En variant av turbojetmotoren er turbofanmotoren (mest vanlig å bruke dette begrepet også på norsk, selv om noen sier turbinviftemotor). Mens de fleste delene er det samme, har turbofanmotoren en viftedel foran kompressoren. Denne vifta, som er enda et sett med roterende blader, er også drevet av turbinen, mens hovedformålet med denne er å presse store mengder luft gjennom kanaler som ligger utenpå motorens kjerne. Selv om denne bypass-lufta (forbipasserende lufta) ikke har så stor hastighet vil den store mengden med luft produsere en markant skyvekraft (i tillegg til den som produseres gjennom motorens kjerne) uten å forbrenne ekstra drivstoff. Derfor er en turbofanmotor mye mer effektiv enn en ren turbojetmotor. I tillegg hjelper bypass-lufta til med å dempe støyen fra motorens kjerne og gjør at slike motorer er langt mer støysvake.
Turbofan-motorer er vanligvis delt inn i en av to kategorier - low-bypass ratio og high-bypass ratio (hhv. lavt og høyt forhold mellom bypass-luft og kjerneluft). Bypassratio (bypass-forholdet) referer seg til forholdet mellom den delen av inntakslufta som passerer gjennom bypass-kanalene og den delen av inntakslufta som går inn i motorens kjerne.
I en low-bypass turbofanmotor går bare en liten del av lufta gjennom bypass-kanalene og vifta har gjerne liten diameter. (Typisk brukt i jagerfly når disse er turbofanmotor, og tidlige varianter av turbofanmotorer for passasjerfly).
Vifta i en high-bypass turbofanmotor er mye større for å presse en mye større del av lufta gjennom bypass-kanalene. En slik motor er mye større i diameter, den produserer mer skyvekraft, er mer drivstofføkonomisk, og mye mer stillegående.
[rediger] De virkelige kjempene
Turbofanmotorer finnes i alle størrelser; fra de små f.eks. i CFM-56-familien som leveres i bl.a. Boeing 737 Next Generation (-700, -800 og -900) og til kjempemotorene som brukes i det største tomotors passasjerflyet noensinne; Boeing 777. Motorene til sistnevnte fly er de virkelige kjemper blant flymotorene.
Boeing 777 er som sagt det største passasjerflyet noensinne med færre enn fire motorer; det er større enn de eldre widebody-flyene som Boeing 767, McDonnell Douglas DC-10/MD11 og Airbus A300/A310, men fortsatt mindre enn det største passasjerflyet som er drift, Boeing 747. Dermed stilte det nye flyet helt nye krav til motorprodusentene, for det fantes ingen motorer sterke nok fra før.
Årsaken til at man kan bruke bare to motorer i disse flyene er at motorene det gjelder er sertifisert for ETOPS (Extended Twin OPerationS) Extended Range – Twin Engine Operation) på 180 minutter, dvs. at de kan fly med maksimal last på en motor i mer enn 3 timer. Flyene får derfor lov å fly ruter der det er inntil 3 timer til nærmeste flyplass der de kan nødlande, og dette gjelder f.eks. over Nordatlanteren mellom USA og Europa.
De tre største motorprodusentene; General Electric, Rolls Royce og Pratt & Whitney, startet alle opp utviklingen av nye kjempemotorer for bruk i Boeing 777. Dette er motorer med statisk skyvekraft på opptil 512 kN/115.000 lbf, en slik motor tilsvarer fire stk. CFM-56-7 som brukes i Boeing 737 Next Generation. (Det lar seg egentlig ikke gjøre slik mange allikevel gjør å uttrykke dette i hestekrefter, for kraft og effekt er to forskjellige ting).
Og det er ikke bare kraft vi snakker om; de er enormt store også. Det er viftedelen i disse motorene som gjør at diameteren er enorm. Viftediameteren på den aller største, GE90-115B er hele 128 tommer, dvs. spenstige 3,25 m. Og enda verre: ytre diameter på motorhuset er 165 tommer, dvs. 4,19 m, og den er dermed større enn diameteren på selve flykroppen til et av de første jetpassasjerflyene, Boeing 707 (3,76 m).
BW Bewise Inc.
Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, its our pleasure to serve for you. BW product including: cutting tool、aerospace tool .HSS Cutting tool、Carbide end mills、Carbide cutting tool、NAS Cutting tool、Carbide end mill、Aerospace cutting tool、Фрезеры’Carbide drill、High speed steel、Milling cutter、CVDD(Chemical Vapor Deposition Diamond )’PCBN (Polycrystalline Cubic Boron Nitride) ’Core drill、Tapered end mills、CVD Diamond Tools Inserts’PCD Edge-Beveling Cutter(Golden Finger’PCD V-Cutter’PCD Wood tools’PCD Cutting tools’PCD Circular Saw Blade’PVDD End Mills’diamond tool ‘Single Crystal Diamond ‘Metric end mills、Miniature end mills、Специальные режущие инструменты ‘Пустотелое сверло ‘Pilot reamer、Fraises’Fresas con mango’ PCD (Polycrystalline diamond) ‘Frese’Electronics cutter、Step drill、Metal cutting saw、Double margin drill、Gun barrel、Angle milling cutter、Carbide burrs、Carbide tipped cutter、Chamfering tool、IC card engraving cutter、Side cutter、NAS tool、DIN tool、Special tool、Metal slitting saws、Shell end mills、Side and face milling cutters、Side chip clearance saws、Long end mills、Stub roughing end mills、Dovetail milling cutters、Carbide slot drills、Carbide torus cutters、Angel carbide end mills、Carbide torus cutters、Carbide ball-nosed slot drills、Mould cutter、Tool manufacturer.
Bewise Inc. www.tool-tool.com
BW специализируется в научных исследованиях и разработках, и снабжаем самым высокотехнологичным карбидовым материалом для поставки режущих / фрезеровочных инструментов для почвы, воздушного пространства и электронной индустрии. В нашу основную продукцию входит твердый карбид / быстрорежущая сталь, а также двигатели, микроэлектрические дрели, IC картонорезальные машины, фрезы для гравирования, режущие пилы, фрезеры-расширители, фрезеры-расширители с резцом, дрели, резаки форм для шлицевого вала / звездочки роликовой цепи, и специальные нано инструменты. Пожалуйста, посетите сайт www.tool-tool.com для получения большей информации.
留言列表