Bewise Inc. www.tool-tool.com Reference source from the internet.
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Boeing 747 |
---|
Pesawat Boeing 747-400 Penerbangan Malaysia |
Jenis |
Pengeluar |
Penerbangan pertama |
Tanggal Pengenalan |
Pengguna Utama |
Tahun Dalam Pengeluaran |
Kos Seunit |
Variasi |
Boeing 747, juga dikenali sebagai Jumbo Jet, adalah pesawat penumpang terbesar sehinggalah kedatangan A380 yang akan memasuki perkhidmatan pada tahun 2006
Pesawat empat enjin ini, direka oleh Boeing Commercial Airplanes, menggunakan konfigurasi dua dek dimana dek atas selalunya digunakan untuk kelas bisnes. Selalunya, konfigurasi 3-kelas (kelas pertama, kelas bisnes dan kelas ekonomi) mampu menampung 400 penumpang manakala konfigurasi 1-kelas (kelas ekonomi) mampu menampung 600 penumpang.
747 boleh terbang pada kelajuan yang tinggi (Umumnya 0.85 Mach atau 565 mph atau 99 km/h) dan mampu terbang antara benua (dengan jarak maksimum 13,570 km untuk siri 747-400, seperti terbang dari New York ke Hong Kong tanpa henti). Pada tahun 1989, Qantas terbang tanpa henti dari London ke Sydney, jarak sejauh 11,185 batu atau 18,000 km dengan mengambil masa 20 jam 9 minit. Walaubagaimanapun, penerbangan itu tidak ada penumpang mahupun kargo. Pada Mei 2004, 1382 pesawat Boeing 747, dengan pelbagai konfigurasi, telah dibina atau ditempah, membuatkan 747 salah satu produk Boeing yang paling berjaya.
[Sunting] Sejarah
Boeing 747 lahir disaat industri udara era 60-an sedang pesat membangun. Era pesawat komersil pada waktu itu, dijuarai oleh Boeing 707, telah membuat satu revolusi di dalam perjalanan udara jarak jauh dan merealisasikan konsep "Kampung Global". Pada waktu itu, Boeing sudah pun mengkaji pesawat yang besar untuk memenangi kontrak dari Tentera Amerika Syarikat tetapi kalah kepada Lokheed C-5 Galaxy. Pan Am, klien setia Boeing pada waktu itu, meminta Boeing membangunkan sebuah pesawat penumpang yang besar, sebesar 2 kali saiz Boeing 707. Maka, pada tahun 1966 Boeing mengeluarkan satu garis panduan mengenai konfigurasi pesawat penumpang yang akan dinamakan Boeing 747. Pan Am menempah 25 siri 747-100. Pada mulanya, rekaan pesawat ini adalah pesawat dua tingkat penuh atau 'double decker' tetapi disebabkan masalah pengosongan pesawat ketika kecemasan, idea ini di tukar untuk menjadi sebuah pesawat berbadan lebar.
Ketika itu, Boeing 747 dijangka akan digantikan dengan pesawat supersonik. Maka Boeing mereka semula Boeing 747 supaya ianya boleh ditukar menjadi pesawat kargo, dengan menjangkakan permintaan bagi versi penumpang akan menurun suatu hari nanti dan hanya versi kargo yang mampu bertahan. Maka kokpit pesawat itu di bawa ke dek atas supaya muncung pesawat boleh direka untuk dibuka menjadi satu pintu kargo. Pada mulanya dek atas digunakan untuk kelas pertama dan lobi/bar tetapi hari ini,ianya banyak digunakan sebagai tempat duduk ekstra. Dengan jangkaan hanya 400 jualan, 747 mampu bertahan dari kritik-kritik dan pada tahun 1993 sebanyak 1000 pesawat berjaya dibangunkan.
Pembangunan 747 adalah satu tugas yang cukup besar. Ini kerana Boeing tidak ada bangsal pesawat yang besar untuk memuatkan pesawat-pesawat yang besar. Maka, syarikat ini terpaksa membina satu kilang di Everett, Washington, dimana ianya menjadi kilang terbesar pernah dibina. Pratt and Whitney pula pada waktu itu membangunkan satu enjin turbofan yang cukup besar, JT9D, untuk Boeing 747. Maka, untuk keselamatan dan keupayaan terbang, Boeing 747 direka dengan 4 sistem hidraulik yang akan digunakan ketika kecemasan, kawalan pergerakkan pesawat pula dibahagikan kepada dua, stuktur ketika kecemasan dipelbagaikan dan kepak yang kompleks yang membolehkan 747 digunakan pada landasan biasa.
Pada mulanya, banyak maskapai penerbangan merasa ragu-ragu terhadap Boeing 747. Manakala, pesaing Boeing, McDonnell Douglas dan Lokheed, sedang membangunkan pesawat berbadan lebar dengan tiga enjin, digelar 'trijet', dimana, secara perbandingan lebih kecil dari 747. Malahan kebanyakkan syarikat penerbangan merasakan kapasiti 747 terlalu besar untuk penerbangan jarak jauh dan dengan itu mereka melabur di dalam projek 'trijet'. Terdapat juga kebimbangan sama ada 747 mampu beroperasi dengan struktur lapangan terbang ketika itu.
Satu lagi isu yang dibawa ialah pembakaran minyak. Ini kerana pembakaran pesawat 'trijet' lebih rendah dari pesawat empat jet dan syarikat penerbangan cuba mengurangkan kos minyak. Isu ini telah menghantui Boeing semenjak 1970.
Bagaimanapun, Boeing telah pun berjanji kepada Pan Am untuk membina 747, bermaksud dalam masa kurang empat tahun, Boeing perlu mereka, membina dan menguji pesawat itu. Dalam tempoh yang singkat ini, proses pembangunan membuatkan mereka yang terlibat dalam projek ini berkerja dalam keadaan yang cukup pantas dan mereka ini digelar The Incredibles. Kos yang tinggi untuk pembangunan pesawat ini dan pembinaan infrastuktur di Everett merupakan satu pertaruhan bagi Boeing dan kejayaan syarikat ini bergantung kepada kejayaan 747. Malahan, Boeing hampir gulung tikar pada tahun 1970. Walaubagaimanapun, Boeing memenangi pertaruhan ini dan Boeing memonopoli pengangkutan berbadan lebar selama 35 tahun. Kedatangan Airbus A380 memecah rekod Boeing.
[Sunting] Variasi
747 dibina dengan beberapa siri untuk memenuhi kehendak kliennya.
[Sunting] 747-100
Model pertama 747 ialah 747 siri 100 (747-100), dirasmikan di Everett pada 2 September 1968. 747-100 memasuki perkhidmatan pada 1 Januari 1970 dengan klien pertama Pan Am. 747-100B kemudiannya menggantikan 747-100, dengan fiuslaj yang lebih kukuh dan kerangka sokongan tayar yang kebih kuat. Terdapat juga siri 747-100SR yang mampu menampung seramai 550 penumpang dan digunakan untuk penerbangan domestik di Jepun. Siri 100 mampu terbang sejauh 4,500 batu atau 7,200 km dengan muatan yang penuh.
Dek atas 747-100 ,kebiasaanya mempunyai 3 tingkap, membezakan pesawat ini dengan pesawat-pesawat yang lain. Walaubagaimanapun, modifikasi siri ini dengan menambah keluasan dek atas menyebabkan ianya sukar dibezakan dengan siri 300.
[Sunting] 747-200
747-200 diperkenalkan pada tahun 1971 dan mempunyai daya tujahan yang lebih tinggi serta mampu terbang dengan muatan yang lebih banyak jika dibandingkan dengan siri 100, dan ianya bisa terbang lebih jauh. Ianya dibezakan dengan siri 100 dengan bilangan tingkap dek atas iaitu sebanyak 8 tingkap tetapi modifikasi siri ini menyebabkan ianya sukar dibezakan dengan siri lain. Pesawat model ini , dibina pada akhir 1980, mampu terbang sejauh 6,700 batu atau 10,800 km dengan muatan yang penuh.
Siri 747-200C dan 200F direka untuk pesawat kargo. 747-200F adalah pesawat kargo sepenuhnya, manakala 747-200C adalah siri yang boleh ditukar mejadi sama ada pesawat kargo ataupun pesawat penumpang. Manakala siri gabungan pesawat penumpang dan pesawat kargo digelar pesawat combi. Tidak seperti siri 100, kebanyakkan 200 dijadikan pesawat kargo.
[Sunting] 747SP
747Sp atau Special Performance, diperkenalkan pada tahun 1976. Siri ini dikeluarkan untuk bersaing dengan DC-10 dan Lockheed L-1011 TriStar kerana Boeing tidak ada pesawat berbadan lebar saiz sederhana untuk bersaing dengan Tristar. Kos pembinaan 747 dan 737 yang tinggi pada akhir 1960 menyebabkan Boeing tidak mampu untuk mereka pesawat baru dan dengan itu model 747 dipendekkan dan direka semula supaya kelajuan dan jarak maksimum adalah seiring dengan kapasitinya. Siri SP , dengan konfogurasi 3-kelas, mampu membawa 220 penumpang dan terbang sejauh 6,500 batu atau 10,500 km dengan kelajuan 610 mph atau 980 km/h.
747SP adalah satu-satunya pesawat yang mampu terbang dengan jarak terjauh, sehinggalah kemunculan Airbus A340. Antara penerbangan yang menggunakan model ini ialah American Airlines, Pan Am, dan Qantas, kerana kemampuan siri ini yang bisa terbang melintasi Lautan Pasifik memenuhi keperluan penerbangan-penerbangan ini untuk terbang ke Tokyo. South African Airways juga menggunakan 747SP didalam perkhidmatan mereka untuk terbang dari Johannesburg ke London, ketika dasar apartheid berleluasa, penerbangan ini tidak dibenarkan untuk terbang melintasi negara-negara Afrika dan menyebabkan South African Airways terpaksa membuat pusingan yang besar, dan SP adalah penyelesaian mereka.
Disebalik kemampuannya yang istimewa, penjualan SP tidak seperti yang diharapkan, dimana hanya 45 model dibina dan kebanyakkan model ini berkhidmat untuk pernerbangan di Timur Tengah dan Afrika.
Pengamatan astronomi SOFIA dalah modifikasi 747SP yang membawa teleskop infrared yang berdiameter 2.5 meter. Pada mulanya, ianya berkhidmat untuk Pan Am dan dinamakan "Clipper Lindbergh".
[Sunting] 747-300
Pada mulanya, model 747-300 direka untuk menjadi pesawat 'trijet' versi 747SP. Tetapi disebabkan permintaan yang tidak menggalakkan, idea ini dilupakan saja.
747-300 menjadi satu model baru bagi Boeing yang diperkenalkan pada tahun 1980. Ianya adalah model pertama 747 dengan dek atas dibesarkan untuk menambah kapasiti.
[Sunting] 747-400
747-400 adalah model 747 terbaru Boeing, dan satu-satunya siri dibina sehingga hari ini. Antara perubahan yang nyata ialah pemanjangan sayap sebanyak 2m dan penambahan sayap lawi di hujung sayap sepanjang 2m. Ia memasuki pasaran pada tahun 1989 dengan klien pertamanya iaitu Northwest Airlines.
Siri 400 dibina dalam bentuk penumpang sepenuhnya, combi (747-400M) dan kargo (747-400F). Siri domestik untuk pasaran Jepun iaitu 747-400D, adalah pesawat penumpang dengan kapasiti tertinggi di dunia, sehinggalah kemunculan A380, dan ianya boleh ditukar menjadi pesawat jarak jauh bila diperlukan.
747-400ER ialah siri 400 yang mampu terbang dengan jarak yang terjauh didalam model 747. Ianya juga datang dalam bentuk kargo sepenuhnya iaitu 747-400ERF. Satu pelan kini sedang dibangunkan untuk model terbaru iaitu 747-400XQLR, kini ditukar menjadi 747 Advanced, yang mampu terbang dengan jarak yang lebih jauh.
[Sunting] Pesawat kargo 747
Boeing mengumumkan pada Oktober 2003 bahawa komponen-komponen untuk 7E7/787 , yang dibina diseluruh dunia, akan diterbangkan ke Everett, Washington untuk dicantumkan. Oleh itu, Boeing membuat modifikasi terhadap 747-400 menjadi pesawat kargo.
Tempoh penghantaran dapat dipendekkan menjadi 30 hari dengan menggunakan satu 747. Ini cukup penting kerana sayap 787 direka di Jepun. [1] [2]
[Sunting] 747X
747X adalah satu cadangan untuk mereka siri 747 dengan keluasan dek atas ditambah, sama seperti 757-500. Tetapi cadangan ini ditolak setelah pembangunan 747Adv di dalam proses.
[Sunting] 747 Advanced
Boeing sekarang ini membuat satu usaha sama dengan syarikat pernerbangan untuk mereka siri terbaru 747, Boeing 747 Advanced yang akan menggunakan kokpit dan enjin yang sama dengan 7E7/787. Boeing 747 Advanced direka untuk terbang dengan lebih senyap, lebih ekonomik dan baik untuk alam semulajadi. Ianya berkapasiti seramai 500 penumpang dengan konfigurasi 3-kelas dan mampu terbang sejauh 8000 batu nautika atau 18,816 km dengan kelajuan 0.86 Mach.
[Sunting] Penjana kuasa
- 747-100
- empat Pratt & Whitney JT9D-7A turbofan
- 747-200/300
- empat Pratt & Whitney JT9D-7R4G2 turbofan atau
- empat Rolls-Royce RB211-524D4 turbofan atau
- empat General Electric CF6-50E2 turbofan
- 747-400
- empat Pratt & Whitney PW4062 turbofan atau
- empat Rolls-Royce RB211-524H turbofan atau
- empat General Electric CF6-80C2B5F turbofan
[Sunting] Teknikal
Ukuran | B747-100 (versi terawal) | B747-400ER (versi termoden) |
---|---|---|
Panjang | 70.7 m | 70.7 m |
Rentang sayap | 59.6 m | 64.4 m |
tinggi | 19.3 m | 19.4 m |
Keluasan sayap | 511 m² | 541 m² |
Berat bersih | 162.4 t | 180.8 t |
Berat maksimum untuk terbang | 340.2 t | 412.8 t |
Kelajuan maksimum | 967 km/h | 939 km/h |
Jarak maksimum | 9,040 km | 14,200 km |
Kapasiti kargo | 170.6 CBM (5 palet + 14 LD1s) | 158.6 CBM (4 palet + 14 LD1s) |
Contoh enjin | 4 × Pratt & Whitney JT9D setiap satu dengan tujahan 209 kN | 4 × General Electric CF6-80 setiap satu dengan tujahan 274 kN |
Krew Kokpit | Tiga | Dua |
[Sunting] Kecelakaan
- Penerbangan Lufthansat 540, Nairobi, 1974
- Kecelakaan Di Lapangan Terbang Tenerife, 1977
- Penerbangan Air-India 855, Arabian Sea, 1978
- Penerbangan Korean Air 007, Sea of Okhotsk, 1983
- Penerbangan Avianca 011, Madrid, 1983
- Penerbangan Air-India 182, Atlantic Ocean, 1985
- Penerbangan Japan Airlines 123, Tokyo, 1985
- Penerbangan South African Airways 295, Indian Ocean, 1987
- Penerbangan Pan Am 103, Lockerbie, 1988
- Penerbangan China Airlines 358, Taiwan, 1991
- Penerbangan kargo El Al 1862, Amsterdam 1992
- Penerbangan Philippine Airlines 434, Okinawa, 1994
- Penerbangan TWA 800, Long Island, 1996
- Penerbangan Saudia 763, Delhi, 1996
- Penerbangan Korean Air 801, Guam, 1997
- Penerbangan Singapore Airlines 006, Taipei, 2000
- Penerbangan China Airlines 611, Penghu Islands, 2002
BW Bewise Inc.
Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, ,,,etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, it’s our pleasure to serve for you. BW product including: utting tool、aerospace tool .HSS Cutting tool、Carbide end mills、Carbide cutting tool、NAS Cutting tool、Carbide end mill、Aerospace cutting tool、Carbide drill、High speed steel、Milling cutter、Core drill、Taperd end mills、Metric end mills、Miniature end mills、Pilot reamer、Electronics cutter、Step drill、Metal cutting saw、Double margin drill、Gun barrel、Angle milling cutter、Carbide burrs、Carbide tipped cutter、Chamfering tool、IC card engraving cutter、Side cutter、NAS tool、DIN tool、Special tool、Metal slitting saws、Shell end mills、Side and face milling cutters、Side chip clearance saws、Long end mills、Stub roughing end mills、Dovetail milling cutters、Carbide slot drills、Carbide torus cutters、Angeled carbide end mills、Carbide torus cutters、Carbide ball-noseed slot drills、Mould cutter、Tool manufacturer.
留言列表