Boeing 747 | |
---|---|
MK Airlinesin Boeing 747-200 | |
Tyyppi | Matkustajalentokone |
Valmistaja | Boeing Commercial Airplanes |
Suunnittelija | Joe Sutter |
Neitsytlento | 9. helmikuuta 1969 |
Esitelty | Esitelty 1970 Pan Amin ja TWA:n kanssa |
Status | tuotannossa |
Pääkäyttäjät | Japan Airlines (70) Air France-KLM (58) British Airways (57) Korean Air(42) |
Valmistusvuodet | 1969- |
Valmistusmäärä | 1 380 (vuonna 2006 |
Yksikköhinta | 24-230 milj. $ (2006) |
Muunnelmat | Boeing 747SP Boeing VC-25 Boeing 747-400 Boeing 747-8 Boeing 747 LCF |
Boeing 747 on Boeingin valmistama nelimoottorinen, laajarunkoinen ja osittain kaksikerroksinen pitkän kantaman matkustajalentokone, joka tunnetaan myös nimellä Jumbo Jet. Koneen ensimmäinen versio, 747-100, suoritti ensilentonsa 9. helmikuuta 1969.
Boeing 747 suunniteltiin sotilaskäyttöön. Koneen koko oli niin paljon edeltäneitä matkustajakoneita suurempi, että sen suunnittelua varten mm. kehitettiin NASAssa NASTRAN-lujuuslaskentaohjelmisto, josta tuli pitkäksi aikaa yleisin työkalu lujuuslaskennassa. Koneesta on kehitetty pienennettyjä versioita, rahtiversioita jne. Yhdysvaltain presidentin kone Air Force One on ollut 747-200B 1990-luvun alusta alkaen. NASAlla on tähtitieteellisen teleskoopin kuljettamiseen käytettävä B747. Yhdysvaltain ilmavoimat on käyttänyt Tähtien sota -ohjelmassaan B747-konetta kuljettamaan suurteholaseria.
NASAlla on 2 muokattua Boeing 747 -konetta, joilla voidaan siirtää avaruussukkula paikasta toiseen, eli yleensä varalaskupaikasta Kennedyn Avaruuskeskukseen.
Boeing 747 on maailman suurin käytössä oleva matkustajalentokone. Sen paikan vie Airbus A380, kun kone aloittaa kaupallisen toiminnan.
[muokkaa] Historiaa
1960-luvulla Boeing 707 ja Douglas DC-8 mullistivat lentoliikenteen nopeutensa ja matkustajakapasiteettinsa vuoksi. Lentoliikenne kasvoi niin nopeasti, ettei villkaimmilla reiteillä näiden koneiden kapasiteetti enää tahtonut riittää, joten ryhdyttiin etsimään ratkaisua voimakkaasti kasvavaan lentoliikenteeseen. Ratkaisuksi Boeing kehitti jättiläismäisen lentokoneen, joka vuosikymmenien ajan on saanut kantaa suurimman lentokoneen titteliä. Suuren kapasiteetin ja pitkän kantaman ansiosta pitkien matkojen lentäminen tuli entistä halvemmaksi ja lentoliikenne alkoi kasvaa yhä voimakkaammin.
Boeing 747:n suunnittelu aloitettiin vuonna 1966, ja ensilento oli 9. helmikuuta 1969. Ensimmäinen versio, 747-100 alkoi liikennöidä Pan Amin väreissä tammikuussa 1970. Jo saman vuoden lokakuussa 747-200 teki ensilentonsa ja se esiteltiin seuraavana vuonna. 747-200:ssa oli tehokkaammat moottorit ja suurempi enimmäislentoonlähtöpaino sekä pitempi kantama. Myös rahtiversiot 747-200C (Convertible) ja 747-200F (Freighter) kehitettiin. Myös lyhyille matkoille kehiteltiin omat SR-versiot (Short Range).
747SP (Special Performance) tuli liikenteeseen vuonna 1976. Se oli lyhennetty versio, jonka tarkoituksena oli kilpailla markkinoilla McDonnell Douglas DC-10:n ja Lockheed L-1011:n kanssa. Boeingilla ei ollut keskikokoista laajarunkokonetta ja 747 oli turhan suuri tietyillä reiteillä. 747SP:n kantama oli tuohon aikaan erittäin pitkä, yli 10 000 km ja sen lentonopeus oli suuri. Tätä tyyppiä valmistettiin vain 45 kappaletta.
747-300:ssa oli pidennetty yläkerta, jolloin matkustajakapasiteetti kasvoi jopa 600 matkustajaan. Koneen liikennöinti alkoi vuonna 1983. 747-300:n nimi oli alun perin 747SUD (Stretched Upper Deck), mutta se muutettiin 747EUD:ksi (Extended Upper Deck) ja lopulta 747-300:ksi. Yläkertaa pidennettiin 7,11 metriä. Muilta osin 747-300 ei juurikaan muuttunut 747-200:sta. Mallista tuli myös kombi-versio 747-300M ja lyhyen kantaman versio 747-300SR, erityisesti Japan Airlinesin sisäisiä lentoja varten.
747-400 on koneen uusin versio ja sillä on pisin kantama. Se on ollut myös suosituin versio. Suunnittelu aloitettiin vuonna 1985 ja ensilento oli vuonna 1988. Liikennöinti alkoi vuonna 1989. 747-400 on ulkoisesti samanlainen kuin 747-300, mutta siinä on moderni, kahden henkilön ohjaamo ja kuvaputkinäytöt, uudet moottorit ja wingletit (taivutetut siiven kärjet), uusi matkustamo, suurempi kantavuus ja pidempi kantama. Koneesta on olemassa myös 747-400M-kombiversio ja 747-400F-rahtiversio. 747-400ER on pitkän kantaman versio, joka aloitti liikennöinnin vuonna 2002. Siinä on myös uusittu matkustamo.
[muokkaa] Tekniset tiedot
B747-100 (vanhin versio) | B747-400ER (uusin käytössä oleva versio) | B747-8 Intercontinental (tuleva versio) | |
---|---|---|---|
Pituus | 70,66 m | 70,66 m | 74,2 m |
Siipien kärkiväli | 59,6 m | 64,92 m | 68,5 m |
Korkeus | 19,3 m | 19,33 m | 19,4 m |
Siipien pinta-ala | 511 m² | 541 m² | - |
Paino tyhjänä | 162,4 t | 180,8 t | - |
Suurin lentoonlähtöpaino | 340,2 t | 412,8 t | 435,4 t |
Suurin nopeus | 0,89 mach (1 090 km/h) | 0,92 mach (1 127 km/h) | 0,92 mach (1 127 km/h) |
Kantama maksimikuormalla | 9 040 km | 14 200 km | 15 372 km |
Rahtikapasiteetti | 170,6 m³ (5 pallettia + 14 LD1:tä) | 158,6 m³ (4 pallettia + 14 LD1:tä) | 275,6 m³ (8 pallettia + 16 LD1:tä) |
Moottorit (esim.) | 4 x Pratt & Whitney JT9D (209 kN) | 4 x General Electric CF6-80 (274 kN) | 4 x General Electric GEnx-2B67 (296 kN) |
Ohjaamohenkilökunta | Kolme | Kaksi | Kaksi |
[muokkaa] Kuvia
- Iran Airin Boeing 747-100:n matkustamo
- One Two Go:n (Orient Thai Airlines) Boeing 747-300:n matkustamo
- Singapore Airlinesin Boeing 747-400:n matkustamo
- KLM - Royal Dutch Airlinesin Boeing 747-200:n yläkerran matkustamo
- KLM - Royal Dutch Airlinesin Boeing 747-200:n ohjaamo
- Korean Air Cargon Boeing 747-400ERF:n ohjaamo
[muokkaa] Aiheesta muualla
- Boeingin 747-sivusto (englanniksi)
- Aircraft-Info.net: Boeing 747-400 Information (englanniksi)
Boeing:
B707 · B717 · B727 · B737 · B747 · B757 · B767 · B777 · B787
Douglas:
DC-1 · DC-2 · DC-3 · DC-4 · DC-5 · DC-6 · DC-7 · DC-8 · DC-9
McDonnell Douglas:
DC-10 · MD-80 · MD-11
BW Bewise Inc.
Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, ,,,etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, it’s our pleasure to serve for you. BW product including: utting tool、aerospace tool .HSS Cutting tool、Carbide end mills、Carbide cutting tool、NAS Cutting tool、Carbide end mill、Aerospace cutting tool、Carbide drill、High speed steel、Milling cutter、Core drill、Taperd end mills、Metric end mills、Miniature end mills、Pilot reamer、Electronics cutter、Step drill、Metal cutting saw、Double margin drill、Gun barrel、Angle milling cutter、Carbide burrs、Carbide tipped cutter、Chamfering tool、IC card engraving cutter、Side cutter、NAS tool、DIN tool、Special tool、Metal slitting saws、Shell end mills、Side and face milling cutters、Side chip clearance saws、Long end mills、Stub roughing end mills、Dovetail milling cutters、Carbide slot drills、Carbide torus cutters、Angeled carbide end mills、Carbide torus cutters、Carbide ball-noseed slot drills、Mould cutter、Tool manufacturer.
留言列表