Airbus A380 | |
---|---|
Airbus A380 laskeutumassa ensilennollaan | |
Tyyppi | Matkustajalentokone |
Valmistaja | Airbus S.A.S. |
Neitsytlento | 27. toukokuuta 2005 |
Esitelty | Suunniteltu vuodeksi 2007 Singapore Airlinesin kanssa |
Valmistusmäärä | 8 |
Yksikköhinta | 296-316 milj. $ (2006) |
Airbus A380 on eurooppalaisen lentokonevalmistaja Airbusin rakentama laajarunkoinen matkustajakone, jonka lähin kilpailija on jo 35 vuotta suurimman matkustajakoneen titteliä hallussaan pitänyt Boeing 747. A380 on maailman suurin matkustajakone, johon sopii jopa yli 800 matkustajaa. Kone esiteltiin julkisuudelle 18. tammikuuta 2005.
A380 on kaksikerroksinen koko pituudeltaan, toisin kuin Boeing 747, jossa on etuosan yläkerrassa vain muutamia kymmeniä istumapaikkoja. A380-800 kuljettaa noin 550 matkustajaa kolmen luokan (first, business ja economy) yhdistelmällä, mutta pelkillä turistiluokan istuimilla koneeseen mahtuu yli 800 matkustajaa. Osa lentoyhtiöistä (esim. Qantas) on suunnitellut jopa alle 500 paikan järjestelmiä, jolloin virkistystiloille jää lisää tilaa. Kilpailijan Boeing 747:een mahtuu vain noin 550 matkustajaa normaalissa konfiguraatiossa.
[muokkaa] Taloudellisuus
Boeing 747 edustaa Airbusin mukaan jo vanhaa suunnittelua ja tekniikkaa, vaikka koneeseen on vuosien varrella tehty monia uudistuksia. Airbus on laskenut, että kulut lennetyllä kilometrillä per matkustaja tulevat olemaan jopa 15 % pienemmät kuin Boeing 747-400:lla, kun käytetään uusia kevyempiä komposiittimateriaaleja, modernia suunnittelua ja kehittynyttä moottoritekniikkaa.
Rolls-Roycen uuden moottoritekniikan avulla lähtötilanteessa syntyvän lentomelun sanotaan puolittuvan, jos konetta verrataan Boeingin vastaavaan. Uudet moottorit ovat myös huomattavasti taloudellisempia, ne käyttävät noin 13 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin 747:n moottorit tällä hetkellä kuluttavat. Näiden Rolls-Roycen uusien Trent 900 -moottoreiden on sanottu kuluttavan suhteessa suunnilleen saman verran polttoainetta kuin modernin henkilöauton dieselmoottori.
Vaikka A380 pystyy lentämään yhdellä tankkauksella jopa 16 000 kilometriä, sen käytännöllisyys ei nykymaailman suurkaupungeissa rajoitu pitkiin matkalentoihin. Sitä voitaisiin käyttää myös esimerkiksi Japanissa suurten kaupunkien välisessä liikenteessä.
[muokkaa] Mitat
Kone on 73 m pitkä ja sen siipien, joiden pinta-ala on 830 neliömetriä, kärkiväli on 79.8 m. Polttoainetta koneeseen mahtuu 310 000 litraa. (Optio 352 000 ltr.) Rungon leveys on yhteensä 7,14 m jolloin yläkerran matkustamon leveydeksi tulee 5,84 m ja alakerran matkustamon 6,55 m. Kone on maassa laskutelineitten varassa seistessään korkeimmasta kohdasta, eli pyrstöstä, mitattuna 24,1 m korkea. Tähän koneeseen voi verrata myös pommittajien jättiläistä B-52:sta, joka on noin 49 m pitkä, 12,4 m korkea ja siipien kärkiväli sillä on 56,4 m. Jopa B-52 on siis pieni kone Airbusin uutuuteen verrattuna. Suurin A380-800F -mallin lentoonlähtöpaino on 590 000 kg, mikä on hieman vähemmän kuin An-225 Mriya -rahtikoneen 600 000 kg.
[muokkaa] Rakenne
Koneen rakenteesta noin 40 prosenttia on hiilikuitukomposiittia, joka on lujaa, kestävää ja kevyttä hiilikuituvahvisteista muovia. Kone on myös ensimmäinen lentokone, jonka centre wing box (keskisiipikotelo rungon sisällä) eli rungon osa, johon siivet kiinnitetään, on valmistettu komposiittimateriaalista.
Rakentamisessa käytetään myös lentokoneiden valmistuksessa uutta laserhitsausta, joka nopeuttaa alumiinilevyjen yhteenliittämistä huomattavasti. Työ, johon perinteisellä tavalla kuluu noin viisi tuntia, hoituu laserilla noin puolessa tunnissa. Laserhitsattu sauma ei altistu ajan myötä yhtä paljon korroosiolle kuin perinteisellä hitsauksella tehty sauma. Laseria rakentamisessa käytetään myös rungon alumiinilevyjen leikkauksessa. Tietokoneohjatun laserin tarkkuus on omaa luokkaansa ja kun levyt ovat tismalleen sen kokoisia kuin tarve on, rakenne kestää paremmin ja se on myös kevyempi.
A380 on toinen liikennelentokone joka on suunniteltu täysin tietokoneella, ensimmäinen kokonaan tietokoneen ruudulla suunniteltu liikennekone oli Boeing B777. Nykyaikaiset tietoverkot mahdollistivat myös sen, että koneen eri osa-alueita pystyttiin suunnittelemaan eri maissa ja myös alihankkijoilla oli mahdollisuus vaikuttaa suunnitteluun. Samalla tavalla myös osien valmistusta pystytään hajauttamaan. Suurimpia komponentteja tullaan valmistamaan niin Espanjassa, Ranskassa, Englannissa kuin Saksassakin. Myös suomalainen yritys on suunnitellut ja valmistaa A380:n siipiin ilmanohjaimia. Siipien lentojarrujen kaltaiset spoilerit on suunniteltu ja valmistetaan Suomessa, Patrian tehtaalla Kuorevedellä.
Koneiden eri puolilla Eurooppaa valmistetut osat kuljetetaan Ranskan Toulouseen, jonne on perustettu uusia koneiden kokoonpanohalleja. Airbus rakensi jättiläisilleen uudet kokoonpanohallit, sillä mihinkään aikaisemmista ne eivät olisi mahtuneet. Toulousessa kootut koneet lennetään Hampuriin maalattavaksi. Koneet saavat siellä modernin pintamaalinsa, jonka koostumukseen on kiinnitetty huomiota muun muassa painonsäästön takia. Airbus rakentaa myös muualle uusia tuotanto- ja suunnittelulaitoksia.
Uusi leveä ja kaksikerroksinen kone antaa lentoyhtiöille uusia mahdollisuuksia. Ne eivät rajoitu enää B747:n yläkerrassa olevaan pieneen baariin, vaan nyt koneeseen voidaan lentoyhtiön toivomuksesta rakentaa ravintola, omat tilat liikemiehille, kuntosali, pelihalli, kasino, entistä paremmat WC-tilat, kunnollisia makuutiloja ja niin edelleen.
Koneesta tehdään matkustajaversion ohella myös rahtiversio. Rahtiversiossa A380-800F on matkustajaversion tapaan kolme kantta, jotka kaikki ovat rahtikäytössä. Se pystyy kantamaan 150 tonnia rahtia, mikä on noin 20 tonnia enemmän kuin B747:n rahtiversio.
[muokkaa] Aikataulu
Ensimmäiset matkustajaversiot toimitetaan lentoyhtiöille näillä näkymin vuoden 2007 lopulla, jos uusia viivytyksiä ei tule. Airbus on joutunut jo kolmeen kertaan lykkäämään A380:n toimitusaikataulua, ja se on nyt kaksi vuotta myöhässä alkuperäisestä aikataulusta. Viivästyksien johdosta kuriiriyhtiö FedEx on ensimmäinen lentoyhtiö joka perui koneiden tilaukset kokonaan. Myös UPS-yhtiön peruttua 10 koneen tilauksensa on koko rahtiversion tulevaisuus vaakalaudalla. Airbus on toistaiseksi keskeyttänyt työt kokonaan rahtikoneversion parissa. Aikaisin toimitusaikataulu rahtiversiolle on 2014.
Koneella on 156 vahvistettua tilausta 15:stä eri lentoyhtiöltä[1]. A380 koneen lanseeraushetkellä Airbus oli laskenut koneen kehytyskustannuksien tulevan katetuiksi, kun 270 konetta on myyty. Vakavien viivästymisien johdosta Airbus joutui nostamaan koneiden määrän 420 koneeseen. Vuoden 2006 tilinpäätöstilaisuudessa 4.5.2007 Airbus joutui myötämään ettei edes 420 konetta riitä kattamaan kehityskustannuksia. Airbus kieltäytyi antamasta enää uutta konemäärää, jolla Airbus pääsisi fiskaalisesti kuiville. Airbus odottaa myyvänsä koneita 750 kappaletta.
Ensimmäinen lento suoritettiin 27. huhtikuuta 2005. Lennon lähtö- sekä saapumispaikkana toimi Toulousen Blagnacin lentokenttä Etelä-Ranskassa. Lennon päällikkö oli Claude Lelaie ja ohjaaja Jacquess Rosay. Miehistöön kuului heidän lisäkseen neljä koelentoinsinööriä.
BW Bewise Inc.
Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, ,,,etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, it’s our pleasure to serve for you. BW product including: utting tool、aerospace tool .HSS Cutting tool、Carbide end mills、Carbide cutting tool、NAS Cutting tool、Carbide end mill、Aerospace cutting tool、Carbide drill、High speed steel、Milling cutter、Core drill、Taperd end mills、Metric end mills、Miniature end mills、Pilot reamer、Electronics cutter、Step drill、Metal cutting saw、Double margin drill、Gun barrel、Angle milling cutter、Carbide burrs、Carbide tipped cutter、Chamfering tool、IC card engraving cutter、Side cutter、NAS tool、DIN tool、Special tool、Metal slitting saws、Shell end mills、Side and face milling cutters、Side chip clearance saws、Long end mills、Stub roughing end mills、Dovetail milling cutters、Carbide slot drills、Carbide torus cutters、Angeled carbide end mills、Carbide torus cutters、Carbide ball-noseed slot drills、Mould cutter、Tool manufacturer.
留言列表