Bewise Inc. www.tool-tool.com Reference source from the internet.
Boeing 747
MK Airlinesin Boeing 747-200
Tyyppi Matkustajalentokone
Valmistaja Boeing Commercial Airplanes
Suunnittelija Joe Sutter
Neitsytlento 9. helmikuuta 1969
Esitelty Esitelty 1970 Pan Amin ja TWA:n kanssa
Status tuotannossa
Pääkäyttäjät Japan Airlines (70)
Air France-KLM (58)
British Airways (57)
Korean Air(42)
Valmistusvuodet 1969-
Valmistusmäärä 1 380 (vuonna 2006
Yksikköhinta 24-230 milj. $ (2006)
Muunnelmat Boeing 747SP
Boeing VC-25
Boeing 747-400
Boeing 747-8
Boeing 747 LCF

Boeing 747 on Boeingin valmistama nelimoottorinen, laajarunkoinen ja osittain kaksikerroksinen pitkän kantaman matkustajalentokone, joka tunnetaan myös nimellä Jumbo Jet. Koneen ensimmäinen versio, 747-100, suoritti ensilentonsa 9. helmikuuta 1969.

Boeing 747 suunniteltiin sotilaskäyttöön. Koneen koko oli niin paljon edeltäneitä matkustajakoneita suurempi, että sen suunnittelua varten mm. kehitettiin NASAssa NASTRAN-lujuuslaskentaohjelmisto, josta tuli pitkäksi aikaa yleisin työkalu lujuuslaskennassa. Koneesta on kehitetty pienennettyjä versioita, rahtiversioita jne. Yhdysvaltain presidentin kone Air Force One on ollut 747-200B 1990-luvun alusta alkaen. NASAlla on tähtitieteellisen teleskoopin kuljettamiseen käytettävä B747. Yhdysvaltain ilmavoimat on käyttänyt Tähtien sota -ohjelmassaan B747-konetta kuljettamaan suurteholaseria.

NASAlla on 2 muokattua Boeing 747 -konetta, joilla voidaan siirtää avaruussukkula paikasta toiseen, eli yleensä varalaskupaikasta Kennedyn Avaruuskeskukseen.

Boeing 747 on maailman suurin käytössä oleva matkustajalentokone. Sen paikan vie Airbus A380, kun kone aloittaa kaupallisen toiminnan.

[muokkaa] Historiaa

Syrian Arab Airlinesin Boeing 747SP

Syrian Arab Airlinesin Boeing 747SP

1960-luvulla Boeing 707 ja Douglas DC-8 mullistivat lentoliikenteen nopeutensa ja matkustajakapasiteettinsa vuoksi. Lentoliikenne kasvoi niin nopeasti, ettei villkaimmilla reiteillä näiden koneiden kapasiteetti enää tahtonut riittää, joten ryhdyttiin etsimään ratkaisua voimakkaasti kasvavaan lentoliikenteeseen. Ratkaisuksi Boeing kehitti jättiläismäisen lentokoneen, joka vuosikymmenien ajan on saanut kantaa suurimman lentokoneen titteliä. Suuren kapasiteetin ja pitkän kantaman ansiosta pitkien matkojen lentäminen tuli entistä halvemmaksi ja lentoliikenne alkoi kasvaa yhä voimakkaammin.

Boeing 747:n suunnittelu aloitettiin vuonna 1966, ja ensilento oli 9. helmikuuta 1969. Ensimmäinen versio, 747-100 alkoi liikennöidä Pan Amin väreissä tammikuussa 1970. Jo saman vuoden lokakuussa 747-200 teki ensilentonsa ja se esiteltiin seuraavana vuonna. 747-200:ssa oli tehokkaammat moottorit ja suurempi enimmäislentoonlähtöpaino sekä pitempi kantama. Myös rahtiversiot 747-200C (Convertible) ja 747-200F (Freighter) kehitettiin. Myös lyhyille matkoille kehiteltiin omat SR-versiot (Short Range).

747SP (Special Performance) tuli liikenteeseen vuonna 1976. Se oli lyhennetty versio, jonka tarkoituksena oli kilpailla markkinoilla McDonnell Douglas DC-10:n ja Lockheed L-1011:n kanssa. Boeingilla ei ollut keskikokoista laajarunkokonetta ja 747 oli turhan suuri tietyillä reiteillä. 747SP:n kantama oli tuohon aikaan erittäin pitkä, yli 10 000 km ja sen lentonopeus oli suuri. Tätä tyyppiä valmistettiin vain 45 kappaletta.

Air Indian Boeing 747-400

Air Indian Boeing 747-400

747-300:ssa oli pidennetty yläkerta, jolloin matkustajakapasiteetti kasvoi jopa 600 matkustajaan. Koneen liikennöinti alkoi vuonna 1983. 747-300:n nimi oli alun perin 747SUD (Stretched Upper Deck), mutta se muutettiin 747EUD:ksi (Extended Upper Deck) ja lopulta 747-300:ksi. Yläkertaa pidennettiin 7,11 metriä. Muilta osin 747-300 ei juurikaan muuttunut 747-200:sta. Mallista tuli myös kombi-versio 747-300M ja lyhyen kantaman versio 747-300SR, erityisesti Japan Airlinesin sisäisiä lentoja varten.

747-400 on koneen uusin versio ja sillä on pisin kantama. Se on ollut myös suosituin versio. Suunnittelu aloitettiin vuonna 1985 ja ensilento oli vuonna 1988. Liikennöinti alkoi vuonna 1989. 747-400 on ulkoisesti samanlainen kuin 747-300, mutta siinä on moderni, kahden henkilön ohjaamo ja kuvaputkinäytöt, uudet moottorit ja wingletit (taivutetut siiven kärjet), uusi matkustamo, suurempi kantavuus ja pidempi kantama. Koneesta on olemassa myös 747-400M-kombiversio ja 747-400F-rahtiversio. 747-400ER on pitkän kantaman versio, joka aloitti liikennöinnin vuonna 2002. Siinä on myös uusittu matkustamo.

[muokkaa] Tekniset tiedot


B747-100 (vanhin versio) B747-400ER (uusin käytössä oleva versio) B747-8 Intercontinental (tuleva versio)
Pituus 70,66 m 70,66 m 74,2 m
Siipien kärkiväli 59,6 m 64,92 m 68,5 m
Korkeus 19,3 m 19,33 m 19,4 m
Siipien pinta-ala 511 m² 541 m² -
Paino tyhjänä 162,4 t 180,8 t -
Suurin lentoonlähtöpaino 340,2 t 412,8 t 435,4 t
Suurin nopeus 0,89 mach (1 090 km/h) 0,92 mach (1 127 km/h) 0,92 mach (1 127 km/h)
Kantama maksimikuormalla 9 040 km 14 200 km 15 372 km
Rahtikapasiteetti 170,6 m³ (5 pallettia + 14 LD1:tä) 158,6 m³ (4 pallettia + 14 LD1:tä) 275,6 m³ (8 pallettia + 16 LD1:tä)
Moottorit (esim.) 4 x Pratt & Whitney JT9D (209 kN) 4 x General Electric CF6-80 (274 kN) 4 x General Electric GEnx-2B67 (296 kN)
Ohjaamohenkilökunta Kolme Kaksi Kaksi

[muokkaa] Kuvia

747-200:n ohjaamo

747-200:n ohjaamo

[muokkaa] Aiheesta muualla


Wikimedia Commonsissa on lisää materiaalia aiheesta Boeing 747.

Boeing:
B707 · B717 · B727 · B737 · B747 · B757 · B767 · B777 · B787
Douglas:
DC-1 · DC-2 · DC-3 · DC-4 · DC-5 · DC-6 · DC-7 · DC-8 · DC-9
McDonnell Douglas:
DC-10 · MD-80 · MD-11


BW Bewise Inc. Willy Chen willy@tool-tool.com bw@tool-tool.com www.tool-tool.com skype:willy_chen_bw mobile:0937-618-190 Head &Administration Office No.13,Shiang Shang 2nd St., West Chiu Taichung,Taiwan 40356 TEL:+886 4 24710048 / FAX:+886 4 2471 4839 N.Branch 5F,No.460,Fu Shin North Rd.,Taipei,Taiwan S.Branch No.24,Sec.1,Chia Pu East Rd.,Taipao City,Chiayi Hsien,Taiwan

Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, ,,,etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, its our pleasure to serve for you. BW product including: utting toolaerospace tool .HSS Cutting toolCarbide end millsCarbide cutting toolNAS Cutting toolCarbide end millAerospace cutting toolCarbide drillHigh speed steelMilling cutterCore drillTaperd end millsMetric end millsMiniature end millsPilot reamerElectronics cutterStep drillMetal cutting sawDouble margin drillGun barrelAngle milling cutterCarbide burrsCarbide tipped cutterChamfering toolIC card engraving cutterSide cutterNAS toolDIN toolSpecial toolMetal slitting sawsShell end millsSide and face milling cuttersSide chip clearance sawsLong end millsStub roughing end millsDovetail milling cuttersCarbide slot drillsCarbide torus cuttersAngeled carbide end millsCarbide torus cuttersCarbide ball-noseed slot drillsMould cutterTool manufacturer.

Bewise Inc. www.tool-tool.com
arrow
arrow
    全站熱搜

    beeway 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()