nippon Yusen Kaisha | Panama |
2005 | MSC Pamela | 5 | 336,7 m | 45,6 m | 9178 | 90500 | MSC | Liberia |
2006 | MSC Madeleine | 1 | 348,5 m | 42,8 m | 9100 | 107551 | MSC | Liberia |
2006 | Hannover Bridge | 2 | 336 m | 45,8 m | 9040 | 89000 | K Line | Japan |
Världens mest trafikerade containerhamnar [redigera]
Ranking | Hamn | Land | TEU:s(x1000)[5] | +/- fråm 2004 | % förändring från 2004 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Singapore | Singapore | 23200 | 1900 | 8,19 |
2 | Hong Kong | Kina | 22430 | 500 | 2,28 |
3 | Shanghai | Kina | 18090 | 3536 | 24,30 |
4 | Shenzhen | Kina | 16200 | 2540 | 19,00 |
5 | Busan | Sydkorea | 11840 | 349 | 2,95 |
6 | Kaohsiung | Taiwan (Kina) | 9471 | 424 | 6,54 |
7 | Rotterdam | Nederländerna | 9300 | 1000 | 12,05 |
8 | Hamburg | Tyskland | 8086 | 1084 | 13,40 |
9 | Dubai | Förenade Arabemiraten | 7619 | 1190 | 15,63 |
10 | Los Angeles | USA | 7485 | 164 | 2,19 |
Referenser [redigera]
Källa [redigera]
- Denna artikel är helt eller delvis baserad på material från engelskspråkiga Wikipedia
Noter [redigera]
- ^ Propulsion Trends in Container Vessels, MAN B&W, 19 januari 2005
- ^ World's largest container ship delivered to Lloyd's Register class Lloyd's Register 6 juli 2006
- ^ Around Asia's markets: Glut dims prospects for cargo shippers Kyunghee Park Bloomberg News 9 mars 2006
- ^ CMA CGM MEDEA, one of the world’s largest container ships CMA CGM 2 oktober 2006
- ^ Hamburg Port Authority Rankings 2005
歡迎來到Bewise Inc.的世界,首先恭喜您來到這接受新的資訊讓產業更有競爭力,我們是提供專業刀具製造商,應對客戶高品質的刀具需求,我們可以協助客戶滿足您對產業的不同要求,我們有能力達到非常卓越的客戶需求品質,這是現有相關技術無法比擬的,我們成功的滿足了各行各業的要求,包括:精密HSS DIN切削刀具、協助客戶設計刀具流程、DIN or JIS 鎢鋼切削刀具設計、NAS986 NAS965 NAS897 NAS937orNAS907 航太切削刀具,NAS航太刀具設計、超高硬度的切削刀具、醫療配件刀具設計、汽車業刀具設計、電子產業鑽石刀具、木工產業鑽石刀具等等。我們的產品涵蓋了從民生刀具到工業級的刀具設計;從微細刀具到大型刀具;從小型生產到大型量產;全自動整合;我們的技術可提供您連續生產的效能,我們整體的服務及卓越的技術,恭迎您親自體驗!!
BW Bewise Inc. Willy Chen willy@tool-tool.com bw@tool-tool.com www.tool-tool.com skype:willy_chen_bw mobile:0937-618-190 Head &Administration Office No.13,Shiang Shang 2nd St., West Chiu Taichung,Taiwan 40356 http://www.tool-tool..com / FAX:+886 4 2471 4839 N.Branch 5F,No.460,Fu Shin North Rd.,Taipei,Taiwan S.Branch No.24,Sec.1,Chia Pu East Rd.,Taipao City,Chiayi Hsien,Taiwan
Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, its our pleasure to serve for you. BW product including: cutting tool、aerospace tool .HSS DIN Cutting tool、Carbide end mills、Carbide cutting tool、NAS Cutting tool、NAS986 NAS965 NAS897 NAS937orNAS907 Cutting Tools,Carbide end mill、disc milling cutter,Aerospace cutting tool、hss drill’Фрезеры’Carbide drill、High speed steel、Milling cutter、CVDD(Chemical Vapor Deposition Diamond )’PCBN (Polycrystalline Cubic Boron Nitride) ’Core drill、Tapered end mills、CVD Diamond Tools Inserts’PCD Edge-Beveling Cutter(Golden Finger’PCD V-Cutter’PCD Wood tools’PCD Cutting tools’PCD Circular Saw Blade’PVDD End Mills’diamond tool ‘Single Crystal Diamond ‘Metric end mills、Miniature end mills、Специальные режущие инструменты ‘Пустотелое сверло ‘Pilot reamer、Fraises’Fresas con mango’ PCD (Polycrystalline diamond) ‘Frese’Electronics cutter、Step drill、Metal cutting saw、Double margin drill、Gun barrel、Angle milling cutter、Carbide burrs、Carbide tipped cutter、Chamfering tool、IC card engraving cutter、Side cutter、NAS tool、DIN or JIS tool、Special tool、Metal slitting saws、Shell end mills、Side and face milling cutters、Side chip clearance saws、Long end mills、Stub roughing end mills、Dovetail milling cutters、Carbide slot drills、Carbide torus cutters