איירבוס A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול בעולם. במטוס יש שתי קומות מלאות לכל אורכו, ומניעים אותו ארבעה מנועים. המטוס מיוצר בצרפת על ידי חברת איירבוס, שהיא מיזם משותף של מדינות אירופה (גרמניה, בריטניה, צרפת וספרד), שנועד להתחרות ביצרנית המטוסים האמריקנית בואינג. הממדים הגדולים שלו מאפשרים התקנת תוספות שלא היו קיימות עד היום במטוסי נוסעים מסחריים - חדר כושר, מזנונים וברים, חדרי תפילה, חנויות דיוטי פרי, חדרי ישיבות ועוד.
טיסת הניסוי הראשונה שלו נערכה ב27 באפריל 2005, אך פעילות מסחרית מלאה צפויה להתחיל רק בסוף שנת 2007 לאחר 15 חודשי ניסוי.
תוכן עניינים[הסתר] |
[עריכה] עיצוב
בתחילת דרכו, המטוס יימכר בשתי גרסאות שונות: A380-800, גרסת הנוסעים ו-A380-800F, גרסת הכבודה. גרסת הנוסעים תוכל לשאת 555 נוסעים בתצורה רגילה (שלוש מחלקות - ראשונה, עסקים ותיירים), ועד 800 נוסעים בתצורת מחלקת תיירים בלבד. טווח הטיסה המרבי של גרסה זו הינו 14,800 קילומטר. גרסת הכבודה של המטוס תוכל לשאת 150 טון כבודה, עם טווח טיסה מרבי של 10,400 קילומטר.
[עריכה] תא הטייס
איירבוס דאגה כי עיצובו הראשוני של תא הטייס, נהלי הפעילות בו ותגובות המטוס באוויר יהיו דומים לאלו של מטוסי אירבוס קודמים, כדי לצמצם את מחירי הסבת הצוות של חברות התעופה השונות למטוס החדש. כל המחוונים בתא הטייס דיגיטליים (צורה זו של עיצוב תא הטייס מכונה "קוקפיט מזכוכית", או Glass Cockpit), והשליטה במטוס מתבצעת בטכנולגיית "טוס על חוט" (Fly by wire), כמקובל במרבית מטוסי הנוסעים המודרניים.
[עריכה] מנועים
ניתן להזמין את המטוס כשמותקנים בו מנועים מסוג רולס רויס Trent 900 או מסוג Engine Alliance GP7200.
[עריכה] חומרים
בין השאר, המטוס מורכב מחומר חדש המכונה Glare, בעיקר בחלקו העליון של גוף המטוס. לחומר זה עמידות גבוהה במיוחד ומשקל נמוך.
[עריכה] נוחות
גודלו העצום של המטוס מאפשר לחברות התעופה המעוניינות בכך להכניס מותרות שונות שלא נראו עד אז באוויר: מקלחות, משרדים, אזורי משחק לילדים, חדר כושר, בר, חנויות דיוטי פרי, אזור עישון ואף קזינו קטן. עם זאת, לא בטוח שמחזות אלו יהיו נפוצים, וככל הנראה רוב חברות התעופה יעדיפו להשתמש ברוב המרווח הגדול בכדי להוסיף מקומות ישיבה רבים יותר.
[עריכה] מפרט
[עריכה] אפיון כללי
- גודל צוות טיסה: 2
- בתצורת נוסעים: עד 850 איש בתצורת מחלקת תיירים בלבד ועד 560 בתצורת שלוש מחלקות
- בתצורת מטען: 150 טון
- מוטת כנפיים: 79.8 מטר
- אורך: 73 מטר
- גובה: 24.1 מטר
- שטח הכנף: 850 מ"ר
- משקל ריק: 280 טון
[עריכה] ביצועים
- מהירות שיוט: 0.85 מאך (בסביבות 902 קמ"ש או 487 קשר)
- מהירות מקסימאלית: 0.89 מאך (בסביבות 945 קמ"ש או 510 קשר)
- טווח טיסה מקסימלי: כ-15,100 ק"מ
- משקל המראה מקסימלי: 561 טון
- גובה שיוט מרבי: 13.1 ק"מ או 43,000 רגל
- מחיר: כ-280 מיליון דולר
[עריכה] מכירות
למרות מחירו הגבוה, כמות גדולה של מטוסים (כ-150) כבר הוזמנה, על ידי מספר חברות תעופה גדולות. ביניהן אייר פראנס הצרפתית, לופטהנזה הגרמנית, קוואנטס האוסטרלית, וירג'ין אטלנטיק, סינגפור איירליינס ואמירטס, חברת התעופה של איחוד האמירויות במפרץ הפרסי). מסירת המטוסים הראשונים תוכננה לשנת 2006, אך שרשרת של עיכובים גרמה לדחיות חוזרות ונשנות של תאריך המסירה, וכרגע מדובר, כפי הנראה, בסוף 2007. בין הבעיות, תקלות לא צפויות בחיווט מערכות המטוס, בעיקר בשל דרישות חברות התעופה להתאמות אישיות לכל חברה והחלפת חלק ניכר מהחווט בכבלי אלומיניום במקום כבלי נחושת כדי לחסוך במשקל. יש גם בעיות הנובעות מן העובדה שחלקים שונים של המטוס מורכבים במדינות שונות. עיכובים אלה גרמו הפסדי ענק ל-EADS, חברת האם של איירבוס, והביאו להתפטרותו של המנכ"ל, ניאל פורז'אר, מנהל הייצור ובכירים אחרים בחברה. בין השאר, גרמו ההפסדים להגדלת אומדן מספר המטוסים שתידרש איירבוס למכור על-מנת לכסות את עלויות הפיתוח והייצור ל-300; מספר זה הוא גדול מאוד, אם כי ההערכה כיום לקיבולת השוק למטוסים מסוג זה נעה בין 800 ל-1,200.
הזמנות נוספות למטוס מתעכבות, לאחר שהתגלה שיש להתאים תשתיות בשדות התעופה שבהם ינחת, בגלל גודלו ומשקלו הרב.
ב-4 במרץ 2007 ביטלה חברת UPS את עשרת המטוסים שהזמינה כיוון שהיא "כבר לא בטוחה" שיצרנית המטוסים תוכל לעמוד בתאריכי האספקה. ההזמנה מוערכת ב-2.8 מיליארד דולר. זו היא אחת המכות הקשות שהונחתו על חברת איירבוס ועל המטוס.
חברת תעופה | שנת אספקה | סוג | מנוע | |||
---|---|---|---|---|---|---|
A380-800 | A380-800F | אופציה | EA | RR | ||
אייר פראנס | 2009 | 10 | 4 | * | ||
China Southern | 2008 | 5 | * | |||
Emirates | 2008[1] | 43 | * | |||
Etihad Airways | 2008 | 4 | * | |||
ILFC[1] | 2013 | 10 | 4 | 4 | ||
Kingfisher Airlines | 2010 | 5 | ||||
קוריאן אייר | 2008 | 5 | 3 | * | ||
לופטהאנזה | 2009 | 15 | 10 | * | ||
מלזיה איירליינס | 2008 | 6 | * | |||
קוואנטס | 2008 | 20 | 4 | |||
קטאר איירווייז | 2009 | 2 | 2 | |||
סינגפור איירליינס | 2007 | 19 | 6 | 10 | ||
תאי אירווייז אינטרנשיונל | 2010 | 6 | ||||
Virgin Atlantic | 2013[2] | 6 | 6 | |||
Unidentified VIP customer | 1 | |||||
סה"כ לסוג | 157 | 0 | 39 | 72 | 66 | |
סך הכל | 157 (מובטח: 156) | 138 |
[עריכה] קישורים חיצוניים
BW Bewise Inc.
Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, ,,,etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, it’s our pleasure to serve for you. BW product including: utting tool、aerospace tool .HSS Cutting tool、Carbide end mills、Carbide cutting tool、NAS Cutting tool、Carbide end mill、Aerospace cutting tool、Carbide drill、High speed steel、Milling cutter、Core drill、Taperd end mills、Metric end mills、Miniature end mills、Pilot reamer、Electronics cutter、Step drill、Metal cutting saw、Double margin drill、Gun barrel、Angle milling cutter、Carbide burrs、Carbide tipped cutter、Chamfering tool、IC card engraving cutter、Side cutter、NAS tool、DIN tool、Special tool、Metal slitting saws、Shell end mills、Side and face milling cutters、Side chip clearance saws、Long end mills、Stub roughing end mills、Dovetail milling cutters、Carbide slot drills、Carbide torus cutters、Angeled carbide end mills、Carbide torus cutters、Carbide ball-noseed slot drills、Mould cutter、Tool manufacturer.
Bewise Inc. www.tool-tool.com
留言列表