A Wikipédiából, a szabad lexikonból.
Airbus A380 | |
---|---|
Az első teljesen elkészült Airbus A380 Toulouse-ban | |
Műszaki adatok | |
Funkció | Utasszállító repülőgép |
Gyártó | Airbus |
Kapacitás | 481 – 656 fő 3 osztályon, vagy 608 – 853 fő egy osztályon, 66,4 tonna áruval 38 LD3 konténerben vagy 13 palettán, vagy 152,4 tonna áru |
Személyzet | 2 pilóta |
Első felszállás | 2005. április 24. |
Szolgálatba állítás | 2007. október (tervezett) |
Gyártási darabszám | hét darab 2006 végéig |
Ára | 296-316 millió USD |
Méretek | |
Hossz | 67,90 – 79,40 m |
Fesztáv | 79,80 m |
Magasság | 24,10 m |
Szárnyfelület | 845 m² |
Szárnynyilazás | 33,5° |
Tömegadatok | |
Szerkezeti tömeg | 248 570 – 286 000 kg |
Tüzelőanyag mennyisége | 310 000 l |
Maximális felszállótömeg | 560 000 – 590 000 kg |
Hajtómű | |
Hajtómű | 4 db Rolls-Royce Trent 900 vagy Engine Alliance GP7200 kétáramú gázturbinás sugárhajtómű |
Tolóerő | 4* 340 kN |
Repülési jellemzők | |
Maximális sebesség | 0,89 Mach |
Utazósebesség | 903 km/h (0,85 Mach) |
Hatótávolság | 10 410 – 16 200 km |
Legnagyobb repülési magasság | 13 100 m |
[szerkesztés] Történet
Az Airbus a 1990-es évek elején belekezdett egy minden addiginál nagyobb, több mint 500 férőhelyes gép tervezésébe. Az európai gyár vezetői a Boeing 747 Jumbo ellenfélének majd örökösének szánták az óriást, de ezt a Boeing nem nézte tétlenül és nemrégiben kezdte el a Boeing a 747-1200-as tervezését, és még a 747-esből közel 1000-et gyártottak, az A380-asból pedig csak 151-et. Eleinte sokan pesszimisták voltak az új géppel kapcsolatban, nem hittek a terv megvalósulásában. A konkurrens Boeing is kritikusan nyilatkozott a projektről. Végül 2005. április 27-én felemelkedett az első gép, majd 4 órányi tesztrepülés után sikeresen földet ért, a manővert több, mint 70 000 ember figyelte. A tervezés 1994 nyarán kezdődött A3XX néven. Az A380 az Airbus első dupla utasfedélzetű, négyhajtóműves repülőgépe, és az első a világon amely a törzs teljes hosszában kétszintes.
Jelenleg az A380 a világ második legnagyobb repülőgépe az An–225 után, ugyanakkor utasszállító kategóriában a legnagyobb.
A típus első példányai egyelőre különböző tesztrepüléseken és bemutatókon láthatók.
A szériagyártás az eredeti tervekhez képest lassabban indult el, ez pedig nem várt piaci nehézségeket okoz a gyártó konzorciumnak.
[szerkesztés] Értékesítés
Az előzetes rendelések alapján eddig már 16 légitársaság jelezte az Airbus új óriásgépe iránti igényét, így a gyártás néhány éven belül fedezhetné a tervezés költségeit. Az eredeti számítások szerint kb. 250 gép eladása után megtérül a tervezés költsége. Ez azonban mára már kérdésessé vált, mivel az eredeti menetrendhez képest – több halasztás után – egyelőre két évet késnek a gépátadások. Az amerikai FedEx az első megrendelő, amely a csúszás hatására 10 darabos lekötött és 10 db opciós rendelését 2006. november 7-én lemondta. (A FedEx egyúttal bejelentette 15+15db Boeing 777-es tehergép megrendelését).
A program eddigi legnagyobb megrendelője, az Emirates szintén bizalmatlanná vált a késések miatt. A 2009-re tolódó A380-800F átadások miatt ezek helyett is utasváltozatot rendelt (Flight International, 2006.05.16.). Ezután 2006 októberében 20 db A340-600-as rendelést és opciót törölt az Emirates, illetve saját szakértőket küldött a gyártóhoz az A380-as típus módosított átadási menetrendjének ellenőrzésére.
Légitársaság | Típus | Hajtómű | ||
---|---|---|---|---|
A380-800 | A380-800F | Opció | ||
Air France | 10 | 4 | GP7200 | |
China Southern Airlines | 5 | TBC | ||
Emirates | 43 | 0 | GP7200 | |
Etihad Airways | 4 | Trent 900 | ||
FedEx Corporation | törölve (10) | törölve (10) | (GP7200) | |
ILFC | 5 | 5 | 4 | GP7200 |
Kingfisher Airlines | 5 | 3 | TBC | |
Korean Air | 5 | 3 | TBC | |
Lufthansa | 15 | 10 | Trent 900 | |
Penerbangan / Malaysia Airlines | 6 | Trent 900 | ||
Qantas | 20 | 4 | Trent 900 | |
Qatar Airways | 2 | 2 | TBC | |
Singapore Airlines | 19 | 6 | Trent 900 | |
Thai Airways International | 6 | Trent 900? | ||
United Parcel Service (UPS) | 10 | 10 | TBC | |
Virgin Atlantic | 6 | 6 | Trent 900 | |
Összesen: | 151 | 49 |
[szerkesztés] Műszaki paraméterek
A380-700 | A380-800 | A380-800F | A380-900 | |
---|---|---|---|---|
Személyzet (fő) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Utasok száma | 481 fő három osztályon 608 fő egy osztályon | 555 fő három osztályon 840 fő egy osztályon | teherszállító változat | 656 fő három osztályon 840 fő egy osztályon |
Hosszúság (m) | 67.9 | 73.0 | 73.0 | 79.4 |
Fesztávolság (m) | 79.8 | 79.8 | 79.8 | 79.8 |
Magasság (m) | 24.1 | 24.1 | 24.1 | 24.1 |
Szárnyfelület (m2) | 830.0 | 830.0 | 830.0 | 830.0 |
Üres gép tömege (kg) | 261 000 | 274 875 | 248 570 | 286 000 |
Max. felszálló tömeg (kg) | 540 000 | 540 000 | 583 000 | 590 000 |
Hajtóművek | négy darab Rolls-Royce Trent RB-967 vagy négy darab Engine Alliance GP-7267 | |||
Max. repülési sebesség (km/h) | 955 | 955 | 955 | 955 |
Hatótávolság (km) | 16 200 | 14 450 | 10 410 | 14 450 |
[szerkesztés] Külső hivatkozások
- Airbus – Boeing dosszié – (mfor.hu)
- Az A380-as típus gyári honlapja
- Megrendelésállomány (havi frissítés)
- Emirates megrendelések (NBC)
- Tőzsdei reakciók (Lloyds)
BW Bewise Inc.
Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, ,,,etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, it’s our pleasure to serve for you. BW product including: utting tool、aerospace tool .HSS Cutting tool、Carbide end mills、Carbide cutting tool、NAS Cutting tool、Carbide end mill、Aerospace cutting tool、Carbide drill、High speed steel、Milling cutter、Core drill、Taperd end mills、Metric end mills、Miniature end mills、Pilot reamer、Electronics cutter、Step drill、Metal cutting saw、Double margin drill、Gun barrel、Angle milling cutter、Carbide burrs、Carbide tipped cutter、Chamfering tool、IC card engraving cutter、Side cutter、NAS tool、DIN tool、Special tool、Metal slitting saws、Shell end mills、Side and face milling cutters、Side chip clearance saws、Long end mills、Stub roughing end mills、Dovetail milling cutters、Carbide slot drills、Carbide torus cutters、Angeled carbide end mills、Carbide torus cutters、Carbide ball-noseed slot drills、Mould cutter、Tool manufacturer.
留言列表