Bewise Inc. www.tool-tool.com Reference source from the internet.
תרשים של צוללת U-47

תרשים של צוללת U-47
צוללת גרעינית אמריקנית מדגם לוס אנג'לס

צוללת גרעינית אמריקנית מדגם לוס אנג'לס

צוללת היא כלי שיט תת ימי, המשמש בעיקר ללחימה, אך גם לשימושים מדעיים, מסחריים ותיירותיים. היתרון הגדול של הצוללת למטרות צבאיות הוא שקשה לגלות אותה, וקשה לפגוע בה במידה והיא צוללת עמוק במים. הצוללת מנווטת בעזרת מצפן או גירוסקופ, וכאשר מתאפשר לה לעלות אל פני המים, גם באמצעים אחרים, כגון מערכות ניווט לוויניות. צוללות מצויידות לרוב בפריסקופ - התקן המאפשר לצפות אל מעל פני המים בעוד גוף הצוללת שקוע מתחת למים. בדרך זו יכולים מפעילי הצוללת להבחין בספינות אויב השטות על פני המים.

[עריכה] עיקרון הציפה

יכולתה של הצוללת לצוף מבוססת על חוק הציפה. לצוללת יש מיכל בעל נפח גדול, המלא באוויר כאשר הצוללת צפה. אם מעוניינים שהצוללת תשקע אז ממלאים את המיכל במים, ומשקלה גדל. הצוללת תשקע כאשר משקלה יהיה גדול מכוח העילוי, אשר תלוי רק בנפח הצוללת ולא משתנה בין אם המיכל מלא באוויר ובין אם הוא מלא במים. כאשר רוצים שהצוללת תצוף מזרימים לתוך המיכל הגדול אוויר ממיכלים קטנים מלאים באוויר דחוס. משקלה של הצוללת יורד וכוח העילוי מעלה אותה כלפי מעלה.

[עריכה] היסטוריה

הרעיון של שימוש בכלי שיט תת-ימי עלה כבר בתקופה העתיקה, הדווח הראשון על ניסיון ליישם רעיון זה הוא משנת 332 לפני הספירה.

הפיתוח המודרני הראשון נעשה על ידי אדם אנגלי בשם ויליאם ברון William Bourne שעיצב בשנת 1578 אבטיפוס של צוללת אולם רעיונותיו לא עברו את השלב התכנוני ולא הגיעו לכדי יישום. ישנה טענה כי במאה ה-17 פיתחו האוקראינים, על סמך רעיונותיו של אריסטו, כלי שייט תת מימי.

הצוללת הראשונה נבנתה בשנת 1620 על ידי ההולנדי קורנליס דרבל (Cornelis Drebbel) בשירותו של מלך אנגליה ג'יימס ה-1 הצוללת של דרבן התבססה על העיצוב של ברון. שני פיתוחים של הצוללת שטו בנהר התמזה בין השנים 16201624. הצוללת של דרבל הייתה סירת עץ גדולה, מונעת במשוטים, שצופתה בעור שעבר טיפול כך שיהיה אטום למיים, בזכות פיתוח זה הצליחה הצוללת לשוט בעומק של כארבעה מטר.[1]

[עריכה] נאוטילוס

בשנת 1799 תיכנן רוברט פולטון צוללת, לה קרא נאוטילוס על שם רכיכה בשם זה הנעה בכוח סילוני, [2] צוללת זו הייתה עשויה ממתכת וצורתה הייתה דומה לצורת הצוללות המודרניות, כלומר דמוית סיגר. פולטון הציע את הצוללת שלו לממשלת צרפת כדי שיוכלו להטביע בעזרתה את אוניות הצי הבריטי, אולם הצרפתים לא היו מוכנים להעמיד לרשותו את סכומי הכסף שדרש בתמורה להמצאה. פולטון המאוכזב הציע את המצאתו לבריטים אולם גם הם דחו את הצעתו.

שנים מאוחר יותר כתב סופר ידוע בשם ז'ול וורן, את ספרו "20,000 מיל מתחת לפני הים", ובו העמיד לרשות קפטן נמו צוללת בשם נאוטילוס.

נאוטילוס היה גם שמה של הצוללת הגרעינית הראשונה של ארצות הברית שנכנסה לשירות בשנת 1958.

[עריכה] סונאר

צוללות מצויידות לרוב גם בסונאר - התקן הפולט גלי קול, ומאפשר לבצע הדמיה של סביבת הצוללת על ידי ניתוח גלי הקול המוחזרים. עם זאת, בצוללות צבאיות, השימוש הזה בסונאר הוא נדיר (הוא מכונה "חיפוש יאנקי" בצי האמריקאי) משום שהוא גם חושף את הצוללת לצוללות אויב היכולות להאזין לסונאר. על פי רוב תנסה הצוללת להבחין בצוללות אויב על ידי האזנה לרחשי המנוע שלהן.

[עריכה] צוללות צבאיות

[עריכה] היסטוריה

בשנת 1775 פותחה הצוללת הצבאית הראשונה בעידן המודרני, בשם צב, על ידי הממציא האמריקאי דוד בושנל. טבילת האש הראשונה שלה בספטמבר 1776, במסגרת מלחמת העצמאות האמריקנית, נועדה להטביע ספינת מלחמה בריטית שצרה על מפרץ ניו יורק העליון. משימה זו נכשלה, אך במשימתו השלישית בשנת 1777 הצליח צוללן הצב להרוג מספר מלחים על הפריגטה הבריטית קרברוס לחופי קונטיקט.

אחד השימושים הצבאיים הראשונים לצוללת היה במלחמת האזרחים האמריקנית, בשנות ה־60 של המאה ה-19. הדרום הצליח לייצר צוללת אחת, שכללה שמונה אנשי צוות שהניעו גל ארכובה, שהיה מחובר אל מדחף באחורי הצוללת. בחרטום הצוללת הורכב מוט ובקצהו חבית ובה חומר נפץ, ושאותו נעצו בניגוח ספינת האויב, ושהופעל בעזרת כבל שנמשך מאחוריהם לאחר שהתרחקו. בשנת 1864 הצליחה הצוללת H. L. Hunley להטביע ספינת מלחמה של הצפון בקרבת נמל צ'ארלסטון, אך לא שרדה את הדרך חזרה לנמל וטבעה על כל צוותה. הצוללת נמשתה מן המים ב־2002 (הסיפור המלא באתר נשיונל ג'יאוגרפיק).

במהלך מלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השנייה נעשה שימוש נרחב בצוללות. הצי הגרמני הפעיל צוללות רבות באוקיינוס האטלנטי כדי לנסות ולשבש את שיירות האספקה ששטו מארצות הברית לכוחות הלוחמים באירופה. האמריקאים והבריטים, מצידם, הפעילו את שיטת השיירות בניסיון לסכל פעילות זו. האמריקאים פעלו בשיטה הדומה לגרמנית נגד צי הסוחר של יפן והצליחו למוטטו כליל בימי מלחמת העולם השנייה.

[עריכה] הנעה

רוב הצוללות מצויידות במנועי דיזל רבי עוצמה, בדומה לספינות. כמו כל מנוע בעירה פנימית, מנוע דיזל דורש חמצן כדי לשרוף את הדלק, ומתחת לפני המים אין חמצן במצב גזי. לכן לא ניתן להפעיל את המנוע לאורך זמן בצלילה מלאה (ומכאן העדיפות לצוללות המונעות על ידי כור גרעיני). בנוסף, מנועי הדיזל מקימים רעש לא קטן, ומכיוון שמתחת למים הדרך היחידה לאתר את האויב היא בעזרת האזנה לקולו, הפעלת מנוע דיזל בזמן צלילה היא בעייתית.

הפתרון שנמצא לשתי הבעיות הוא מנועים חשמליים. כל צוללת דיזל קרבית מצויידת בנוסף למנועי הדיזל גם בסוללה של מצברים ובמנועים חשמליים. מנוע הדיזל משמש בעיקר כגנראטור שטוען בשעת הצורך את המצברים של הצוללת המשמשים להפעלת המנועים החשמליים ושאר מערכות החשמל של הצוללת. כאשר יש חשש לגילוי על ידי צוללות או ספינות אויב, או כאשר הצוללת יורדת אל מתחת לפני המים, עוברת ההנעה למנועי החשמל, שהם שקטים הרבה יותר.

מלבד זאת הצוללת מצוידת בצינור שינור (שנורקל המאפשר למנועי צוללת לנשום אוויר מבלי לצאת לגמרי מהמים) המאפשר בזמן הפעלתו צלילה קרובה לפני הים והפעלה של הדיזלים לצורך טעינה או הנעה של הצוללת ללא מנועי החשמל.

עם התפתחות הטכנולוגיה הגרעינית והיכולת לבצע ביקוע גרעיני מבוקר ליצירת אנרגיה, פותחו גם מנועים גרעיניים, המשתמשים בכור גרעיני קטן על מנת להפיק חום, המניע טורבינה. מנועים כאלה שולבו גם בצוללות אסטרטגיות, ואיפשרו להן לשהות בים תקופה ארוכה בלי תדלוק. למעשה, מנועים אלה זקוקים לתדלוק רק לאחר כ־20 שנה של פעולה רצופה, והצוללות חוזרות אל החוף בעיקר כדי להצטייד במזון.

[עריכה] נשק

צוללת "אוסקר" סובייטית

צוללת "אוסקר" סובייטית

החל מסוף מלחמת העולם הראשונה, כאשר התפתחו צוללות גדולות המכילות צוותים של 20 איש ומעלה, המונעות במנועי דיזל, צויידו הצוללות במערכות טורפדו, שהוא מעין טיל תת ימי, המונע במנוע אוויר דחוס הנמצא באחוריו, ומשוגר מצינורות שיגור המותקנים בגוף הצוללת. עם הזמן, צויידו הטורפדות במנגנוני התבייתות המסוגלים לזהות את קול מנוע צוללת האויב ולהתביית עליו.

בנוסף, צויידו הצוללות הראשונות, עד אחרי מלחמת העולם השנייה, גם במקלעים ובתותחים בינוניים, אותם ירשו מספינות הקרב, ששימשו אותן כאשר עלו אל פני המים. בסביבות שנות ה־60 נפסק לחלוטין השימוש בהם.

עם התפתחות הטילים הבין יבשתיים בשנות ה־60, החלו לצייד גם צוללות, ובעיקר צוללות גרעיניות, בטילים בין יבשתיים ובטילי שיוט, שיוכלו להכות את האויב "מכה שנייה" במקרה שיתקוף בהפתעה. טילים אלה נשאו לרוב ראשי נפץ גרעיניים, ויועדו לשימוש בעת מתקפה גרעינית כחלק מ"המשולש הגרעיני" הכולל מפציצים, טילים ביניבשתיים וצוללות. צוללות טילים בליסטיים מוחזקות כיום בידי ארצות הברית, רוסיה, בריטניה וצרפת. הגדולה מסוגן (והצוללת הגדולה ביותר בעולם) היא הצוללת מדגם "אקולה" הרוסית (קוד דיווח נאט"ו: טייפון) שהוצגה ב 1981. היא מצויידת ב-20 טילים שכל אחד מהם נושא 10 ראשי נפץ גרעיניים בעוצמה של 100 קילוטון כ"א ו 22 טורפדו.

לקראת סוף המאה העשרים צוידו הצוללות גם בטילי ים-ים, המותאמים לשיגור תת מימי. טיל כזה נורה מצוללת בתוך מעטפת דמוית טורפדו המביאה אותו אל פני המים ומשם הוא משוגר לאוויר ומתפקד כמו טיל ים-ים שנורה מסיפון ספינה: מנווט את דרכו באמצעות מכ"ם עד לפגיעה במטרה.

ב2003 השיקה ארצות הברית אב טיפוס חדש של צוללת תקיפה בשם "USS וירג'יניה". צוללת תקיפה גרעינית זו תוכננה באמצעות מחשב ויוצרה באופן רובוטי. היא נחשבת למתקדמת ביותר בעולם, בעלת יכולת צלילה לעומקים גבוהים, יכולת שהייה זמן ממושך מתחת לפני המים, ובעלת יכולת חמקנות בשל חותם סונרי נמוך מהרגיל. את הפריסקופ המסורתי מחליפות מצלמות וידאו שמשדרות לחדר הבקרה ממוחשב שדרכו הצוללת מבוקרת ונשלטת. היא בעלת חיישני סונר בקדמתה ובתחתיתה היא גם יכולה לשאת חיישן סונר נגרר. חימושה כולל ארבעה צינורות טורפדות וטילי שיוט טומהוק. דגש גם הושם על תמיכה טובה באנשי קומנדו צוללנים, שיכולים להגיח ממנה באופן נוח. בשל התכנון ההנדסי הקפדני, היא חזרה משיוט האלפא שלה ללא כל תקלות, והוכנסה לשירות מבצעי. מחירה של צוללת מסדרת ויג'יניה הוא כ-2.3 מיליארד דולר. הצוללת השנייה בסדרה "USS הוואי" גם היא בשרות מבצעי. מתוכננות עוד 16 צוללות בסדרה זו כאשר חלק מהן כבר בבניה.

[עריכה] לחימה נגד צוללות

ללחימה נגד צוללות באמצעות ספינות משמשות פצצות עומק, המושלכות בקרבת הצוללת ומתפוצצות בהגיען לעומק המתאים. להשלכתן של פצצות עומק שימשו גם ספינות אוויר. נשק יעיל יותר נגד צוללות היו Hedgehog - פצצת הטלה מלפנים, Fido" Mk.24"- טורפדו אקוסטי, וה-ASROC - שיכול היה לשאת רש"ק גרעיני.

גם ארצות הברית וגם ברית המועצות פיתחו מערכות נגד צוללות שעשו שימוש בנשק גרעיני.

[עריכה] צוללות אזרחיות

לבד משימושים צבאיים, יש לצוללות גם שימושים אזרחיים. צוללות, ובעיקר צוללות זעירות לשניים או שלושה אנשי צוות, משמשות בחקר האוקיינוסים לחקר החי, הצומח והגאולוגיה התת ימית. צוללות זעירות אלה מונעות במנועים חשמליים, ולעתים קרובות קשורות בכבלי תקשורת וחמצן אל ספינה הנמצאת מעליהן.

בנוסף, משמשות צוללות אזרחיות לצרכי תיירות: אין כמו מסע בצוללת כדי לצפות בעולם התת ימי, באזורים עשירים בדגה יחודית ובאלמוגים. דוגמה לכך הייתה "הצוללת הצהובה" שהופעלה במצפה התת-ימי בשמורת האלמוגים באילת בין השנים 1992 - 2004. צוללת זו, המונעת במנוע חשמלי, יכלה לשאת כ־25 נוסעים לעומק 60 מטרים. הירידה בתיירות לאילת הפכה את אחזקת הצוללת לבלתי-כלכלית, והיא נמכרה לאיש-עסקים קוריאני אשר העביר אותה לתאילנד.

[עריכה] ראו גם


BW Bewise Inc. Willy Chen willy@tool-tool.com bw@tool-tool.com www.tool-tool.com skype:willy_chen_bw mobile:0937-618-190 Head &Administration Office No.13,Shiang Shang 2nd St., West Chiu Taichung,Taiwan 40356 TEL:+886 4 24710048 / FAX:+886 4 2471 4839 N.Branch 5F,No.460,Fu Shin North Rd.,Taipei,Taiwan S.Branch No.24,Sec.1,Chia Pu East Rd.,Taipao City,Chiayi Hsien,Taiwan

Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, its our pleasure to serve for you. BW product including: cutting toolaerospace tool .HSS Cutting toolCarbide end millsCarbide cutting toolNAS Cutting toolCarbide end millAerospace cutting toolCarbide drillHigh speed steelMilling cutterCore drillTapered end millsMetric end millsMiniature end millsPilot reamerElectronics cutterStep drillMetal cutting sawDouble margin drillGun barrelAngle milling cutterCarbide burrsCarbide tipped cutterChamfering toolIC card engraving cutterSide cutterNAS toolDIN toolSpecial toolMetal slitting sawsShell end millsSide and face milling cuttersSide chip clearance sawsLong end millsStub roughing end millsDovetail milling cuttersCarbide slot drillsCarbide torus cuttersAngel carbide end millsCarbide torus cuttersCarbide ball-nosed slot drillsMould cutterTool manufacturer.

Bewise Inc. www.tool-tool.com
arrow
arrow
    全站熱搜

    beeway 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()