בואינג | |
---|---|
פרטי החברה | |
סוג: | חברה ציבורית, נסחרת ב-NYSE תחת BA |
שנת ההקמה: | 1916 |
משרד ראשי: | שיקגו, אילינוי, ארצות הברית |
מייסדים: | ויליאם בואינג |
אנשי מפתח: | ג'ים מק'נרני, CEO |
מוצרים עיקריים: | מטוסים אזרחיים וצבאיים, מערכות חלל. |
שווי: | 73.5 מיליארד דולר (אפריל 2007) |
עובדים: | 153,000 (2006) |
דף הבית: | http://www.boeing.com |
בואינג (Boeing) היא יצרנית תעופה אמריקנית, שבסיסה בעיר שיקגו (במדינת אילינוי), ומפעליה העיקריים נמצאים ליד העיר סיאטל (במדינת וושינגטון). החברה נוסדה על ידי ויליאם בואינג בשנת 1916. שתי החטיבות העיקריות שלה הן החטיבה הצבאית (מוצרי צבא וחלל) והחטיבה למטוסים אזרחיים. מניות החברה נסחרות בבורסה לניירות ערך בניו יורק (NYSE), והיא נכללת במדד הדאו-ג'ונס (30 החברות הציבוריות הגדולות ביותר בארצות הברית).
הכנסות החברה בשנת 2006: 63.5 מיליארד דולר. רווח נקי 3 מיליארד דולר.
[עריכה] היסטוריה
[עריכה] השנים הראשונות
החברה הוקמה ב-15 ביולי 1916 בסיאטל, על ידי ויליאם בואינג (סוחר עצים) וג'ורג' וסטרוולט (מהנדס בחיל הים האמריקני). השם "בואינג" ניתן לחברה בשנת 1917.
בשנת 1927 בואינג הקימה חברת תעופה. בשנת 1929 רכשה מספר חברות תעופה, לרבות יצרנית המנועים "פראט אנד ויטני". חברת תעופה נוספת נרכשה בשנת 1930.
בשנת 1934 הקבוצה פוצלה לשלוש חברות נפרדות, בעקבות דרישת הממשל להפרדה בין יצרניות מטוסים לחברות תעופה: בואינג (יצרנית תעופה), יונייטד איירליינס (חברת תעופה) ויונייטד (יצרנית רכיבים). בעקבות הפיצול הכפוי, המייסד ויליאם בואינג עזב את החברה.
בעקבות דרישה של חברת התעופה "פאן-אמריקן" פותח מטוס נוסעים אמפיבי, בשם בואינג 314 ("קליפר"). המטוס טס לראשונה ביוני 1938, והיה מטוס הנוסעים הגדול ביותר בתקופתו (נשא 90 נוסעים). משנת 1939 המטוס טס ליעדים רבים בכל העולם, לרבות בריטניה.
בשנת 1938 בואינג הציגה את דגם 307 - מטוס הנוסעים המדוחס אוויר הראשון בעולם.
במהלך מלחמת העולם השנייה החברה ייצרה בעיקר מפציצים עבור חיל האוויר האמריקני. מחודש מרץ 1944 החברה הרכיבה מעל 350 מטוסים בכל חודש. במסגרת המאמץ המלחמתי, חברות התעופה האמריקניות שיתפו פעולה: חברת לוקהיד השתתפה בבניית ה-B-17, וחברות בל ומרטין השתתפו בבניית ה-B-29.
אחרי המלחמה בוטלו ההזמנות למפציצים, וכ-70 אלף מעובדי החברה פוטרו. החברה פיתחה מטוס נוסעים גדול שפותח ממטוס צבאי (סטרטוקרוזר - שירת בחיל האוויר הישראלי, בשם "ענק"), אך הוא לא נמכר בהצלחה. המוצרים המוצלחים של החברה היו מטוסי תובלה צבאיים ומטוסי תדלוק.
[עריכה] שנות החמישים
במהלך שנות החמישים, עם היווצרות המלחמה הקרה מול ברית המועצות, החברה פיתחה טילי נ"מ (נגד מטוסים) מונחים וטילים בליסטיים.
בשנת 1958 הוצג הבואינג 707 - מטוס הנוסעים הסילוני האמריקני הראשון. מונע בארבעה מנועים, הוא נשא 156 נוסעים לטווחים ארוכים (נמצא בשירות חיל האוויר הישראלי, בשם "ראם"). המטוס התחרה בהצלחה מול מטוס ה"קומט" הבריטי, והפך את בואינג ליצרנית מטוסי הנוסעים המובילה בעולם. בנוסף מטוס ה707 ביצע טיסה מתל אביב לניו יורק במשך 9 שעות ו33 דקות בהצלחה ללא עצירה לתדלוק. בהמשך הוצג הבואינג 727 - מטוס נוסעים תלת-מנועי לטווחים בינוניים, שנמכר בהצלחה רבה ויוצר עד שנת 1984.
[עריכה] שנות השישים
בשנת 1960 בואינג רכשה יצרנית מסוקים, ובשנת 1961 הציגה מסוק תובלה כבד בשם CH-47 צ'יינוק ומסוקים נוספים.
בשנת 1967 הוצג הבואינג 737, מטוס נוסעים דו-מנועי לטווחים קצרים ובינוניים. המטוס הפך לאחד מכלי הטיס הנמכרים ביותר בהיסטוריה של התעופה, ויוצר בגרסאות שונות.
בשנת 1968 הוצג הבואינג 747. המטוס טס לראשונה בשנת 1969, נמכר בהצלחה משנת 1970, ונחשב למטוס הנוסעים הבולט ביותר של העשורים האחרונים. הוא היה מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם (נושא כ-450 נוסעים בשתי קומות), עד להופעתו של האיירבוס A380.
[עריכה] שנות השבעים
בתחילת העשור החברה נקלעה למשבר בעקבות צמצום תוכנית החלל אפולו, עיכובים בפיתוח וייצור הבואינג 747, ביטול התוכנית לתכנון מטוס נוסעים על-קולי (כתגובה לקונקורד האירופי) ומיתון בתעשיית התעופה (הזמנות מעטות). בעקבות המשבר, החברה נאלצה לפטר מחצית מעובדיה.
הצלחתו של הבואינג 747 הוציאה את החברה מהמשבר, והוא יוצר בגרסאות שונות. החברה מכרה כ-1,400 מטוסים מדגם זה.
[עריכה] שנות השמונים
במהלך שנות השמונים החברה מכרה בהצלחה מטוסי נוסעים לחברות תעופה ולצבאות, ונאלצה להתמודד עם יצרנית התעופה האירופית שהוקמה במטרה להתחרות בה - איירבוס. בואינג הציגה מטוס נוסעים צר-גוף (מעבר אחד בין המושבים) בשם בואינג 757, מטוס נוסעים רחב-גוף (שני מעברים) בשם בואינג 767 וגרסאות חדשות של הבואינג 737. שלושת הדגמים נמכרו בהצלחה רבה.
החברה השתתפה בפרויקט מעבורת החלל, ותרמה מנסיונה כשותפה בתוכנית החלל אפולו לפרויקטים נוספים בתחום החלל, לרבות פרויקט תחנת החלל הבינלאומית.
בתחום הצבאי, החברה עסקה בפיתוח מסוק הקרב RAH-66 Comanche (קומאנצ'י, מסוק יקר שפיתוחו בוטל בסופו של דבר), טילים מתקדמים ומערכות נוספות.
[עריכה] שנות התשעים
בשנת 1994 הוצג הבואינג 777, מטוס הנוסעים המתקדם ביותר של החברה. המטוס דו-מנועי, ארוך טווח ונושא עד 400 נוסעים. הוא המטוס הראשון בעולם שתוכנן באמצעות תוכנות מחשב בלבד (ללא ניסויים בדגמים גדולים), ונמכר בהצלחה רבה.
בנוסף, הוצגו גרסאות חדשות לבואינג 737 - 600, 700, 800 ו-900.
בשנת 1996 רכשה בואינג את יצרנית התעופה רוקוול, ובשנת 1997 הושלם המיזוג עם יצרנית התעופה מקדונל-דאגלס.
[עריכה] השנים האחרונות
בואינג מתקשה להתחרות באיירבוס, שמציעה מגוון רחב של מטוסים מתקדמים. בשנת 2003 היא איבדה את נתח השוק הגדול ביותר לאיירבוס, אך חזרה וזכתה בו ב-2006, וכיום היא בעלת נתח שוק של 55% מהמטוסים האזרחיים הנמכרים בעולם. שני המטוסים העתידיים של החברה הם ה-777-200LR, גרסה מתקדמת וארוכת-טווח של הבואינג 777 והבואינג 787 - מטוס נוסעים חדש לחלוטין, שמצטיין בצריכת דלק נמוכה וביעילות כלכלית מרבית.
בשנת 2004 הופסק ייצור הבואינג 757 (מעל 1,000 מטוסים נבנו), וייצורו של הבואינג 767 יימשך רק אם יזכה במכרז של חיל האוויר האמריקני למטוס תדלוק.
בשנת 2001 בואינג הפסידה במכרז הענק לפיתוח מטוס קרב חמקן רב-משימתי (JSF). בדגם של בואינג (X-32) נתגלו פגמים בסיסיים, והוא הפסיד לדגם של לוקהיד מרטין (F-35).
משנת 2005 מנכ"ל, יו"ר ונשיא החברה הוא ג'יימס מקנרני.
בשנת 2006 החברה מפתחת גרסה משופרת של מטוס הבואינג 747 הוותיק. הגרסה החדשה תיקרא 747-800, ויתווספו למטוס עוד 35 מושבים. המטוס יתחרה באיירבוס A380.
[עריכה] כלי טיס בולטים
- מטוסי נוסעים: 707 - מטוס הנוסעים הסילוני הראשון של החברה (טווח בינונוי - ארוך) ,737 (טווח קצר), 747 (טווח ארוך),757 (טווח קצר - בינוני), 767, 777, 787 (עתידי)
- מטוסי קרב ומפציצים: B-1B, B-2, B-52, F-15, F-18
- מסוקים: AH-64 (אפאצ'י), CH-46, CH-47
- מטוסים שונים: אוואקס (מודיעין), אייר-פורס 1 (בשימוש נשיא ארצות הברית), C-17, KC-10, KC-135, KC-767, T-45, V-22
- חיל האוויר הישראלי מפעיל מטוסים מדגמי F-15 ("בז", "בז משופר" ו"רעם"), בואינג 707 ("ראם") ומסוקים מדגם AH-64 אפאצ'י ("פתן" ו"שרף").
BW Bewise Inc. Willy Chen willy@tool-tool.com bw@tool-tool.com www.tool-tool.com skype:willy_chen_bw mobile:0937-618-190 Head &Administration Office No.13,Shiang Shang 2nd St., West Chiu Taichung,Taiwan 40356 TEL:+886 4 24710048 / FAX:+886 4 2471 4839 N.Branch 5F,No.460,Fu Shin North Rd.,Taipei,Taiwan S.Branch No.24,Sec.1,Chia Pu East Rd.,Taipao City,Chiayi Hsien,Taiwan
Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, its our pleasure to serve for you. BW product including: cutting tool、aerospace tool .HSS Cutting tool、Carbide end mills、Carbide cutting tool、NAS Cutting tool、Carbide end mill、Aerospace cutting tool、Фрезеры’Carbide drill、High speed steel、Milling cutter、CVDD(Chemical Vapor Deposition Diamond )’PCBN (Polycrystalline Cubic Boron Nitride) ’Core drill、Tapered end mills、CVD Diamond Tools Inserts’PCD Edge-Beveling Cutter(Golden Finger’PCD V-Cutter’PCD Wood tools’PCD Cutting tools’PCD Circular Saw Blade’PVDD End Mills’diamond tool ‘Single Crystal Diamond ‘Metric end mills、Miniature end mills、Специальные режущие инструменты ‘Пустотелое сверло ‘Pilot reamer、Fraises’Fresas con mango’ PCD (Polycrystalline diamond) ‘Frese’Electronics cutter、Step drill、Metal cutting saw、Double margin drill、Gun barrel、Angle milling cutter、Carbide burrs、Carbide tipped cutter、Chamfering tool、IC card engraving cutter、Side cutter、NAS tool、DIN tool、Special tool、Metal slitting saws、Shell end mills、Side and face milling cutters、Side chip clearance saws、Long end mills、Stub roughing end mills、Dovetail milling cutters、Carbide slot drills、Carbide torus cutters、Angel carbide end mills、Carbide torus cutters、Carbide ball-nosed slot drills、Mould cutter、Tool manufacturer.
Bewise Inc. www.tool-tool.com
BW специализируется в научных исследованиях и разработках, и снабжаем самым высокотехнологичным карбидовым материалом для поставки режущих / фрезеровочных инструментов для почвы, воздушного пространства и электронной индустрии. В нашу основную продукцию входит твердый карбид / быстрорежущая сталь, а также двигатели, микроэлектрические дрели, IC картонорезальные машины, фрезы для гравирования, режущие пилы, фрезеры-расширители, фрезеры-расширители с резцом, дрели, резаки форм для шлицевого вала / звездочки роликовой цепи, и специальные нано инструменты. Пожалуйста, посетите сайт www.tool-tool.com для получения большей информации.
BW is specialized in R&D and sourcing the most advanced carbide material with high-tech coating to supply cutting / milling tool for mould & die, aero space and electronic industry. Our main products include solid carbide / HSS end mills, micro electronic drill, IC card cutter, engraving cutter, shell end mills, cutting saw, reamer, thread reamer, leading drill, involute gear cutter for spur wheel, rack and worm milling cutter, thread milling cutter, form cutters for spline shaft/roller chain sprocket, and special tool, with nano grade. Please visit our web www.tool-tool.com for more info.