Bewise Inc. www.tool-tool.com Reference source from the internet.

בל הליקופטר 209 AH-1 קוברה
מסוק קרב
מנוע
מנוע טורבו ציר לייקומינג T-53
ממדים
אורך 13.6 מ'
רוחב 1 מ' (3' 3 רגל)
גובה 4.1 מ' (5' 13 רגל)
משקלים
ריק 2,993 ק"ג (6,598 ליברות)
מקסימום להמראה 4,535 ק"ג (10,000 ליברות)
ביצועים
מהירות מקסימלית 270 קמ"ש (150 קשר)
טווח פעולה 507 ק"מ (315 מייל)
חימוש
צריח החרטום תותח וולקן 20 מ"מ תלת קני, או מיניגאן 7.62 מ"מ או מקל"ר 40 מ"מ
רקטות כוורת רקטות בכל צד
טילי נ"ט טאו או הלפייר
טילי אוויר-אוויר AIM-9 סיידווינדר

AH-1 קוברה (בל 209) הוא מסוק קרב דו-מושבי מתוצרת חברת בל הליקופטר האמריקאית. בחיל האוויר הישראלי קיבל ה-AH-1 קוברה את הכינוי צפע.

המסוק מבוסס על מערכות ההנעה, התמסורת והרוטורים של מסוק ה-UH-1 ("יואי") ששימש בשנות החמישים של המאה ה-20 כמסוק סער בינוני. הקוברה הינו המסוק הראשון בעולם שנבנה למטרות שיגור חימוש. מסוק הקוברה מתאפיין בפרופיל צר שמקשה לפגוע בו, הוא פשוט לתחזוקה ועל כן זול ואמין.

כבר בשנת 1958 החלה חברת בל בתכנון המסוק, ובשנת 1965 הוא כבר המריא לראשונה. משימתו העיקרית של הקוברה היא תקיפת מטרות שריון וחימושו האופייני כולל טילי טאו נגד טנקים, שתי כוורות רקטות ותותח תלת-קני 20 מ"מ. ניתן לחמשו באופן שונה בהתאם למשימה, לרבות החלפת התותח במקלע מיניגאן 7.62 מ"מ או במקל"ר והתאמת ה"קוברה" לירי טילים מונחים (נגד טנקים או נגד מטרות אחרות) מסוגים שונים.

עד להופעת ה-AH-64 אפאצ'י (מתוצרת חברת בואינג-MD), היה הקוברה מסוק הקרב העיקרי של צבאות ארצות הברית וישראל.


[עריכה] היסטוריה

ראשיתו של מסוק הקוברה טמונה בימי מלחמת וייטנאם. באותה מלחמה פותח מסוק ה"יואי", שהוצג לראשונה בשנת 1956. היה זה מסוק בינוני בגודלו שיועד להטסת כוחות קטנים למוקדי לחימה משתנים. היואי נתן מענה מצוין לצורת הקרב נגד לוחמי הגרילה של הוייטקונג, אך ככלי לחימה הוא היה לא מוגן וללא כל יכולת ממשית להגן על עצמו בצורה אקטיבית (קרי: לתקוף את תוקפיו). בתחילת שנות השישים החלו בחברת בל, יצרנית מסוקי ה"יואי" לפתח מסוק אשר יבוסס על הפלטפורמה הקיימת של המסוק ואשר יהיה מסוגל לשאת חימוש ולשגרו במקרה הצורך.

אב הטיפוס למסוק החמוש היה מסוק יואי רגיל עליו הותקנו תותחים ומשגרי רקטות. מסוק זה היה הכלאה בין מסוק קרב למסוק סער, אשר השתתף אמנם בקרבות, אך לא הצליח למצות את עצמו לא בתחום הסער ולא בתחום שיגור החימוש.

[עריכה] סיוס-סקאוט 207

בשנת 1962, פתחה חברת בל בפיתוח של מסוק חדש לחלוטין אשר יהווה "ספינת תותחים" אווירית ושמטרתו תהיה ליווי והגנה על מסוקי הנחתת הכוחות. התוצאה של הפיתוח - דגם 207 סיוס-סקאוט, טס את טיסת הבכורה שלו בשנת 1963. לדגם היו את כל המאפיינים של מסוק קרב מודרני: תא טייסים בתצורת טנדם, כנפיים קצרות לתליית חימוש ופרופיל רוחב צר. הדגם החדש הרשים את קברניטי הצבא האמריקני, אך לאחר בדיקה מדוקדקת התברר שהמסוק קטן, חלש מדי ושברירי.

[עריכה] AAFSS

כדי להמשיך ופתח את מסוק הקרב החדש, הכריז הצבא האמריקאי על פתיחת "תחרות AAFSS" (מערכת סיוע באש אווירית מתקדמת = Advanced Aireal Fire Support System). במסגרת התחרות, נבחר דגם ה"שאיין" של חברת לוקהיד כמסוק הקרב החדש שיפותח לצבא. אולם, פרויקט השאיין התגלה כפרויקט שאפתני מדי ולא בר ביצוע, וכעבור עשור אחד הוא בוטל.

[עריכה] מודל 209

שרטוט של מסוק הקוברה

שרטוט של מסוק הקוברה
החזית הצרה של הקוברה היא אחד המאפיינים התכנוניים המובהקים שלו.

החזית הצרה של הקוברה היא אחד המאפיינים התכנוניים המובהקים שלו.

חברת בל, שהצעתה לתחרות הAAFSS- לא התקבלה, המשיכה לשקוד על פיתוח מסוק קרב משלה, ובשנת 1965 הציגה את מודל 209, שילוב של הסיוקס-סקאוט עם מערכות התמסורת, ההיגוי והמנוע של מסוק היואי הוותיק.

התפתחות הלחימה בוייטנאם שיחקה באותה התקופה לידיה של חברת בל ומודל 209 החדש שלה, ועם תיגבור הכוחות האמריקאים באזורי הקרבות, הלכה והתחזקה הדרישה לסיוע אווירי קרוב לכוחות.

שנת 1965 הייתה אמורה להיות שנת סיום פרויקט AAFSS אך הפרויקט דשדש עקב בעיות טכניות ופוליטיות. ראשי הצבא, שנזקקו נואשות לכלי אווירי תוקף, הציעו במכרז מהיר לחמש חברות שונות לספק את פתרונן לבעיה. התוצרים של מכרז זה היו מסוק הוטרול של חברת בואינג, מסוק הצ'ינוק (CH-47), ה-UH-2 של חברת קאמאן, מסוק תקיפה של חברת סיקורסקי וה"בל 209".

ב3 בספטמבר 1965, הציגה חברת בל לראשונה את מודל 209 המוגמר, וארבעה ימים מאוחר יותר ב7 בספטמבר, ביצע המסוק את טיסת הבכורה שלו. פרויקט הפיתוח של המסוק החדש הושלם תוך 8 חודשים מיריית הפתיחה שלו. תוך כדי הצגתו לקברניטי הצבא, נבחר המסוק החדש של בל, והחוזה לייצור 110 מסוקים נחתם באפריל 1966.

בחודש יוני של שנת 1967 סופק ראשון המסוקים מדגם "Bell 209 AH-1G" לצבא האמריקני. את שמו קיבל המודל מראשי התיבות Attack Helicopter 1, בדומה למסוק היואי שמשמעות שמו היתה: Utility Helicopter 1. בין שנת 1967 לשנת 1973 בנתה חברת בל 1,116 מסוקים מדגם זה אשר ביצעו יותר ממליון שעות טיסה מבצעיות בוייטנאם.

[עריכה] פעילות מבצעית

[עריכה] פעילות מבצעית בעולם

מסוק AH-1W סופר קוברה ליד תיכרית. מסוקי הקוברה הוותיקים לקחו חלק גם במלחמת עיראק 2003.

מסוק AH-1W סופר קוברה ליד תיכרית. מסוקי הקוברה הוותיקים לקחו חלק גם במלחמת עיראק 2003.

מסוקי הקוברה, שהגיעו לכשירות מבצעית לקראת סוף מלחמת וייטנאם, הספיקו לבצע בשלהי המלחמה מספר לא מבוטל של גיחות סיוע ותקיפה. המסוקים היו בשימוש נרחב גם בשעת פלישת ארצות הברית לאיי גרנדה בשנת 1983, שם הם העניקו סיוע לכוחות הנחתים האמריקנים.

המסוקים לקחו חלק נכבד במבצע "סופה במדבר" (מלחמת המפרץ הראשונה). במבצע זה הפעילו האמריקאים כ-73 מסוקי קוברה אשר אף לא אחד מהם הופל בקרב (מסוק אחד יצא מכלל שימוש בתאונה).

מסוקי הקוברה ממשיכים לקחת חלק (נכון לסוף שנת 2006) בלחימה של כוחות ארצות הברית בעיראק.

[עריכה] מסוקי הקוברה בחיל האוויר הישראלי

ראשוני מסוקי הקוברה, אשר נקראים בישראל צפע (כשמו של הנחש הקטלני), הגיעו לישראל בשנת 1975. הם נרכשו כאחד מלקחי מלחמת יום כיפור, ומטרתם הייתה לתת מענה מהיר ומדויק להתקפת פתע של כוחות שריון.

את טבילת האש הראשונה שלהם עשו המסוקים בזמן מבצע שלום הגליל (של"ג), בו הם תקפו כוחות שריון ונ"מ סורים, השמידו מפקדות מחבלים וסייעו לכוחות הקרקע.

באוקטובר 1986, מסוק קוברה של חיל-האוויר חילץ טייס מטוס פנטום שנטש את מטוסו מעל לבנון, עקב תקלה טכנית; הטייס חולץ בעודו נתלה על מגלשי המסוק. הנווט של המטוס, רון ארד, נפל בשבי ונעדר עד היום.

מסק"ר קוברה של חיל האוויר בתצוגה

מסק"ר קוברה של חיל האוויר בתצוגה

בדצמבר 1988 חילצו מסוקי קוברה בצורה דומה ארבעה חיילי גולני, שהושארו בשטח לבנון בסיום מבצע "כחול וחום", שמטרתו פגיעה במפקדה השייכת לארגון החזית העממית בנעיימה שבלבנון. החיילים נקשרו למגלשי מסוקי הקוברה שהוזנקו לחלצם, ופונו לספינות חיל-הים הסמוכות.

ב-30 במאי 1990, הוזנקו מסוקי קוברה לחוף ניצנים, לאחר שטייס עגור זיהה סירת מחבלים שהגיעה לחוף. הטייס עיכב את המחבלים על ידי ביצוע מספר מעברים נמוכים מעליהם, ואחר כך כיוון את מסוקי הקוברה לעברם. בסיום הפעולה הצליח צה"ל לפגוע בארבע סירות גומי, להרוג ארבעה מחבלים ולקחת בשבי 12 נוספים.

במרץ 1998 נהרגו תת אלוף שמואל אלדר וסגן אילן גור בתאונת מסוק קוברה.

מאז מבצע של"ג המשיכו מסוקי הקוברה לקחת חלק בכל מבצע צבאי שביצעה ישראל, והם ממשיכים לסייע ולהגן על כוחות הקרקע ולתקוף מטרות קרקעיות, כחלק ממלחמתה של ישראל בארגוני הטרור הפלסטיניים. בתקופת אינתיפאדת אל אקצה השתתפו הקוברות בפעילות האווירית ואף נטלו חלק בסיכולים הממוקדים.

[עריכה] דגמי הקוברה השונים

[עריכה] דגמים חד-מנועיים

מסוק AH-1W סופר קוברה של חיל הנחתים האמריקני.

מסוק AH-1W סופר קוברה של חיל הנחתים האמריקני.
  • AH-1G יואי-קוברה
  • AH-1Q
  • AH-1S
    • AH-1P (שיפור ראשון של ה AH-1S)
    • AH-1E (שיפור שני של ה AH-1S)
    • AH-1F (שיפור שלישי של ה AH-1S)

[עריכה] דגמים דו-מנועיים

  • AH-1J SeaCobra - מסוק ימי
  • AH-1T SeaCobra - שדרוג של המסוק הימי
  • AH-1W SuperCobra - סופר קוברה
  • AH-1Z SuperCobra - הדור החדיש ביותר של מסוק הסופר קוברה

[עריכה] מסוקי קוברה בעולם

歡迎來到Bewise Inc.的世界,首先恭喜您來到這接受新的資訊讓產業更有競爭力,我們是提供專業刀具製造商,應對客戶高品質的刀具需求,我們可以協助客戶滿足您對產業的不同要求,我們有能力達到非常卓越的客戶需求品質,這是現有相關技術無法比擬的,我們成功的滿足了各行各業的要求,包括:精密HSS DIN切削刀具協助客戶設計刀具流程DIN or JIS 鎢鋼切削刀具設計NAS986 NAS965 NAS897 NAS937orNAS907 航太切削刀具,NAS航太刀具設計超高硬度的切削刀具醫療配件刀具設計汽車業刀具設計電子產業鑽石刀具木工產業鑽石刀具等等。我們的產品涵蓋了從民生刀具到工業級的刀具設計;從微細刀具到大型刀具;從小型生產到大型量產;全自動整合;我們的技術可提供您連續生產的效能,我們整體的服務及卓越的技術,恭迎您親自體驗!!

BW Bewise Inc. Willy Chen willy@tool-tool.com bw@tool-tool.com www.tool-tool.com skype:willy_chen_bw mobile:0937-618-190 Head &Administration Office No.13,Shiang Shang 2nd St., West Chiu Taichung,Taiwan 40356 http://www.tool-tool..com / FAX:+886 4 2471 4839 N.Branch 5F,No.460,Fu Shin North Rd.,Taipei,Taiwan S.Branch No.24,Sec.1,Chia Pu East Rd.,Taipao City,Chiayi Hsien,Taiwan

Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, its our pleasure to serve for you. BW product including: cutting toolaerospace tool .HSS DIN Cutting toolCarbide end millsCarbide cutting toolNAS Cutting toolNAS986 NAS965 NAS897 NAS937orNAS907 Cutting Tools,Carbide end milldisc milling cutter,Aerospace cutting toolhss drillФрезерыCarbide drillHigh speed steelMilling cutterCVDD(Chemical Vapor Deposition Diamond )’PCBN (Polycrystalline Cubic Boron Nitride) Core drillTapered end millsCVD Diamond Tools Inserts’PCD Edge-Beveling Cutter(Golden FingerPCD V-CutterPCD Wood toolsPCD Cutting toolsPCD Circular Saw BladePVDD End Millsdiamond tool Single Crystal Diamond Metric end millsMiniature end millsСпециальные режущие инструментыПустотелое сверло Pilot reamerFraisesFresas con mango PCD (Polycrystalline diamond) ‘FreseElectronics cutterStep drillMetal cutting sawDouble margin drillGun barrelAngle milling cutterCarbide burrsCarbide tipped cutterChamfering toolIC card engraving cutterSide cutterNAS toolDIN or JIS toolSpecial toolMetal slitting sawsShell end millsSide and face milling cuttersSide chip clearance sawsLong end millsStub roughing end millsDovetail milling cuttersCarbide slot drillsCarbide torus cuttersAngel carbide end millsCarbide torus cuttersCarbide ball-nosed slot drillsMould cutterTool manufacturer.

Bewise Inc. www.tool-tool.com

ようこそBewise Inc.の世界へお越し下さいませ、先ず御目出度たいのは新たな

情報を受け取って頂き、もっと各産業に競争力プラス展開。

弊社は専門なエンドミルの製造メーカーで、客先に色んな分野のニーズ

豊富なパリエーションを満足させ、特にハイテク品質要求にサポート致します。

弊社は各領域に供給できる内容は:

(1)精密HSSエンドミルのR&D

(2)Carbide Cutting tools設計

(3)鎢鋼エンドミル設計

(4)航空エンドミル設計

(5)超高硬度エンドミル

(6)ダイヤモンドエンドミル

(7)医療用品エンドミル設計

(8)自動車部品&材料加工向けエンドミル設計

arrow
arrow
    全站熱搜

    beeway 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()