Boeing 747, Brittish Airways | |
Boeing 747 (data för 747-400) | |
---|---|
Beskrivning | |
Typ | Passagerar & fraktflyg |
Besättning | ? |
Kapacitet | ca 550 |
Första flygning | 9 februari 1969 |
I aktiv tjänst | 1970 (Pan Am) |
Varianter | 747-100, 747-200B, 747-300, 747-400, 747-400ER, 747-8I |
Tillverkare | Boeing |
Generella egenskaper | |
Längd | 70,6 m |
Vingbredd | 64,6 m |
Höjd | 19,4 m |
Vingyta | 524.9 m² m2 |
Tomvikt | 178,8 ton |
Lastförmåga | |
Maximal startvikt | 396,9 ton |
Motor | 4 × PW 4062, GE CF6-80C2B5F, RR RB211-524H |
Motorstyrka | |
Prestanda | |
Maximal hastighet | 1093 km/h |
Räckvidd vid maximal vikt | 13 450 km |
Transporträckvidd | |
Operativ flyghöjd | {{{max altitud}}} |
Stighastighet | |
Kraft/viktförhållande | |
Övrigt | |
Övrigt |
Boeing 747 är ett trafikflygplan m.m. tillverkat av Boeing.
747 är en flygplansmodell som ofta kallas "jumbojet". Detta var det största passagerarflygplan som tillverkats innan Airbus A380. 747:an har fyra motorer och kapacitet att ta cirka 550 passagerare med sin unika uppbyggnad, med ett mindre övre däck, ofta avsett för businessklass, och ett stort undre däck.
Flygplanstypen är, med sin operationsradie på ca 13 570 km och en marschfart på ca 900 km/h och en standard flyghöjd på 9-10000 meter, främst avsedd för interkontinentala flygningar. Vissa versioner kan till exempel flyga nonstop New York-Tokyo.
I maj 2004 hade 1 346 st 747:or i olika utföranden byggts sedan produktionsstarten 1969.
Varianter [redigera]
747-100 [redigera]
Den första versionen, 747-100, rullade ut från Boeings fabrik i Everett, Washington (USA) den 2 september 1969. Som kuriosa kan nämnas att vid denna fabrik finns världens största byggnad. Den första 747:an i reguljär trafik, för Pan American World Airways, lyfte 1970. På dessa tidiga modeller använde man destillerat vatten för att kyla ner motorerna och därmed tillfälligt öka effekten i samband med start, samma metod avändes på Boeing 707-120.
747-100 kan identifieras genom att den bara har tre fönster på överdäcket, men undantag förekommer. Modellen finns även med ett förlängt överdäck, vilket gör den nästan identisk med 747-300.
Många av 747-100 har fått ett förlängt liv genom att de konverterats till fraktflygplan och även arbete pågår att bygga om dem till brandsläckning.
747-200 [redigera]
747-200 introducerades 1971, och förbättrades under de följande åren. Denna modell har en längre operationsradie och större lastförmåga ån 747-100. Oftast har överdäcket åtta fönster, men återigen förekommer variationer. Några av de tidiga -200 hade exempelvis endast tre fönster. Modellen tillverkades till slutet av 1980-talet.
Varianter på denna modell är även 747-200C och -200F, avsedda för godstransport. -200F är en ren fraktmaskin medan -200C kan alterneras mellan frakt och passagerare. Ytterligare en modell, 747-200M, är en maskin som kan ta passagerare och gods samtidigt. Liksom -100 byggs ofta -200 om till fraktmaskiner när de tjänat ut som passagerarflygplan.
747SP [redigera]
Den första 747SP (Special Performance) levererades 1976. Modellen togs fram för att konkurrera med Douglas DC-10 och Lockheed L-1011 Tristar. Den vanliga 747:an hade inte tillräcklig räckvidd för vissa linjer på den tiden. Flera bolag eftersökte detta, lösningen blev SP som förkortades framför/bakom vingen. På detta sätt fick man ner vikten vilket innebar lägre bränsleförbrukning. Men man behöll huvudvingens storlek och form och hade därmed kvar den stora bränslemängden.
Modellen blev aldrig den framgång man räknat med, endast 44 stycken byggdes totalt. De som fortfarande är i aktiv tjänst används av främst flygbolag i Mellanöstern och Afrika.
747SR [redigera]
För den japanska inrikestrafiken byggdes också en ShortRange (SR)-modell som fick starkare konstruktion för att därför klara fler landnings- och startcykler. 29 exemplar av SR-modellen byggdes.
747-300 [redigera]
1980 introducerades ytterligare en modell, 747-300, den första 747:an med förlängt överdäck, förutom de 747-100 som levererats i detta utförande. På denna modell hade man bytt ut spiraltrappan, som funnits på 747-100 och -200, mot en vanlig trappa.
747-400 [redigera]
747-400 är den ännu så länge största modell av Boeing 747 och den enda version som är i produktion. Den första 747-400 byggdes 1989. Modellen byggs för passagerartrafik, frakt och kombi (frakt och passagerare samtidigt). En variant byggs särskilt för den japanska inrikesmarknaden, 747-400D, och kan ta hela 568 passagerare. Det är näst största passagerarplanet i världen, efter Airbus A380-800 från Airbus.
747-400 känns lätt igen på sina karakteristiska "winglets" på vingspetsarna. Dessa uppstående vingspetsar är till för att minska de vortex som hela tiden bildas under flygning, och därmed minska det inducerade luftmotståndet.
747-8 [redigera]
Kommer att bli längre än alla tidigare Boeing 747 och kommer att finnas både i en passagerarversion, 747-8I (747-8 Intercontinental), och en fraktversion, 747-8F (747-8 Freighter). Första flygningen för 747-8 är planerad till fjärde kvartalet 2008. 747-8 kommer att använda sig av samma cockpit- och motorteknologi som Boeing 787. Hittills (december 2006) har Lufthansa och Boeing Business Jet lagt in beställningar på passargerarversionen 747-8I, medan Cargolux, Nippon Cargo Airlines, Emirates SkyCargo, Atlas Air, Guggenheim Aviation Partners samt Korean Air Lines lagt in beställningar på fraktversion, 747-8F. Storleksmässigt kommer 747-8 att ligga mellan 747-400 och Airbus A380.
Militära modeller [redigera]
De två 747:or som används av den amerikanska presidenten, Boeing VC-25A, måste nog anses vara de mest kända. VC-25A är baserad på den civila versionen av Boeing 747-200. De kallas ofta Air Force One, trots att alla flygplan som tillhör US Air Force, som presidenten för tillfället flyger med, bär detta namn. Följaktligen kallas även det flygplan som vicepresidenten för tillfället transporteras i för Air Force Two.
Dessa plan blev ännu mer kända efter att filmen Air Force One visats under 1990-talet.
Dessutom finns Boeing E-4 B747-300, som används av USA:s högsta militära ledning.
En annan välkänd 747:a är Boeing E-4B, som används för att transportera NASA:s rymdfärjor.
Det finns även ett antal andra stater som använder 747:an för att transportera sina statsöverhuvuden och andra viktiga personer, bl.a. Bahrain, Iran, Japan, Oman, Qatar, Saudiarabien, Taiwan, och Förenade Arabemiraten.
Fakta och kuriosa [redigera]
- 747-400 består av sex miljoner delar (hälften är nitar) som tillverkas i 33 olika länder.
- En enda av 747 motorer producerar lika mkt dragkraft som 2 Boeing 707 motorer.
- I de tidiga modellerna av 747:an finns 300 kg uran ingjutet i främre delen av kroppen som barlast.
- För att träna de första 747-piloterna att taxa planet från den högt placerade cockpiten byggde man en träningsanordning, en cockpit placerad på taket till en lastbil. Denna anordning kallades "Waddells vagn" efter piloten Jack Waddell, som var en av testpiloterna under utvecklingen av 747:an.
- Ett av förslagen till konstruktion var att bygga ett plan med två hela däck, liknande Airbus A380, en idé som dock skrotades i slutskedet av konstruktionen, då man ansåg ett helt däck tillräckligt, både ur ekonomisk och säkerhetsmässig synpunkt.
- Det övre däcket i en 747 motsvarar ganska precis storleken av kabinen på en DC-3.
- 747-400 har 16 stycket huvudlandningshjul och två stycken framme vid nosen.
- 747-400 har en vingarea på 524.9 m². Det rymmer ca 45 stycken medelstora bilar på den ytan.
- 747 flottan har flygit 35 biljoner människor världen över.
- en 747-400 lyfter i ca 290 Km/h och flyger sedan i 910 km/h och slutligen landar i 260 km/h.
- För en typisk internationell flygning med 747 så används ungefär 5.5 ton mat.
- Diametern på en 747 motor är 2.6 m.
- 747-400ER kan bära drygt 240 000 L flygplansbränsle.
- Det är 365 lampor, strömbrytare och indikatorer i den högteknologiska 747-400 modellen. I dom tidigare modellerna var det 971 stycken.
Flygbolag [redigera]
Många internationella flygbolag använder 747:or på sina tyngsta rutter. En del bolag har dock gått över till mindre, mer effektiva, flygplansmodeller. Bland dem kan nämnas American Airlines, Continental Airlines, Delta Air Lines, Aer Lingus, British Airways, TAP och Olympic Airlines.
Externa länkar [redigera]
- Boeing 747 Family - Sitemap
- Airliners.net
- Aircraft-Info.net - Boeing 747-400
- Boeing Commercial Airplanes Orders and Deliveries
- Planemad.net - Airliner Production Lists and Airline Fleets
- Wikimedia Commons har media som rör Boeing 747
BW Bewise Inc.
Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, ,,,etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, it’s our pleasure to serve for you. BW product including: utting tool、aerospace tool .HSS Cutting tool、Carbide end mills、Carbide cutting tool、NAS Cutting tool、Carbide end mill、Aerospace cutting tool、Carbide drill、High speed steel、Milling cutter、Core drill、Taperd end mills、Metric end mills、Miniature end mills、Pilot reamer、Electronics cutter、Step drill、Metal cutting saw、Double margin drill、Gun barrel、Angle milling cutter、Carbide burrs、Carbide tipped cutter、Chamfering tool、IC card engraving cutter、Side cutter、NAS tool、DIN tool、Special tool、Metal slitting saws、Shell end mills、Side and face milling cutters、Side chip clearance saws、Long end mills、Stub roughing end mills、Dovetail milling cutters、Carbide slot drills、Carbide torus cutters、Angeled carbide end mills、Carbide torus cutters、Carbide ball-noseed slot drills、Mould cutter、Tool manufacturer.
留言列表