Bewise Inc. www.tool-tool.com Reference source from the internet.
The Boeing Company (som regel forkortet til Boeing) er en amerikansk fabrikant av fly og romfartsmateriell for sivile og militære formål. Selskapet har sitt hovedkvarter i Chicago i Illinois, mens det største produksjonsanlegget ligger i Seattle i Washington.
Boeings to hoveddivisjoner er Boeing Integrated Defense Systems, som er ansvarlig for forsvars- og romfartsprodukter, og Boeing Commercial Airplanes, som er ansvarlig for sivile luftfartøyer.
Selskapet ble grunnlagt 15. juli 1916 i Seattle av William E. Boeing og George Conrad Westervelt som B&W. Westervelt forsvant ut av selskapet etter kort tid. Kort etter forandret man navn til Pacific Aero Products, og i 1917 fikk selskapet navnet Boeing Airplane Company.
Den første produksjonsordren kom på selskapets Model C sjøfly i 1917. Den amerikanske marinen bestilte 50 fly som skulle brukes til trening av piloter. Etter første verdenskrig bestilte ikke marinen flere fly, og selskapet produserte i en periode møbler for å overleve. Parallelt drev man med design av nye flytyper.
Tidlig i 1919 ble den første luftpost levert med en Boeing C-700. Turen gikk fra Vancouver, British Columbia, Canada til Seattle. Senere ble postruten flydd med en B-1.
Fra 1923 ble Boeing en ledende leverandør av jagerfly, etter først å ha tapt kampen om en militærkontrakt. Boeings fly, Model-15 ble dog såpass godt mottatt, da det endelig ble ferdig, at Boeing ble en ledende produsent av jagerfly det neste tiåret.
Datterselskapet Boeing Air Transport ble dannet da Boeing vant en kontrakt for flyfrakt av post i 1927. BAT tok også med seg passasjerer i sine små fly, og populariteten innen passasjerfrakt inspirerte Model-80, et tremotors biplan med plass til 12 passasjerer. Flyet gjorde sin første tur den 27. juli 1929 og ble senere oppgradert med ytterlige 6 passasjerplasser.
I 1929 eide Boeing Aircraft and Transportation Corporation etterhvert mange selskaper og forandret navn, til United Aircraft and Transportation Corporation, som drev med design og bygging av fly, motorer og propeller, frakt av post, kommersielle flyruter og vedlikehold av flyplasser. Året etter kom selskapets første monoplan, post- og frakteflyet Monomail og jageren XP-9. Videre fulgte modellen 247, som tross konkurranse fra Douglas DC-2, sammen med bombeflyet B-9, la det økonomiske fundamentet for utviklingen større flermotors fly.
I 1934 forbød konkurranselovgivning flyprodusenter fra å eie postflyselskaper, og Boeing Holdings under United Aircraft and Transportation Corporation ble splittet i United Air Lines, United Aircraft og Boeing Airplane Company. Dette var et skudd for baugen og William Boeing trakk seg ut av selskapet og industrien.
Utviklingen av militærfly frem mot andre verdenskrig førte til forbedringer også i de kommersielle flyene. 314 Clipper ble det første flyet til å fly transatlantiske ruter, og Stratoliner, en kommersiell utgave av B-17, ble det første flyet med trykkabin.
Under andre verdenskrig økte Boeing produksjonen kraftig og produserte endatil 240 Douglas DB-7B for det franske forsvaret. Tørken i oppdrag for forsvaret etter krigen førte til oppsigelser av 70.000 ansatte. Likevel fortsatte utviklingen av militærfly og 17. desember 1947 fløy B-47, Boeings første jetfly, sin jomfrutur.
I 1952 bestemte man seg for sette $16 millioner i utvikling av en prototype for et jettransportfly, Model 367-80, eller Dash 80. Dette var en ren gambling med selskapets fremtid, men den lyktes. Dash 80 ble prototype både for KC-135 Stratotanker, verdens første jettankfly, og Model 707-120, som var Boeings første kommersielle passasjerjetfly.
Under den kalde krigen brukte Boeing av sin erfaring fra andre verdenskrig, blant annet innen antiluftskyts og missiler, noe som førte til at selskapet begynte med romfart. Blant annet utviklet man et bemannet gjenbrukbart romfartøy som kunne gli gjennom jordens øvre atmosfære etter å ha blitt skutt ut i bane ved hjelp av en rakett. Ideen ble sett igjen 20 år senere i form av romfergen, og da hadde Boeing allerede vært i rommet gjennom sterk deltagelse Apollo-programmet. Blant annet leide selskapet ut 2000 funksjonærer til NASA, og Boeing leverte det overordnede integrasjonssystemet for hele Apolloprogrammet.
Utviklingen av kommersielle jetfly førte til stillere turbofanmotorer i 707, samt utviklingen av Boeing 727, selskapets eneste tremotors jetfly for mindre flyplasser. Det tomotors Boeing 737 var opprinnelig enda mindre og Boeing 747 er fremdeles verdens største passasjerfly i drift. Sistnevnte var forøvrig enda en gambling med selskapets fremtid i en periode der det gikk i nedoverbakke i flyindustrien og Boeing i tillegg tapte arbeid i forbindelse med at Apollo-programmet gikk mot slutten. Man gikk også inn i databransjen og leverte kommersielle datamaskiner til 148 kunder, bygde vindturbiner, trikker og utviklet et avsaltingsanlegg for et feriested på Jomfruøyene, blant annet.
I 1962 ble to 707-320B bygd om for bruk av den amerikanske presidenten, og kalt VC-137C. Disse ble de første Air Force One og var i drift som presidentfly frem til 1990, da de ble byttet ut for to 747-200, kalt VC-25A.
707 ble faktisk produsert frem til 1991 fordi den var plattform for det militære overvåkingssystemet Airborne Waring and Control System (AWACS). På 90-tallet tok 767 over som plattform for dette systemet.
På 1990-tallet har Boeing blant annet vært involvert i Sea Launch-prosjektet, sammen med blant andre Kværner, og Den internasjonale romstasjonen.
Midt i samme tiår gikk Boeing gjennom to større fusjoner i løpet av kort tid. I desember 1996 gikk man sammen med Rockwell International Corporations avdeling for luftfart og forsvarssystemer. 1. august 1997 fusjonerte Boeing og konkurrenten McDonnell Douglas. Senere har selskapet kjøpt opp og fusjonert med flere mindre kjente teknologi- og romfartsselskaper.
I løpet av 1990-tallet fikk Boeing merke at Airbus ble en gradvis sterkere og mer aggressiv konkurrent. For å møte denne konkurransen, lanserte selskapet modellen 787 Dreamliner som skal leveres til de første kundene rundt 2008.
BW Bewise Inc. Willy Chen willy@tool-tool.com bw@tool-tool.com www.tool-tool.com skype:willy_chen_bw mobile:0937-618-190 Head &Administration Office No.13,Shiang Shang 2nd St., West Chiu Taichung,Taiwan 40356 TEL:+886 4 24710048 / FAX:+886 4 2471 4839 N.Branch 5F,No.460,Fu Shin North Rd.,Taipei,Taiwan S.Branch No.24,Sec.1,Chia Pu East Rd.,Taipao City,Chiayi Hsien,Taiwan
Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, its our pleasure to serve for you. BW product including: cutting tool、aerospace tool .HSS Cutting tool、Carbide end mills、Carbide cutting tool、NAS Cutting tool、Carbide end mill、Aerospace cutting tool、Фрезеры’Carbide drill、High speed steel、Milling cutter、CVDD(Chemical Vapor Deposition Diamond )’PCBN (Polycrystalline Cubic Boron Nitride) ’Core drill、Tapered end mills、CVD Diamond Tools Inserts’PCD Edge-Beveling Cutter(Golden Finger’PCD V-Cutter’PCD Wood tools’PCD Cutting tools’PCD Circular Saw Blade’PVDD End Mills’diamond tool ‘Single Crystal Diamond ‘Metric end mills、Miniature end mills、Специальные режущие инструменты ‘Пустотелое сверло ‘Pilot reamer、Fraises’Fresas con mango’ PCD (Polycrystalline diamond) ‘Frese’Electronics cutter、Step drill、Metal cutting saw、Double margin drill、Gun barrel、Angle milling cutter、Carbide burrs、Carbide tipped cutter、Chamfering tool、IC card engraving cutter、Side cutter、NAS tool、DIN tool、Special tool、Metal slitting saws、Shell end mills、Side and face milling cutters、Side chip clearance saws、Long end mills、Stub roughing end mills、Dovetail milling cutters、Carbide slot drills、Carbide torus cutters、Angel carbide end mills、Carbide torus cutters、Carbide ball-nosed slot drills、Mould cutter、Tool manufacturer.
Bewise Inc. www.tool-tool.com
BW специализируется в научных исследованиях и разработках, и снабжаем самым высокотехнологичным карбидовым материалом для поставки режущих / фрезеровочных инструментов для почвы, воздушного пространства и электронной индустрии. В нашу основную продукцию входит твердый карбид / быстрорежущая сталь, а также двигатели, микроэлектрические дрели, IC картонорезальные машины, фрезы для гравирования, режущие пилы, фрезеры-расширители, фрезеры-расширители с резцом, дрели, резаки форм для шлицевого вала / звездочки роликовой цепи, и специальные нано инструменты. Пожалуйста, посетите сайт www.tool-tool.com для получения большей информации.
BW is specialized in R&D and sourcing the most advanced carbide material with high-tech coating to supply cutting / milling tool for mould & die, aero space and electronic industry. Our main products include solid carbide / HSS end mills, micro electronic drill, IC card cutter, engraving cutter, shell end mills, cutting saw, reamer, thread reamer, leading drill, involute gear cutter for spur wheel, rack and worm milling cutter, thread milling cutter, form cutters for spline shaft/roller chain sprocket, and special tool, with nano grade. Please visit our web www.tool-tool.com for more info.